שתף קטע נבחר

בכיר בכיל: אנו משקיעים בסביבה, אך נתפסים כרמאים

במושב הסיכום של כנס ישראל ה-7 לטבע וסביבה השתתף המשנה למנכ"ל כיל, דני חן, שאמר: "בעבר הסביבה הייתה גורם קטן על הפעילות שלנו, היום זה גורם משמעותי ביותר". השר גבאי, שהשתתף במושב הפתיחה, אמר: "בלי הציבור המערכת הממשלתית תגיב יותר לאט"

אורח מפתיע בכנס ישראל לטבע וסביבה של החברה להגנת הטבע: המשנה למנכ"ל כיל, דני חן, אמר הערב (יום ב') בכנס שהתקיים בכפר המכביה על פעילות החברה הגדולה: "אנחנו לא אויבים של אף אחד. אנחנו יותר שקופים מאי פעם, מפרסמים יותר חומרים, מעבירים בזמן אמת נתונים למשרד להגנת הסביבה. אנחנו רוצים להיות הכי טובים שיש. מצד שני, אנחנו נתפסים מראש כרמאים, כנוכלים, וזה פוגע בנו, במוטיבציה של אלה מאיתנו שעושים, אנשים טובים, אלפי עובדים, שמטיילים בטבע ורוצים לשמור עליו, אלה שבמפעלים עושים עבודת קודש".

 

חן אמר בפתח דבריו כי שאלו אותו מה הוא עושה בכנס העוסק באיכות סביבה ובשמירת הטבע. "הנוכחות שלי כאן זה הסימן הכי טוב לנכונות שלנו כתעשייה לדבר. זה מסמן, אני מקווה כי קיימת נכונות של ארגוני הסביבה לפתוח בדיאלוג פורה עם התעשייה. יש לנו בעלי עניין, מניות, עובדים, לקוחות, ספקים, קהילה, סביבה. כל אחד זה גורם אחר וכל אחד רוצה משהו אחר, יש פה התנגשויות. המהפכה שעברה על התעשייה ב-10-15 השנים האחרונות, בתחום הסביבה, היא עצומה. אם לפני כן, הסביבה הייתה גורם קטן על הפעילות שלנו, היום זה גורם משמעותי ביותר. בעבר לא פעלנו בתחום הסביבתי במוטיבציה בה אנחנו פועלים היום. וכמו כל תהליך, הוא לא הסתיים, אנחנו תמיד רוצים ללמוד, להשתפר, להיות יותר טובים, להכיר עובדות חדשות", הוא אמר.

 

משמאל לימין: דני חן, חיים אורון ופרופ' ערן פייטלסון (צילום: ירון דרוקמן) (צילום: ירון דרוקמן)
משמאל לימין: דני חן, חיים אורון ופרופ' ערן פייטלסון(צילום: ירון דרוקמן)

 (צילום: ירון דרוקמן) (צילום: ירון דרוקמן)
(צילום: ירון דרוקמן)

 

מנגד, נציג משרד האוצר שהיה אמור להשתתף במושב הסיכום של הכנס לא הגיע. במושב הסיכום של כנס ישראל ה-7 לטבע וסביבה של החברה להגנת הטבע השתתף גם יו"ר החברה להגנת הטבע, חיים (ג'ומס) אורון, שהזכיר את השר לשעבר, יוסי שריד ז"ל. הוא סיפר שבזמן ששריד היה שר החינוך הוא הציג עמדה קיצונית מאוד בנושא שעסק באיכות הסביבה. אורון, שהיה באותה תקופה שר החקלאות, סיפר: "יוסי שריד אמר שהוא וקטור במקבילית - ושיש וקטורים אחרים שמושכים לכיוונים אחרים - ואתה תעשה את הפשרה".

 

האירוע נפתח בברכה מוקלטת של נשיא המדינה, ראובן ריבלין. בכנס הששתף גם השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, שאמר: "הציבור הוא המחושים של המשרד להגנת הסביבה. הארגונים מעלים נושאים לסדר היום, מייצרים מידע ומאתגרים את המערכת וזה מאוד חיובי. בלי הציבור המערכת הממשלתית תגיב יותר לאט, תעסוק בפחות נושאים ובאופן פחות מעמיק".

השר להגנת הסביבה אבי גבאי (צילום: דב גרינבלט) (צילום: דב גרינבלט)
השר להגנת הסביבה אבי גבאי(צילום: דב גרינבלט)

 

השר גבאי הוסיף: "המחויבות שלנו כממשלה היא להקשיב ולהתייחס. שקיפות בעיניי היא לא סיסמה, אלא מהות - המידע לא שייך לממשלה אלא שייך לציבור. גם הארגונים הירוקים צריכים להסתכל קצת במראה. מעבר לעשיה המדהימה שלהם, יש יותר מידי ארגונים עם יותר מידי חפיפה ביניהם. הרבה מידי ארגונים שעוסקים באותו הנושא. האם זה משרת את הסביבה? לא בטוח. ברור שמי שיהיה בוטה יותר יקבל יותר זמן מסך ולעתים המחיר של הזמן הזה הוא שהאמירות לא מדויקות. חלק מהמחיר הוא הפחדה של הציבור, ותופעת זאב זאב, שעלולה להפוך את המערכת לקהה לאמירות ולמחאות. על הרחבת בז"ן, לדוגמה, אנחנו חוזרים ואומרים שלא תהיה הרחבה של הפליטות, אבל אנחנו שומעים כל הזמן את אותן הטענות. גם בנושא מיכלי הדלק הישנים של תש"ן. אנחנו בעד להקים מיכלים חדישים רק בכמות שיש כיום. אנחנו קושרים לעצמנו את הידיים בכוונה בתוכניות בניין עיר כדי שיהיה קשה לשחרר אותנו, בשני הנושאים האלה, אבל הטענות ממשיכות ללא הקשבה אמיתית".

 

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן, סיכם: "מטרת הכנס היא קידום שיח רחב בנושא מעורבות

 הציבור בשמירה על הטבע והסביבה בישראל, ובמסגרת זו הכנס עוסק בהיבטים התיאורטיים והן בהיבטים המעשיים של כלים לפעולה אזרחית שתקדם את הרחבת מעגלי הפעילות הציבורית למען הטבע והסביבה בישראל. החברה להגנת הטבע רואה לעצמה זכות וחובה לחזק את הקשר עם הציבור ולפעול להגברת והעמקת מעורבותו בשמירה על הטבע והסביבה בישראל. הפוטנציאל הטמון ביכולתו של הציבור להוביל מהלכים ולהשפיע על שמירת הטבע והסביבה, הוא רב ואנחנו מאמינים כי השמירה על הטבע והסביבה תתחזק ותשתפר ככל שציבור מעורב ומגוון יותר יהיה מעורב ושותף לפעילות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים