וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינויים בחקירה? "כשזה ערבים השב"כ טוב, כשזה יהודים – לא לגיטימי"

דב גיל-הר, שבתי בנדט ויוסי אלי

21.12.2015 / 14:30

החשודים בפיגוע בדומא טוענים כי מערכת הביטחון מענה אותם בחקירה. מנכ"ל הוועד נגד עינויים בישראל טוען כי החוקרים מפעילים אלימות שקודם הופנתה לפלסטינים, אך בכיר שב"כ לשעבר מכחיש: "זה לחץ פיזי מתון, אולי נביא להם סושי ונחקור במלון?". עימות באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן, צילום: שי מכלוף

חקירת החשודים ברצח משפחת דוואבשה בכפר דומא העלתה לסדר היום את שיטות החקירה שבהן משתמשים בשירות הביטחון הכללי (שב"כ). בין היתר, מאות הפגינו אתמול (ראשון) בכניסה לירושלים במחאה על "ההתעללות בעצורים". לטענת החשודים בפרשה, שב"כ מענה אותם בדרכים אכזריות, אולם במערכת הביטחון דוחים זאת על הסף.

"אסור להשתמש באמצעים האלה. לא מענים – לא פלסטינים ולא ישראלים. ישראל התחייבה לא להשתמש בעינויים", אמר ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "חתמנו על אמנה נגד עינויים וכתוב שם בצורה מפורשת שלא נענה יותר, ולא חשוב את מי מענים. זה שמענים פלסטינים ולומדים שם שיטות שמפעילים אחר כך על יהודים, זה לא דבר לגיטימי".

לקריאה נוספת:
חשוד בפיגוע בדומא טען שניסה להתאבד: "לא עומד בעינויי השב"כ"
שב"כ: חלה התקדמות בחקירת הפיגוע בכפר דומא
העליון: ההתקדמות בחקירת הפרשה החמורה מצדיקה מניעת מפגש עם עו"ד

מאות הפגינו מול בית ראש השב"כ: "אי אפשר לעמוד בשקט כשמתעללים בנערים יהודים". רוני כנפו
"אסור להשתמש באמצעים האלה". הפגנה נגד עינויים על ידי חוקרי שב"כ, אמש בירושלים/רוני כנפו

לדבריו, אין כל הצדקה להתעלל בחשודים, בין היתר גם כי הם לא מהווים איום עתידי. "בבג"ץ העינויים ב-1999, קבע בית המשפט שבמקרים שיש פצצה מתקתקת יש 'הגנת צורך'. העינויים של החשודים בדומא אפילו לא עומדים בזה - אין שום פצצה מתקתקת, חוקרים אותם על משהו שהיה.

"מה שגורם לפלסטינים לבוא ולהתקומם זה הכיבוש. זה מגוחך להגיד שפעילות אחת היא זו שגרמה לאינתיפאדה השלישית. הם 48 שנים תחת כיבוש. כמו דומא יש המון פעילויות אחרת: 'תג מחיר', עוצרים אותם במחסומים, מפוצצים בתים. האינתיפאדה פרצה כי נמאס להם, כי הם מיואשים. דומא הוא מקרה איום ונורא, אנשים עשו דבר שאין לעשותו, צריך לחקור אותם, אבל חשבתי שהשב"כ עובד בתחבולות ולא בעינויים".

"מה שהם עושים על פלסטינים הם עכשיו עושים על ישראלים.
עינויים מלווים את האדם שנים רבות; מעדויות של קורבנות עינויים שונים אנחנו יודעים שהדבר מלווה אותם והורס להם את החיים עשרות שנים. אנחנו התחייבנו שלא לענות. קשה לנו לחקור - נתמודד עם זה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בית משפחת דאוובשה השרוף בדומא, לפני הלוויתה של האם ריהאם. ספטמבר 2015. יותם רונן
"אי נוחות? אולי נביא לנחקרים סושי?". בית משפחת דוואבשה שהוצת על יושביו/יותם רונן
"קבוצת המרד הזו פעלו לבצע פיגועי הדלקת חומרי נפץ מול הר הבית, גירוש גויים, הצתת בתים וקריאת תיגר על השלטון. זה מצדיק לחץ פיזי מתון"

מנגד, ירון בלום, לשעבר בכיר בשב"כ, טען כי הארגון לא עובר על הכללים. "אני אומר שאין עינויים בחקירת שב"כ", אמר נחרצות. "קבוצת המרד הזו, הם בשיטה שלהם פעלו לבצע פיגועי הדלקת חומרי נפץ מול מוקדים רגישים בהר הבית, גירוש גויים, ביעור עבודה זרה, לרבות רציחתם בדרך של הצתת בתים בלילה, תוך קריאת תיגר על מערכת השלטון. ולכן זה מצדיק לחץ פיזי מתון. סיכול טרור הוא אתגר מורכב ונוצרים מצבים שצריך להתקדם בחקירה כי יש פצצות מתקתקות, כי הפיגוע הבא יכול להבעיר את המזרח התיכון".

על הטענות לעינויים בחקירה אמר בלום: "החוק מבהיר בצורה ברורה מה מותר ומה אסור על פי קריטריונים ברורים, ועל בסיס זה מתנהלות חקירות. אי נוחות? אולי נביא להם סושי וננהל חקירות במלון הילטון?", הוסיף בעוקצנות.

לדבריו, הציבור בישראל מוכן לקבל "לחץ פיזי מתון" נגד פלסטינים, אבל לא נגד יהודים. "החבורה הזאת מבצעת פשעים חמורים ביותר, פשעי טרור. כאשר מדובר על פשעים כאלה שעושים ערבים, אז השב"כ הוא טוב. כאשר חוקרים פרשות שכאלה שנעשות או חשודות שנעשו בידי יהודים, אז השב"כ הופך להיות רע ומבצע פעולות לא לגיטימיות. הדה-לגיטימציה שעושים לשב"כ בחקירה זו היא נוראית".

הפגנה בירושלים נגד תנאי מעצרם של החשודים בפיגוע ההצתה בדומא. 19 בדצמבר 2015.. חוננו, מערכת וואלה! NEWS
"יהודי לא מענה יהודי". הפגנה בירושלים נגד שיטות החקירה של שב"כ, אמש/מערכת וואלה! NEWS, חוננו

עם זאת, מנוחין טען כי בכיר השב"כ לשעבר מתעלם מהמציאות. "בלום לא דבק באמת. לא מענים לא יהודים ולא פלסטינים? אנחנו תיעדנו יותר מאלף תלונות מאז 2001, ואפילו לא חקירה פלילית אחת נפתחה. הם מענים באישור וסמכות, ומונעים חקירות בכל. אנחנו יודעים שהם לא מענים רק פצצות מתקתקות: בכל שנה הם חוקרים יותר מ-2,000 פלסטינים, חלק גדול מהם תחת עינויים. הם מענים, ומענים קשה".

בלום דבק בעמדתו והדגיש כי אסור לשכוח באילו נחקרים מדובר. "אני דוחה לחלוטין את דבריו של ישי. אף אחד לא יסכן את תפקידו וייכנס לכלא. הם מנסים לקעקע את ההודאות אם יהיו. אין עינויים בחקירה, יש אישורים מראש לביצוע אקטים חקירתיים כדי לקדם נחקרים שסותמים את הפה, שלומדים מראש לא לדבר, שעוברים סדרת הנחיות מה מותר ומה אסור ובעיקר מה לא לעשות בחקירות. רצח זה רצח, והכוונה היא למנוע את הפיגועים הבאים. זה לא פנצ'ור של ג'יפ, זה תשתיות מתקתקות".

השוטרים שאבטחו אתמול את ההפגנה באזור גשר המיתרים בירושלים טענו כי המוחים פעלו באלימות. לטענתם, עשרות אנשים התעמתו עם השוטרים וחלקם אף נזקקו לטיפול רפואי בבית חולים - לאחד נשברה יד, ושוטר נוסף נחבל בראש כתוצאה מאבן שהושלכה לעברו. גורמים במשטרה מסרו: "מדובר באירוע מאוד אלים שבנס לא נגמר בפציעות קשות יותר".

בשלב מסוים, טוענים השוטרים, המפגינים יידו אבנים. בשל האלימות הקשה החליט מפקד הכוח כי ההפגנה בלתי חוקית, ולאחר שהמפגינים לא נענו לקריאת השוטרים, החלה המשטרה לפזר אותם - דבר שגרר עימותים בין השוטרים והתפרעויות נוספות. שישה מפגינים נעצרו בחשד לאלימות. "לא נאפשר פגיעה בשלום הציבור ובכוחות הביטחון", מסרו במשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully