שתף קטע נבחר

אורי קופר

משחקי שליטה / לקראת משחק העונה

בשלוש וחצי העונות האחרונות מכבי ת"א שולטת בקצב של המשחק. רק פעמיים ב-122 משחקים היא הפסידה באופן מהותי את השליטה במרכז המגרש ואחד המקרים היה העונה, מול באר שבע. אם הקבוצה של בכר רוצה לסגור את הערב בפסגה היא שוב צריכה לנסות להוציא את הצהובים מאיזור הנוחות

המאמנים האחרונים של מכבי תל אביב  היו שונים אחד מהשני, גם באופי וגם בתפיסת הכדורגל שלהם. אוסקר גרסיה הוא לא סלבישה יוקאנוביץ', פאולו סוזה רחוק מפאקו אייסטראן. ועדיין, כל הארבעה הקפידו תמיד על דבר אחד משותף, והוא לשלוט במשחק. הם השתמשו בריבוי שחקנים במרכז המגרש כדי שמכבי, כראוי לקבוצה הטובה בישראל, תהיה שליטת המשחקים שלה, תכתיב בעצמה את הקצב. זה באמת קרה כמעט בכל משחק, עדי שמכבי פגשה את הפועל באר שבע בסיבוב הקודם.

 

 

מהיום ששאלו למה אוסקר מעלה שלושה קשרים אחוריים ועד היום בו ממשיכים לתהות למה יוקאנוביץ' לא שם את ערן זהבי יותר מאחור במטרה לשחק התקפי יותר - שלוש וחצי שנים שמאמני מכבי מקפידים על קישור מעובה. כל ארבעת המאמנים האמינו ומאמינים שהקבוצה הטובה ביותר במדינה תשיג את התוצאות הטובות ביותר אם תשלוט במרכז, אם תחזיק רוב הזמן בכדור.

 

ערן זהבי מול ג'ון אוגו. מי ישלוט במרכז המגרש? (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
ערן זהבי מול ג'ון אוגו. מי ישלוט במרכז המגרש?(צילום: עוז מועלם)
 

 

במשך כל פרק הזמן הזה, מאז שג'ורדי קרויף הגיע למכבי, היו רק שני משחקי ליגה בו הצהובים הפסידו בהחזקת הכדור באופן משמעותי, כלומר ביותר מ-10 אחוזים הפרש. אנחנו מדברים על 122 משחקים, לא פחות. הפעם הראשונה הייתה בדרבי השלושער של זהבי, אותו איכשהו מכבי הצליחה לנצח 2:3.

 

 

הפעם השנייה הייתה העונה, במחזור השני, אז באר שבע החזיקה בכדור יותר מהקבוצה של יוקאנוביץ'. אפילו הרבה יותר, 57 אחוזים. היא מסרה 100 כדורים יותר ממכבי, בעטה כמעט כפול לשער. בעצם, באר שבע של העונה, למרות שהפסידה באותו משחק, היא הקבוצה הישראלית הראשונה בעידן קרויף בארץ שמסוגלת ללכת ראש בראש עם מכבי במשחקי השליטה. במאבק הדומיננטיות במרכז המגרש.

 

ההפסד של באר שבע במחזור השני הגיע מנאיביות מטופשת בתוספת הזמן של המחצית הראשונה. שני שחקנים, וויליאם סוארז ובן ביטון, נתנו לזהבי להיכנס בין שניהם ולנגוח את שער הניצחון. למרות שיצאה אז ללא נקודות, גם הערב באר שבע צריכה להמשיך באותה דרך: לא לתת למכבי לשלוט במרכז. האלופה, כפי שראינו גם בליגת האלופות, לא יודעת לשחק על מתפרצות. קשה לה כשלוקחים ממנה את הנעת הכדור, כשמוציאים אותה מאיזור הנוחות שלה.

 

באר שבע יכולה לעשות את הפעולה הזו, לגנוב את השליטה, כי יש לה קישור מעולה, כזה שגם נותן מספרים. את שלושת השערים האחרונים שלה בליגה לא הבקיעו החלוצים אלא דווקא אובידיו הובאן, ג'ון אוגו ומהראן ראדי. האחרון הוא אולי החשוב ביותר. האקס של מכבי נמצא בעונת בכורה מעולה בדרום. עם חמישה שערים וארבעה בישולים הוא השחקן שהיה מעורב בהכי הרבה שערים של באר-שבע ובמשחק הקודם, שהיה בטדי, הראה דומיננטיות, בעיקר במחצית הראשונה. ראדי הוא שחקן המפתח של ברק בכר הערב.

 

בצד של מכבי יש תחושה שזה הולך להיות המשחק של אלי דסה, הרכש הכי טוב של הצהובים העונה. דסה הוא המגן הטוב בליגה ובצד שלו צפוי לשחק הערב בן תורג'מן - לא כוחות.

יוקאנוביץ' צריך לשים שחקן יצירתי באגף הזה, טל בן חיים או גילי ורמוט. שילוב של אחד מהם יחד עם דסה אמור לתת למכבי יתרון גדול באגף, משם הכדורים יילכו לזהבי. נקודת התורפה הזו יכולה להיות מהותית בעוד בצד השני, של מכבי, אין עקב אכילס משמעותי בסדר הגודל הזה. מכבי היא עדיין הפייבוריטית לניצחון, גם אם לא בהפרש גדול.

 

מכבי, כמו במשחק הקודם בין הקבוצות, כמו במשחקים אחרים העונה, יכולה לא לשחק טוב ברמה הקבוצתית ועדיין לנצח בהברקה של זהבי. למרות זאת, ולמרות שבכדורגל מי שמחזיק יותר בכדור הוא לא בהכרח המנצח, במשחק הזה מכבי זקוקה לאותה שליטה מדוברת במרכז המגרש, זו שהיא רגילה לה. סיכוי גבוה שהמנצחת בתחום הזה תהיה גם זו ששולטת בטבלה בסוף הערב.

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אריה מליניאק
מומלצים