וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר קרב צמוד: הימין ניצח בספרד, אך הרכבת ממשלה לא תהיה קלה

מפלגתו של ראש הממשלה מריאנו ראחוי זכתה ברוב המושבים בפרלמנט, אולם לא השיגה רוב מוחלט. גם בצירוף המנדטים של מפלגת הימין-מרכז, שהגיעה למקום הרביעי, הקואליציה לא תשיג רוב. "תם עידן שתי המפלגות, ספרד לא תהיה כמו בעבר"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

"מפלגת העם", בהנהגתו של ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, ניצחה בבחירות הכלליות בספרד – כך עולה הלילה (שני) מתוצאות ספירת הקולות. עם זאת, המפלגה השיגה 123נדטים בלבד, מתוך 350 מושבים בפרלמנט, ותיאלץ להרכיב קואליציה עם מפלגות אחרות. מדיניות הצנע הכלכלית ופרשות השחיתות במעורבות גורמים במפלגת השלטון הם הגורמים המרכזיים שהביאו לשחיקה בתמיכה בה.

למקום השני הגיעה המפלגה הסוציאליסטית, שזכתה ב-90 מושבים. מפלגת השמאל "פודמוס", מפלגה חדשה במפה הפוליטית בספרד, הגיעה למקום השלישי וזכתה ב-69 מושבים, ואילו מפלגת הימין-מרכז החדשה "סיודדנוס" זכתה ב-40 מושבים בבית הנבחרים.

בדברים שנשא ראחוי בנאום זכייתו, הצהיר כי ספרד "זקוקה לממשלה יציבה עם תמיכה פרלמנטרית ראויה". "זכינו שוב בבחירות, והמפלגה שזכתה ברוב צריכה להיות זו שמקימה את הממשלה. אנסה לעשות זאת", אמר. "אני יודע שהיו לנו ארבע שנים קשות מאוד, אבל עשיתי את מה שחשבתי שיהיה לטובת ספרד".

ראחוי כבר הבהיר לפני הבחירות כי הוא יחפש לחבור למפלגות נוספות כדי למנוע את הקמתה של ממשלת שמאל - כפי שקרה בפורטוגל השכנה בחודש שעבר. עם זאת, מנהיגי כל המפלגות האחרות יצאו נגד חברות בקואליציה בהובלת "מפלגת העם".

עוד בוואלה! NEWS:
בצל האבטלה הגבוהה והשחיתות: בספרד בוחרים פרלמנט חדש
תיעוד: נער בן 17 מכה את ראש ממשלת ספרד בעת סיור בחירות
מלך ספרד לצאצאי המגורשים היהודים: "התגעגענו אליכם"

מנהיג מפלגת "פודמוס" בספרד, פבלו איגלסיאס, לאחר תוצאות הבחירות. 21 בדצמבר 2015.. רויטרס
"תם עידן שתי המפלגות". מנהיג מפלגת "פודמוס" פבלו איגלסיאס, הלילה/רויטרס

פרשנים רבים במדינה העריכו כי תוצאה כזו, שבמסגרתה יתחזק השמאל הספרדי, תבלום את הרפורמה הכלכלית שהוביל ראחוי, שהצליחה במידת מה להוציא את כלכלת ספרד ממיתון ולהקטין, גם אם באופן צנוע למדי, את שיעור האבטלה.

במקום השני, כאמור, נמצאת המפלגה הסוציאליסטית, מפלגת האופוזיציה הוותיקה, שזכתה ב-90 מושבים. מנהיגה של המפלגה, פדרו סנצ'ז, אמר עם היוודע התוצאות כי "ספרד רוצה שינוי", אך כי "המפלגה שזכתה ברוב היא זו שיש לה זכות להקים ממשלה".

מנהיגה של מפלגת "פודמוס" שהגיעה למקום השלישי, פבלו איגלסיאס, התייחס גם הוא עם פרסום התוצאות להישג המשמעותי של המפלגות הקטנות במערכת הבחירות הנוכחית. "זהו יום היסטורי עבור ספרד", אמר איגלסיאס. "אנחנו מתחילים עידן פוליטי חדש בארצנו"

החוק הספרדי אינו קובע תאריך יעד להרכבת ממשלה, והתוצאות צפויות להוביל לתהליך ארוך של שבועות רבים. מלבד קואליציית ימין-מרכז, הסוציאליסטים עשויים לחבור ל"פודמוס" ובכך להדיח את ראחוי מראשות הממשלה – או שהמדינה תלך לבחירות חוזרות. גם קואליציית שמאל של הסוציאליסטים ושל "פודמוס" תגיע רק ל-160 מנדטים, כך שנראה כי מלאכת הרכבת הקואליציה תהיה תלויה ב-33 המנדטים של המפלגות הקטנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי מצביע בבחירות לפרלמנט בקלפי במדריד, 20 בדצמבר 2015. רויטרס
"אני לא מבינה, זה ממש לא הוגן". ראחוי בקלפי, היום/רויטרס

ממפלגת "סיודדנוס", שהגיעה למקום הרביעי, נמסר הלילה כי היא צפויה לשחק תפקיד משמעותי בקואליציה. "אנחנו נהיה החלטיים ביצירת רוב לממשלה שתוביל לשינוי במדינה הזו", אמר מנהיג המפלגה אלברט ריברה, ולא התייחס לצד מסוים במפה הפוליטית שאליו יחבור. לדבריו, "היום הראנו לספרד ולאירופה שיש דרך שלישית, דרך של מרכז פוליטי".

"אני לא מבינה, זה ממש לא הוגן", טענה אמש מרתה דה אלפונסו מולרו, כימאית בת 48 שהצביעה ל"מפלגת העם" כל חייה. "הם משכו את ספרד למעלה בארבע השנים האחרונות". מספר שתיים של "פודמוס" ומנהל קמפיין הבחירות של המפלגה, איניגו ארחון, מסר לאחר פרסום התוצאות הראשוניות: "המערכת הדו-מפלגתית הסתיימה. נכנסנו לעידן חדש במדינה".

מאות מתומכי "פודמוס" התאספו באולם במדריד וחגגו את הגעתה של המפלגה למקום השלישי בבחירות. הקהל, מרביתו גברים ונשים צעירים, קרא בשם המפלגה, שמשמעותו בספרדית "אנחנו יכולים" וחגג את ההישג של המפלגה הצעירה. סנטיאגו חל, רופא בן 31 שהצטרף לחגיגות, סיפר: "זה משמח אותי, כי 'פודמוס' משמעה שינוי לעם ולחברה".

(עדכון ראשון: 22:05)

מנהיג המפלגה הסוציאליסטית בספרד פדרו סנצ'ז לאחר תוצאות הבחירות. 21 בדצמבר 2015.. רויטרס
מנהיג המפלגה הסוציאליסטית פדרו סנצ'ז בעצרת מפלגתו, הלילה/רויטרס
מנהיג מפלגת "סיודדנוס" בספרד, אלברט ריברה, לאחר תוצאות הבחירות. 21 בדצמבר 2015.. רויטרס
מנהיג "סיודדנוס" אלברט ריברה מול בוחריו עם פרסום התוצאות/רויטרס
עצרת תומכי "מפלגת העם" במדריד שבספרד לאחר ניצחונה בבחירות. 21 בדצמבר 2015.. רויטרס
כינוס תומכי "מפלגת העם" חוגגים את ניצחונם במדריד, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully