Skip to content

סילבן שלום פורש מהחיים הפוליטיים: "קצתי בדרך הייסורים"

בלשכת היועץ המשפטי לממשלה נערכה הערב התייעצות בעקבות הפרסומים השונים הנוגעים לשר סילבן שלום, בהשתתפות פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ואנשי צוותם. בתום ההתייעצות הוחלט, על פי המלצת פרקליט המדינה, להנחות את המשטרה לחדש את הבדיקה שקוימה בזמנו של הטענות והמידעים שפורסמו. פרקליטות מחוז ת"א תלווה את מהלכי הבדיקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשנה לראש הממשלה ושר הפנים, סילבן שלום, פורש מהחיים הפוליטיים – גם מהממשלה וגם מהכנסת. במקביל הודיע הערב היועץ המשפטי לממשלה על פתיחת חקירה נגדו.

את מקומו של סילבן שלום בכנסת בכנסת יתפוס אמיר אוחנה, ראש התא הגאה בליכוד.

"אין כל הצדקה למחיר הנדרש ממשפחתי". סילבן שלום (צילום: דן בר דוב)
"אין כל הצדקה למחיר הנדרש ממשפחתי". סילבן שלום (צילום: דן בר דוב)

בהודעה קצרה שפרסם הערב אומר השר שלום: "כ-23 שנים אני משרת במסירות ובאמונה את הציבור כח"כ וכשר במשרדים שונים מתוך תחושת שליחות ורצון לקדם מטרות חברתיות וציבוריות חשובות ביותר. קצתי בדרך הייסורים שהייתה מנת חלקי ומנת חלקה של משפחתי, רעייתי, ילדיי ואמי המבוגרת.

"משפחתי תומכת בי באופן מלא", נאמר עוד בהודעתו של סילבן שלום, "אך אין כל הצדקה למחיר הנדרש ממנה. בנסיבות אלה החלטתי לפרוש מתפקידי כשר וחבר כנסת".

זמן קצר לאחר הודעתו הדרמטית של סילבן שלום הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי הנחה את המשטרה לחדש את הבדיקה, שנערכה בזמנו, לגבי טענותיהן של הנשים נגד סילבן שלום.

בלשכת היועץ המשפטי לממשלה נערכה הערב התייעצות בעקבות הפרסומים השונים הנוגעים לשר סילבן שלום, בהשתתפות פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ואנשי צוותם.

סילבן שלום ורעייתו ג'ודי. האם ניסתה להפחיד את המתלוננות? (צילום: דן בר דוב)
סילבן שלום ורעייתו ג'ודי. האם ניסתה להפחיד את המתלוננות? (צילום: דן בר דוב)

בהתייעצות סקר ראש האגף לחקירות ומודיעין  את דרכי הפעולה האפשריות לבירור הדברים. בסיום הדיון החליט, כאמור, היועץ המשפטי לממשלה על פי המלצת פרקליט המדינה, להנחות את המשטרה לחדש את הבדיקה שקוימה בזמנו של הטענות והמידעים שפורסמו. פרקליטות מחוז ת"א תלווה את מהלכי הבדיקה.

סילבן שלום פורש מתפקידו לאחר ששורת נשים שעבדו תחתיו – כ-13 נשים נכון לשעת כתיבת שורות אלה – טענו כי הוא ניצל את מעמדו, הטריד אותן מינית ואף ביצע בהן מעשים מגונים. בשלב זה אף אחת מהנשים הללו לא הגישה תלונה במשטרה, אולם עפ"י פרסומים שונים שתיים מהנשים הללו הודיעו על נכונות להגיש תלונה אם יובטח להן כי זהותן תישמר בסוד.

במהלך הימים האחרונים הפכה רעייתו של שלום, ג'ודי מוזס, להיות מעורבת ישירות בפרשה כאשר פרסמה בטוויטר דברים שהתפרשו כאיום על הנשים שהעידו נגד בעלה. בין השאר רמזה באחד הציוצים כי "לכל אחת יש עבר, הווה. העובדות עליהן זורמות אלי". בעקבות זאת דרשה יו"ר מרצ זהבה גלאון מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד רעיית השר סילבן שלום, בטענה שהיא מנסה להפחיד את הנשים הללו. "אני קוראת ליועמ"ש לפתוח בחקירה לא רק נגד השר סילבן שלום, אלא גם נגד רעייתו בחשד לשיבוש חקירה. בפרסומי אשת השר ברשתות החברתיות וברדיו היה אפשר להתרשם שהיא מבקשת להלך אימים על נשים שהוטרדו על ידי בעלה", אמרה אתמול יו"ר מרצ.

סילבן שלום. איש חזק בליכוד (צילום: דן בר דוב)
סילבן שלום. איש חזק בליכוד (צילום: דן בר דוב)

עבד כעיתונאי בעיתונים "ידיעות אחרונות" ו"חדשות". הוא היה מקורבו של השר יצחק מודעי ושימש כעוזרו במשרדיו השונים. כיהן כמנכ"ל משרד האנרגיה והתשתית (1989 – 1990) ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל (1990 – 1992).

סילבן שלום הוא אחד הדמויות הפוליטיות המרכזיות בליכוד ובין שאר תפקידיו היה גם שר החוץ ושר האוצר. הוא נבחר לכנסת בשנת 1992 מטעם הליכוד, לאחר שהיה עיתונאי בידיעות אחרונות ובעיתון חדשות. בשנת 1997 מונה לתפקיד סגן שר הביטחון. במהלך כהונתו פעל להקים את גדוד הנח"ל החרדי. בשנת 1998 מונה לשר המדע והטכנולוגיה בממשלת נתניהו.

שלום שימש סגן ראש הממשלה ושר האוצר בממשלת ישראל העשרים ותשע, ממשלתו הראשונה של אריאל שרון (2001 – 2003). שלום היה שר אוצר בשיא ימי האינתיפדה השנייה. ישראל עברה אז משבר כלכלי ובסוף 2002 התקשתה המדינה לגייס כסף בחו"ל, מאחר שהחוב הממשלתי גדל באופן ניכר‏.

שלום שימש סגן ראש הממשלה ושר החוץ בממשלתו השנייה של אריאל שרון החל מ-2003. כשר חוץ ניסה שלום לשפר את מצבה של ישראל באו"ם ולגבש אמנות בינלאומיות למאבק בטרור. בתקופת כהונתו התקיימה עצרת מיוחדת של מדינות העולם לציון 60 שנה לשחרור אושוויץ, דני גילרמן מונה לסגן נשיא העצרת הכללית של האו"ם, והתקבלה הצעת ישראל לקבוע יום זיכרון בינלאומי לשואה (ב-27 בינואר), שהייתה הצעת ההחלטה הראשונה אי פעם שהעבירה ישראל בעצרת האו"ם.

ב-15 בינואר 2006 התפטר מתפקידיו בממשלה עקב פרישת הליכוד מהקואליציה, בעקבות הקמת קדימה.

בכנסת ה-17 היה שלום, שמפלגתו הליכוד הייתה באופוזיציה, חבר בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת החינוך, התרבות והספורט. שלום התמודד מול נתניהו על מנהיגות הליכוד בבחירות 2006, יחד עם ישראל כץ ומשה פייגלין. בבחירות הפנימיות שנערכו ב-19 בדצמבר 2005 נבחר נתניהו לראשות הליכוד בקולות 44% מן המצביעים (מול 33% לשלום, 12% לפייגלין ו-9% לכץ).

ב-14 באוגוסט 2007 נערכו בחירות לראשות הליכוד. שלום נחשב ליריבו העיקרי של מנהיג המפלגה נתניהו, אולם הוא פרש בהפגנתיות מהמרוץ לראשות המפלגה בשל הקדמת הבחירות הפנימיות, תוך שהוא טוען כי הליכוד מתנהל בנוסח מפלגת הבעת' בסוריה והשאיר את נתניהו כמועמד עיקרי יחיד אל מול פעילים עם כוח מועט במפלגה – משה פייגלין ודני דנון, אותם ניצח נתניהו.

בבחירות לכנסת ה-18 הוצב במקום השביעי ברשימת הליכוד לכנסת. בממשלת ישראל השלושים ושתיים נתניהו לא העניק לשלום את תפקיד שר האוצר בו חשק‏ ומינה אותו לשר לפיתוח אזורי, שר לפיתוח הנגב והגליל ומשנה לראש הממשלה.

השר שלום הודה במספר הזדמנויות כי לא היה זה התפקיד בו חשק וכי המינוי התרחש כ-5 דקות לפני השבעת הממשלה, אך הוסיף ואמר כי הוא מעולם לא נהנה משום תפקיד כפי שהוא נהנה בתפקידו כשר לפיתוח הנגב והגליל. הוא אמר כי "היכולת לראות במו עיניך את הפרויקטים להם נותן המשרד תקציבים, הוא אשר הופך אותו למשרד החשוב והפרודוקטיבי שהוא".

שלום טען בכניסתו לתפקיד כי חזונו הוא לקדם פרויקטים אשר היו תקועים במשך זמן רב בפריפריה וגם לפתח חדשים. בגליל קידם שלום את נושא בית הספר לרפואה בצפת, אשר פתח את שעריו באוקטובר 2011. בית הספר לרפואה, על פי שלום, צפוי להיות יריית הפתיחה לקראת הקמת אוניברסיטה בגליל שתהיה מורכבת מכלל המכללות בצפון‏[13].

בשנת 2013 עלה שמו של סילבן שלום כמועמד לתפקיד נשיא מדינת ישראל. אך לפני הבחירות לנשיאות פנתה אישה למשטרה בתלונה שהוא הטריד אותה מינית 15 שנים קודם לכן. על תלונה זו חלה התיישנות ולכן לא ננקטו הליכים במקרה.‏ לאחר מכן הגיע לידיעת המשטרה מידע על נשים נוספות שטענו שהוטרדו על ידי השר, אך הן סירבו להגיש תלונות, ותיק החקירה נסגר. בסופו של דבר נמנע שלום מלהציג מועמדותו לנשיא המדינה, לאחר שלא זכה לתמיכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.]

בשנת 2015, עם הקמתה של ממשלת ישראל ה-34, בראשותו של בנימין נתניהו, מונה שלום למשנה לראש הממשלה ולשר הפנים. הערב הודיע כאמור על פרישתו מהחיים הפוליטיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן