מחקר: מוח נשי או גברי? אין דבר כזה

המחקר הישראלי התפרסם אמש בכתב העת היוקרתי "PNAS", וקובע כי במציאות לא קיימים שני סוגי מוחות

מוח \ צילום: GettyImages // מוח

אפשר לשכוח מנוגה וממאדים: חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הצליחו להוכיח באמצעות סריקות MRI כי לא ניתן להחיל על מוחות אנושיים את ההגדרות "נשי" או "גברי". לדברי ראש צוות המחקר, פרופ' דפנה יואל, "הראינו כי המוח האנושי הוא פסיפס ייחודי של מאפיינים הנפוצים יותר בנשים ומאפיינים הנפוצים יותר בגברים".

המחקר התפרסם אמש בכתב העת היוקרתי "PNAS", וקובע כי במציאות לא קיימים שני סוגי מוחות. ניתן אמנם לזהות מאפיינים הנפוצים יותר במוחות של נשים ומאפיינים הנפוצים יותר במוחות של גברים, אך מוחו של כל אדם הוא פסיפס ייחודי, המשלב בתוכו את שני סוגי המאפיינים.

את המחקר ביצעה פרופ' יואל מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה ומבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם חוקרים מהמחלקה לנוירוביולוגיה ומבית הספר למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב, ומדענים ממכון מקס פלנק בלייפציג ומאוניברסיטת ציריך. 

"במחקר ביקשנו לבחון אם קיימים שני סוגי מוחות, נקבי וזכרי, כמו שקיימים שני סוגים נבדלים וברורים של איברי מין", הסבירה פרופ' יואל, "אין ספק שיש הבדלים בין גברים לנשים, ומחקרים אף מצאו הבדלים בין מוחות של נשים למוחות של גברים. אך אין פירוש הדבר שלכל אדם פרטי יש 'מוח נקבי או 'מוח זכרי'". 

פרופ' יואל הוסיפה כי "עד היום דיווחו לא מעט מחקרים על הבדלים בין נשים לגברים בכל הנוגע לאזורים או קשרים ספציפיים במוח. המחקר שלנו הוא הראשון שעבר מרמת אזורים בודדים אל המוח כמכלול. עד היום הסתפקו המדענים בקביעה שקיימים הבדלים סטטיסטיים בין שני המינים. אנחנו הראינו שהעובדה שיש הבדלים סטטיסטיים בין הקבוצות אין פירושה שקיימים שני סוגים נבדלים של מוחות. במילים אחרות: יש מאפיינים שנפוצים יותר בגברים ויש שנפוצים יותר בנשים, אך בניגוד להבדלים בין איברי המין אין דבר כזה 'מוח נקבי' ו'מוח זכרי'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר