שתף קטע נבחר

אושר בקריאה ראשונה: פיקוח על שירותים פיננסיים חוץ-מוסדיים

המליאה אישרה תיקון לחוק שנועד למנוע מגורמים עבריינים לעשות שימוש בענף הפיננסיים. לכנסת נמסר כי בחסות שירותי המרת המטבע התפתח צינור חמצן כלכלי לארגוני הפשע. בתוך כך, איגוד לשכות המסחר מנסה למנוע חקיקה המחייבת גופים בנקים להעביר מידע שוטף לרשות המסים

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') את הצעת הממשלה להסדרת פעילותם של נותני שירותים פיננסיים חוץ-מוסדיים. מדובר בתיקון חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים שנועד לייצר חלופה הולמת למערכת הבנקאית בתחום זה. מטרת התיקון היא בעיקר למנוע מגורמים עבריינים, רובם מחוגי הפשע המאורגן, לעשות שימוש בענף למטרות לא כשרות. החוק החדש נדרש לחיסול התשתית שנוצרה בענף להעלמת מסים ולהלבנת הון בהיקף נרחב.

 

לכנסת נמסר כי בחסות שירותי המטבע החוץ בנקאיים התפתח "צינור החמצן" הכלכלי של ארגוני הפשע. למעורבותם יש השלכה לא רק על אכיפת החוק, אלא גם על צרכני הענף. רובם הם מסורבי האשראי של המערכת הבנקאית. תלותם בקבלת הלוואות בריבית רצחנית מהעבריינים מכתימה את הענף ומונעת התפתחות של שוק אשראי חוץ–בנקאי לגיטימי.

 

החוק החדש מחייב את העוסקים בענף ברישוי ממשלתי תחת רשם מיוחד ומפקחים במינוי שר האוצר שיהיו מוסמכים לסגור עסק של נותן שירותים פיננסיים אם יתברר שהוא מעורב בעבירות מס חמורות.

 

"אקט המדכא צמיחה כלכלית"

בתוך כך, איגוד לשכות המסחר ביקש היום לחסום את האישור לקריאה שנייה ושלישית בוועדת חוקה חוק ומשפט של הצעת החוק הממשלתית להעמיק את גביית המסים ולהגברת האכיפה במגזר העסקי. אישור החקיקה נקבע למחר, ונשיא האיגוד עו"ד אוריאל לין ביקש לעכב את החקיקה לקראת הדיון הצפוי.

 

החקיקה מחייבת גופים פיננסיים, לרבות בנקים, קופות גמל, חברות ביטוח וקרנות נאמנות, להעביר מידע פיננסי ודיווח חודשי שוטף לרשות המסים, על תנועות בחשבונות עסקיים המנוהלים אצלו, כולל חשבונות של עוסקים ותאגידים.

 

לין טוען כי זו "הצעת חוק אשר הופכת כל עוסק לחשוד בפליליים, מעצם היותו בעל עסק. זהו מהלך קיצוני ולא מקובל שאין לו אח ורע בעולם כולו, בוודאי שלא בעולם המערבי. הצעת החוק פוגעת באופן בלתי מידתי בצנעת הפרט ובזכות האדם לפרטיות. אי אפשר להמשיך בנתיב הזה על מנת לשפר את יעילות רשות המסים. בשנים האחרונות כבר הלכנו רחוק מדי בחובת דיווחים על המגזר העסקי. אישור החוק הוא אקט המדכא צמיחה כלכלית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
משכן הכנסת
צילום: גבי מנשה
מומלצים