שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

ירושלים: 1,640 דירות בבנייה מזורזת

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור אישרה את תוכנית מורדות רמות בירושלים, שתכלול בנוסף ליחידות הדיור גם שטחים פתוחים ויער. בשכונת גוננים אושרה תוכנית אב להתחדשות עירונית; וגם - מה קורה בצריפין?

בנייה חדשה בבירה: הוועדה הארצית לתכנון ולבניית מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) אישרה היום (ד') להפקיד להתנגדויות הציבור את תוכנית "מורדות רמות" להקמת 1,638 יחידות דיור בירושלים. זאת לאחר שהמתחם הוכרז על ידי ממשלת ישראל כמתחם מועדף להקמת יחידות דיור בהליך מזורז. כעת יינתנו לציבור כ-60 יום להגשת התנגדויות לתוכנית.

 

כותרות אחרונות במדור צנרת התכנון :

 

התוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל, כוללת 1,435 יחידות דיור (25% מהן קטנות ומיועדות לזוגות צעירים) ו-203 יחידות לדיור מוגן. המבנים יהיו מדורגים ונמוכים, על מנת להוות המשכיות לשכונת רמות הוותיקה שמצפון לתוכנית. בחלק מהמגרשים גובה הבינוי יהיה גבוה יותר ויגיע ל-7-11 קומות.

 

עוד כוללת התוכנית כיכר עירונית שתוקף מבני מסחר ודיור מוגן, בית ספר ומוסדות ציבור. כמו כן, תתאפשר גישה לשטח הפתוח שמדרום לשכונה (מצפה נפתוח ופארק עמק הארזים), כאשר החלק הדרומי מיועד להפוך ליער - כ-100 דונם מתוך 417 דונם. למעשה, כ-41% משטח התוכנית מהווים השטחים הפתוחים.

הדמיית התוכנית. 25% מהדירות יהיו קטנות (הדמיה: אדריכל ארי כהן) (הדמיה: אדריכל ארי כהן)
הדמיית התוכנית. 25% מהדירות יהיו קטנות(הדמיה: אדריכל ארי כהן)

מהוועדה, שבראשה עומד סגן הממונה על התקציבים באוצר ערן ניצן, נמסר כי "התוכנית מצויה בתחום בעל רגישות אקולוגית, סביבתית ונופית גבוהה. יחד עם זאת, ולאור העובדה כי שטח זה מהווה רק חלק קטן משטח פתוח נרחב, עמדת הוועדה היא כי מדובר בפגיעה מצומצמת יחסית, וכי התוכנית מאזנת בין הצורך הלאומי להוספת יחידות דיור לבין צרכי הפיתוח והשימור באזור זה".

 

דקלה פרסיקו, מתכננת הותמ"ל, ציינה כי "פוטנציאל הבינוי של שטח מורדות רמות מבחינת היקף יחידות הדיור גדול מזה המוצע בתוכנית ומגיע לכ-3,000; אולם לאור הרגישות הסביבתית של השטח, ערכיו הייחודיים וזיקת תושבי השכונה בפרט וירושלים בכלל אליו - הוגשה תוכנית המציעה בינוי מצומצם וצמוד דופן, השומר על שטח גדול ללא בינוי".

 

עדיאל שמרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל, הוסיף כי "אני מברך על אישור התוכנית אשר תוסיף יחידות דיור רבות לעיר לירושלים, הסובלת ממחסור בדירות חדשות. כולי תקווה כי התוכנית תיתן מענה למצוקת הדיור בעיר".

 

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, אמר כי כי בכוונת העירייה להגיש עתירה לבית המשפט נגד ההחלטה. "אני רואה בחומרה את החלטת הותמ"ל להפקיד את תוכנית הבנייה מצפה נפתוח. אנו מנהלים מאבק ארוך נגד הכוונה להחיות את תוכניות הבניה במערב ירושלים שיביאו לפגיעה קשה בעיר, נגד האינטרס של תושבי ירושלים. זו דרך חסרת היגיון שמעידה על חוסר הבנה בסיסי בתכנון העיר. לא ניתן לזה יד ונילחם למען העיר".

 

עוד בירושלים: התחדשות עירונית בגוננים 

במקביל, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז ירושלים אישרה את תוכנית האב העירונית להתחדשות עירונית בשכונות גוננים ח' ו- ט' בבירה. מדובר בשטח של 350 דונם, שבו נבנו בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת שיכוני עולים. בתחום התוכנית כ-2,300 יחידות דיור, כ-70% מהן מרוכזות בחלקה הדרומי במבני שיכון גדולים ומרובי דירות.

 

התוכנית מציעה תוספת של כ-3,700 יחידות דיור חדשות במסגרת של תוכניות פינוי-בינוי ותוכניות עיבוי-בינוי. גובה הבניינים החדשים לא יעלה על 12 קומות. תוכנית האב הוכנה במסגרת מהלך כולל להכנת תוכניות לשכונות המיועדות להתחדשות עירונית בירושלים, במטרה לפתח את המרחב הציבורי ולהוסיף יחידות דיור באזורי ההתחדשות העירונית.

 

השטח המדובר גובל בשדרות גולומב ובפארק הצבאים מצפון; ובמתחם ספורט עירוני הכולל את הארנה ואת אצטדיון טדי וכן בריכת שחייה אולימפית מדרום. השכונות עצמן מוקפות בצירי תנועה ובהם שדרות גולומב, כביש יעקב פת, כביש בגין וכביש בנבנישתי המהווה חלק מכביש 39 המתוכנן. ממזרח ומדרום לתחום התכנית מתוכננים שני קווי רכבת קלה.

שכונת גוננים בירושלים (צילום: קהילת "הכרם") (צילום: קהילת
שכונת גוננים בירושלים(צילום: קהילת "הכרם")

 

ובצריפין: פונה בה"ד 10 אחרי 62 שנה

בתוך כך, אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון החל בתחילת השבוע בפינוי בסיס ההדרכה המיתולוגי בה"ד 10 במחנה צריפין, כ-62 שנים לאחר שהוקם במטרה להכשיר חובשים, פרמדיקים ורופאים. לאחר שהושלמו עבודות התכנון וההכנות הלוגיסטיות, החלו טרקטורים של משרד הביטחון וקבלנים אזרחיים בעבודות לפירוק והריסת המבנים.

 

בה"ד 10, שהועתק לאחרונה לקריית ההדרכה של צה"ל בדרום, הוקם בשנת 1953. שטח הבסיס מתפרש על פני כ-250 דונם וכ-30 אלף מ"ר של מבנים צבאיים, שיפונו במהלך החודשים הקרובים כחלק מהפרויקט לפינוי מחנה צריפין.

 

לדברי אל"מ דניאל רוד, סגן ראש אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, "בה"ד 10 הוא עוד נקודת ציון חשובה בפינוי מחנה צריפין והעתקתו לקריית ההדרכה בנגב. בחודשים הקרובים נשלים את הריסתם של 60 אלף מ"ר בנוי, ונשיב כ-427 דונם, שיאפשרו את קידום התוכנית האזרחית להקמת אלפי יחידות דיור בשטח המחנה שיפונה".

 

צפו: פינוי בה"ד 10 בצריפין

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה: אדריכל ארי כהן
הדמיית תוכנית מורדות רמות בירושלים
הדמיה: אדריכל ארי כהן
מומלצים