וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם בבית הלבן: "אין הצדקה להעלאה ניכרת בסיוע הביטחוני לישראל"

לקראת פגישתם של נתניהו ואובמה בוושינגטון, פרסם הניו יורק טיימס הערכות שלפיהן בקשתו של ראש הממשלה להגדלת הסיוע הביטחוני לא תיענה בחיוב במהלך הפגישה. כמו כן, נטען כי אובמה ויתר על הניסיון לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים

צילום: באמצעות מצלמת וואווי, עריכה: ניר חן

(סערת מינוי רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם נשיא ארצות ברק אובמה ביום שני הקרוב, והשניים צפויים לדון על הרחבת הסיוע שמעניקה ארצות הברית לישראל, העומד בימים אלה על שלושה מיליארד דולרים. אלא שבמאמר מערכת של "הניו יורק טיימס" מופיעים גורמים בבית הלבן המציינים כי הדרישה שצפוי לעלות נתניהו בפני אובמה להגדלת הסיוע בשני מיליארד דולרים נוספים, לא צפויה להיענות בחיוב במהלך הפגישה. "לא ברור מה מצדיק העלאה כזאת", אמר אחד הגורמים.

תוקפו של הסכם הסיוע הביטחוני הנוכחי יפוג בשנת 2017, וקיומו הוא סימן מוחשי למחויבות ארוכת השנים של האמריקנים לביטחון ישראל. הפגנת המחויבות הזו נעשתה משמעותית יותר מאז נחתם הסכם הגרעין עם איראן ביולי האחרון, שגרר ביקורת מצד בכירים ישראלים, בהם נתניהו. יש הטוענים כי בעקבות ההסכם, גדל חששה של ישראל מהגרעין האיראני ומהזרמת הנשק האיראני לשלוחותיה במזרח התיכון, ולכן עלה הצורך בהגדלת הסיוע הביטחוני. לפי ה"ניו יורק טיימס", לא משנה מה יהיה גודלה של חבילת סיוע שתחליט ארצות הברית להעניק לישראל, היא מוכרחה להיות תלויה בנכונותו של נתניהו לשתף פעולה בנושאים שמהווים אינטרס אמריקני וישראלי.

אחד הגורמים האמריקניים הדגיש כי אובמה ככל הנראה לא יתעקש על חידוש המו"מ בין הישראלים והפלסטינים במהלך הפגישה ואמר: "אובמה ויתר לעת עתה על הניסיונות להגיע להסכם בין הישראלים לפלסטינים, משום שאף אחד מהצדדים לא עשה מאמצים מספקים כדי לקדם את העניין". זאת, הוסיף הגורם, "למרות ניסיונות חוזרים ונשנים מצד הממשל האמריקני לקדם את השלום, שנעשו בזמן כהונתו של אובמה".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
חבילת פיצויים: הסיוע הביטחוני שישראל עשויה לקבל מארה"ב
הבית הלבן: נתניהו ואובמה ייפגשו בוושינגטון ב-9 בנובמבר
נתניהו לקרי: "אבחן מחדש את מינויו של ברץ"

ברק אובמה  ובנימין נתניהו. AP
לא יגיעו להסכמים בפגישה הקרובה? אובמה ונתניהו/AP

לאחר החתימה על הסכם הגרעין, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, מרטין דמפסי, חשף חלק קטן מהדיאלוג שמתבצע מאחורי הקלעים בין ארצות הברית לישראל בנוגע להסכם הסיוע החדש. בשיחה עם כתבים זרים בעת ביקורו בירושלים בקיץ, אמר כי לאור המתרחש במזרח התיכון, ישראל לא מבקשת רק כמות, אלא מתעקשת על אמצעי לחימה איכותיים.

הרמטכ"ל דמפסי: "ייתכן שאמליץ להציב כוחות קרקעיים נגד דאעש". רויטרס
"ישראל רוצה אמצעי לחימה איכותיים". יו"ר המטות המשולבים, מרטין דמפסי/רויטרס

ביקורו של נתניהו בוושינגטון ייערך על רקע המשבר האחרון ביחסים עם האמריקנים, שפרץ לאחר שמינה את רן ברץ לראש מערך ההסברה. ברץ פרסם השנה התבטאויות בעייתיות בפייסבוק לגבי בכירים בממשל האמריקני. מקרה אחד התרחש לאחר שאובמה אמר כי התזמון שבו הגיע נתניהו לנאום בקונגרס על הסכם הגרעין, שבועיים לפני הבחירות בישראל – הוא טעות. על כך כתב ברץ ברשת החברתית: "ככה נראית אנטישמיות מודרנית בארצות מערביות ליברליות".

לאחר חשיפת ההתבטאויות, אמר דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, ג'ון קירבי, כי אלה "אמירות בעייתיות ופוגעניות". הוא הוסיף בהצהרה כי שר החוץ ג'ון קרי שוחח עם נתניהו, והאחרון הבטיח שהוא ישקול מחדש את מינויו של ברץ לראש מערך ההסברה שלו, עם סיום ביקורו בארצות הברית בשבוע הבא. נתניהו מצדו הבהיר כי לא התכוון לשקול שוב את המינוי, אלא רק לעסוק בסוגיה עם שובו לארץ.

שיחת טלפון עם גילה גמליאל על השרים המתנגדים למינוי רן ברץ. מערכת וואלה!
התבטאויות בעייתיות בפייסבוק. רן ברץ/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully