שתף קטע נבחר

מדד המחירים לצרכן ירד בספטמבר ב-0.4%

זאת בהמשך לירידה של 0.2% במדד אוגוסט. לירידת המדד תרמו בעיקר ירידות בסעיפי תרבות ובידור, דלק ושמנים לכלי רכב, חשמל לצריכה ביתית ופירות

כצפוי מדד המחירים לצרכן ירד בספטמבר ב-0.4% זאת בהמשך למדד השלילי (0.2%-) שנרשם באוגוסט. כתוצאה מכך האינפלציה בפועל המחושבת שנים עשר חודשים לאחור ממשיכה להיות שלילית, בשיעור של 0.5%-.

 

אינפלציה זו נמוכה עדיין במידה ניכרת מהגבול התחתון של תחום יעד האינפלציה השנתי (1%-3%). קצב האינפלציה בארבעת החודשים האחרונים משקף אף אינפלציה שנתית נמוכה יותר בשיעור של 0.6%-.

המחירים זינקו. משבר העגבניות (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
המחירים זינקו. משבר העגבניות(צילום: רועי עידן)
 

לירידת המדד בחודש שעבר תרמו בעיקר ירידות בסעיפי התצרוכת הבאים: תרבות ובידור, בגלל ביטוח אגרת הטלוויזיה (5.1%) דלק ושמנים לכי רכב (4.3%), חשמל לצריכה ביתית (3.6%) ופירות (4.7%). ירידות אלה קוזז בחלקן על ידי עליות במחירי הירקות: מחירי המלפפונים עלו ב-52.9% ומחירי העגבניות זינקו ב-57.9%. סעיף בשר, עופות ודגים התייקר באחוז אחד ושירותי חינוך התייקרו בגלל תחילת שנת הלימודים ב-1.5%.

 

הערכה: לא תהיה השפעה על החלטת הריבית

מדד ספטמבר לא צפוי ככל הנראה להשפיע על החלטת הריבית לחודש נובמבר שתקבל הוועדה המוניטרית של בנק ישראל. ההערכה היא לכן שחברי הוועדה יחליטו בסוף החודש להשאיר את הריבית חודש נוסף ללא שינוי, בנקודת השפל של 0.1%.

 

זאת בעיקר על רקע ההערכה בבנק ישראל שמצב המשק כעת אינו מחייב נקיטת צעד קיצוני של הפחתת הריבית ל- 0%, או אף הנהגת ריבית שלילית במשק. בסוף החודש שעבר העריכה חטיבת המחקר של הבנק כי הריבית צפויה להישאר ברמתה הנוכחית עד הרבעון הראשון של השנה הבאה.

 

עוד על משבר העגבניות. צפו:

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים