שני אזרחי קנדה, אזרח נורבגי וחברתו הפיליפינית, נראים מתחננים על חייהם בסרטון שהפיץ ארגון הטרור אבו סיאף, אחד מבני בריתו של דאע"ש אשר פועל בעיקר באפגניסטן, במלזיה ובפיליפינים. הארבעה נחטפו באיומי אקדח בחודש ספטמבר האחרון, מאתר נופש יוקרתי בפיליפינים.

"למשפחה ולחברים, אני בסדר, אבל בסכנה חמורה", פונה למצלמה רוברט הול, אחד השבויים הקנדים. בדבריו הוא קורא לממשלת קנדה לפעול יחד עם הממשלה הפיליפינית, כדי "לעצור את ההפצצות והבעיות שקורות כאן". הוא הוסיף, "אני יודע שיש אנשים שיכולים למצוא דרך לעשות את זה, בבקשה, בבקשה תעזרו לנו".

לאחר מכן עוברת המצלמה לשבוי הנורבגי, אשר מציג עצמו בתור מנהל אתר הנופש בפיליפינים בו התרחשה החטיפה: "בבקשה תדברו עם האנשים, אחרת נהיה מתים". שלישי בתור מגיע השבוי הקנדי השני, אשר קורא גם הוא לשתי הממשלות, הקנדית והפיליפינית, להפסיק את כל המבצעים שהן מנהלות באזור, כמו ארטילריה והפצצות, "כך שיתחיל משא ומתן לגבי הדרישות שלהם".

שבויים בידי אבו סיאף (צילום: אבו סיאף)
"אני יודע שיש אנשים שיכולים למצוא דרך לעשות את זה", אחד השבויים הקנדים | צילום: אבו סיאף

החבורה מוקפת בכ-15  רעולי פנים חמושים, כשאחד מהם מסכם את הסרטון ומעביר מסר לקנדה ולפיליפינים: "אנחנו דורשים שיתוף פעולה שיענה על כל הדרישות שלנו, אז נוכל לדבר על משא ומתן ודרישות".

בתגובה לדברים אמרה ממשלת קנדה כי היא "מודעת לחטיפה של שני אזרחיה בפיליפינים", וכי היא עושה מאמצים לאיתור מידע נוסף בערוצים המתאימים. הממשלה הקנדית הוסיפה בהודעתה כי היא "לא תגיב או תשחרר מידע שעלול לסכן את המאמצים המתמשכים, או את ביטחונם של אזרחים קנדים הנמצאים בחו"ל".

קטע וידאו שתפסו מצלמות אבטחה ביום החטיפה בחודש ספטמבר, מציגות את רגעי האימה. החוטפים שהגיעו חמושים באקדחים ובנשקים אוטומטיים, החלו לפרוץ בחשיכה ליאכטות שעגנו באתר הנופש בחיפושם אחר שבויים מערביים שיוכלו לדרוש עבורם כופר. תחילה הם פלשו ליאכטה של זוג שנמלט מהסיפון וקפץ למים, מה שהוביל את החוטפים ליאכטות אחרות של תיירים זרים בחוף, מהם קפצו למים כ- 30 תיירים אחרים בניסיון להימלט.

ארבעת השבויים המופיעים בסרטון נלקחו באיומי נשק והועלו על שתי סירות ממונעות, שהעלימו אותם בעומק הג'ונגל על אי בפיליפינים. לאחר שהובן כי מדובר באבו סיאף, יצאו כוחות אוויר, יבשה וים לנסות למנוע את לקיחתם של בני הערובה לאזור בו מספר מקלטים של הארגון, אך זה כבר היה מאוחר מידי.

ארגון אבו סיאף שמונה כמה מאות לוחמים, הוכרז באחרונה כארגון טרור בפיליפינים ונמצא גם ברשימת הטרוריסטים של ארצות הברית.

מקרה זה מזכיר את סיפורה של איזבל פרים, האזרחית הצרפתייה שנחטפה עם המתורגמנית שלה בחודש פברואר, בידי ארגון טרור לא מזוהה בתימן. למרבה המזל, בחודש אוגוסט דיווחו כלי תקשורת שונים בצרפת כי היא שוחררה.

עוד ב- פז"ם: