יותר מ-200 אלף שיחות הסתה ואלימות נרשמו ברשתות החברתיות מתחילת החודש, ובהן עלייה של 300% בקריאות לאלימות פיזית. כך לפי דו"ח של קרן ברל כצנלסון שפורסם הבוקר (ד')

קרן ברל כצנלסון מגדירה את עצמה כ"פועלת במרחב הציבורי לעידוד ולקידום ערכים של שוויון, ערבות הדדית, צדק חברתי, דמוקרטיה פעילה ועוד", ובה ועדה הציבורית למאבק בגזענות ובהסתה שמורכבת מעיתונאים ואנשי ציבור.

דו"ח השנאה שהוכן בשיתוף חברת VIGO, מסבירים בקרן, מורכב מניטור בזמן אמת של השיח ברשת בעברית בלבד: אמירות, ביטויים ומילים הכוללות הסתה, גזענות, הדרה ואלימות. כל "מילה רעה" המופיעה באתר כוללת למעשה את כל משפחת המילים והביטויים הרעים באותה הקבוצה הטיות ושגיאות כתיב. בנוסף, הדו"ח כולל גם ניתוח פרטני להתבטאויות או אירועים מכוננים בנושא שנאה. מטרת הניתוח היא לבחון כיצד אמירה של מוביל דעת קהל או אירוע קיצון משפיע על רמת האלימות בחברה. מעודד או מרסן את הרצון להתבטא באופן אלים ומסית.

ב-1.10 נרצחו בני הזוג הנקין מול ילדיהם, ובשבועיים שחלפו מאז החלו אירועי טרור ברבחי הארץ. מאותו יום נעשתה הבדיקה שלפיה הרכיבו את הדו"ח, ונרשמו יותר מ-200 אלף שיחות על רקע גזעני ומסית. בכל חודש ספטמבר, אומרים בקרן, היו 8600 קריאות לאלימות פיזית.

 

קוראים לפעולה קיצונית

כמחצית מהמגיבים בחרו להאשים את "הצד השני" (ערבים, שמאלנים, ימניים, מתנחלים, הממשלה ועוד) באחריות לאירועים, להציע פתרונות רדיקליים או לקלל/לאיים בפגיעה פיזית. מחצית מהאלימות המילולית כוונה כנגד האוכלוסייה הערבית, ושליש כנגד הממשלה או נציגיה. רק 5% מכלל ביטויי האלימות כוונו כנגד ימניים או מתנחלים. בימים הראשונים, עיקר התגובות עסקו בצער משפחות הנרצחים ובגינוי אירועי הטרור. 

מרבית הקריאות לאלימות פיזית כוונו כנגד האוכלוסייה הערבית והשמאלנים. כמה מאות של שיחות התלקחו לכדי איומים באלימות ישירה ("אני אפגע בך"), בעיקר של ימניים נגד שמאלנים.

מתוך 200 אלף אזכורים ישירים ברשת בעברית לאירועי הטרור האחרונים 31% קראו לפעולה קיצונית בתחום המדיני/ צבאי, בעוד היתר בחרו להביע גינוי, צער, או בחרו באלימות מילולית כלפי מגיב מסוים או אוכלוסייה אחרת. בקרו אומרים כי פייסבוק היא מוקד שיח השנאה הגדול ביותר נכון לחודש הנוכחי.

120,000 אזכורים היו לאירועי הטרור בשבוע הראשון של אוקטובר. 60,000 תגובות נכתבו בפייסבוק בנושא, בעיקר בעמודי הפייסבוק של חברי כנסת ומערכות החדשות. 52 אחוז מהתגובות הביעו צער, 29 אחוז קראו לאלימות נגד מגיבים אחרים, 19 אחוז הנוספים קראו לתגובה מדינית "קיצונית".