היזהרו מחיקויים

מותגים הם סמל סטטוס • זאת הסיבה לפריחת תעשיית הזיופים והחיקויים • איך תזהו זיוף? איפה תקנו מוצר מקורי? ומה כדאי לדעת כשמתחדשים בפריט ממותג?

סריג של ראלף לורן ותיק של לואי ויטון (להשיג בחנויות המותג) // סריג של ראלף לורן ותיק של לואי ויטון (להשיג בחנויות המותג)

חובבי האופנה והמותגים אוהבים להצטייד בפריטים טרנדיים וממותגים, בין שמדובר בשעון ובין שבנעליים, בחולצה או בתיק, שיוצרו בבתי האופנה המובילים בעולם ועולים לא מעט כסף. כדי לספק את רצונם של רבים, המבקשים להתחדש בפריט ממותג, עולמנו הצרכני מלא חיקויים, המסתובבים בחנויות וברשת בלי שנדע תמיד שאכן מדובר בכאלה. נשמע מוכר? סביר שכולנו נפגענו או מכירים כאלה שנפגעו מרכישת מוצר שהתברר כחיקוי. יש מה לעשות.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"צריך להבדיל בין חיקוי לזיוף", אומר עו"ד טוני גרינמן, המתמחה בדיני קניין רוחני וסימנים מסחריים. לדבריו, "יש הבדל בין השראה להעתקה - אם מישהו מטביע לוגו שהוא סימן מסחרי של מותג על בגדים, על תיקים, על נעליים או על כל פריט אחר, זו העתקה ומדובר בזיוף".

שעוני יד של מייקל קורס (להשיג ברשת פדני)

תעשיית הזיופים והחיקויים בעולם מגלגלת מיליארדים. את הזיופים יוצרים כדי להרוויח על חשבונו של בעל הזכויות במוצר המקורי, ולכן ככל שהמותג נחשב יותר, כך הזיוף שלו הופך פופולרי יותר. בפריטים שזוכים לשלל זיופים וחיקויים נמצא תיקים של מותגי על דוגמת לואי ויטון, שאנל וברברי, משקפי שמש של רייבן, ארמאני ודיור, שעוני יד של מייקל קורס ורולקס וחולצות וסריגים של לקוסט וראלף לורן. 

"החוק מעניק זכויות בלעדיות לבעל סימן מסחר. החברות המובילות רושמות את הסימן המסחרי כסימן מסחר רשום, והשימוש בו ללא רשות מבעל הסימן הוא הפרה", מסביר עו"ד גרינמן, "במקרים של הפרה יכול בעל הסימן לתבוע פיצויים ולהוציא צווי מניעה, שיאפשרו לו לבקש מהמכס לתפוס את החיקויים". לדבריו, מלבד תביעה אזרחית, מדובר בעבירה פלילית, והחוק מאפשר לבתי המשפט לגזור קנסות ולהטיל עונשי מאסר בפועל.

בעוד בצרפת ובאיטליה יקנסו גם את מי שנתפס הולך ברחוב עם פריט מזויף, בישראל העונשים הם רק על מספקי הזיופים. "הבעיה היא המחקים, שמביאים את התוצרת מסין או מתאילנד, ולא מי שקונה אותם, ולכן לא יינקטו בארץ צעדים כלפי מי שבוחר לרכוש מוצר מזויף", הוא מדגיש.

טיפים ל"מותגיסט"

רבים מאיתנו רוצים להציג סגנון חיים יוקרתי במיוחד. השיתוף היומיומי ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק ואינסטגרם חיזק בשנים האחרונות את המגמה הזו. רגע לפני שאתם מצטיידים בסמלי סטטוס נחשבים, כדאי לוודא שאתם קונים את המותג המקורי. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם במשימה.

ונעלי ספורט של נייקי (להשיג בחנויות המותג)

מחירי תיקים של בתי האופנה הגדולים מגיעים לאלפי שקלים. ברגע שהמחיר המוצע נמוך מדי, כנראה מציעים לכם חיקוי. בקניות ברשת הקפידו לחפש היטב את המילה Replica, שמשמעותה המילולית היא העתק מדויק - אבל משמעותה האמיתית היא חיקוי. 

שימו לב שתעודות המצורפות למוצר, תוויות היצרן ומקום הייצור המוטבע על הפריט לא תמיד מבטיחים שמדובר במוצר המקורי, מכיוון שהזייפנים דואגים לזייף גם אותם. 

בידקו את איכות המוצר, לרבות סוג הבד, התפירה, הרוכסנים, הכפתורים והגימור. אפשר להבחין בהבדלי איכות ניכרים בין המקור למרבית החיקויים.

וכמובן - כדי להיות בטוחים שאתם קונים את המוצר המקורי, ריכשו אותו בחנויות המותג או בחנויות מורשות. 

לא איבדתם את כספכם

למרבה הצער, רבים נופלים בפח ורוכשים מוצר מזויף בלי לדעת על כך. עתה, כשהמוצר בידינו ועלינו על התרמית, האם יש מה לעשות? התשובה היא בהחלט כן. 

במקרה של רכישה מחנות ישראלית, מה שחשוב הוא לעלות על כך במהרה, ממש עם קבלת המוצר, כפי שמסביר עו"ד יהונתן קלינגר, העוסק בתחום האינטרנט. "אם אכן מדובר בזיוף ולא בחיקוי, אפשר על פי חוק הגנת הצרכן לדרוש ביטול עיסקה מול הספק בשל הטעיה בעיסקת מכר מרחוק. כמו כן, מכיוון שמדובר בעבירה על החוק, אפשר לפנות לנציגי המותג הרשמי ולדווח על המקרה", הוא מסביר.

ואכן, המותגים הגדולים והבינלאומיים משקיעים משאבים גדולים באכיפה, ולא מרימים ידיים. "הזיוף גורם להם נזק. הוא פוגע במכירות, פוגע בסימן, ובכלל לרוב החיקויים והזיופים יהיו באיכות ירודה שתפגע בטיב המוצר", מוסיף עו"ד גרינמן.

גם ברכישה מחו"ל, מחובתנו לפעול מהר. ספק המתחייב למכור מוצר מקורי ושולח זיוף, מסכן את המוניטין שלו, את המשך פעילותו בזירת המכירות (AliExpress או eBay, לדוגמה), וסביר שלא יראה את הכסף.

עם קבלת המוצר עלינו לבדוק את טיבו ולהבטיח שאכן מדובר במוצר מקורי שתואם את התיאור שהציג המוכר. אם יש פער בין ההבטחות למציאות, או שמדובר בזיוף, אפשר לדרוש את הכסף בחזרה, הן באמצעות האתרים עצמם והן באמצעות ספק התשלום PayPal, במקרה שהתשלום הועבר באמצעותו.

שני אתרי המכירות הבינלאומיים הגדולים רגישים מאוד לנושא סחר בזיופים, ועם מסירת הוכחות מצולמות, הם יעמדו תמיד לצד הלקוח. המדיניות היא החזרה מיידית ומלאה של כספכם, ולרוב תזכו להשמיד בעצמכם את הסחורה המזויפת או לשמור אותה.

•   •   • 

טכנולוגיה

חדש בקולנוע הביתי

בשורה למי שאוהב להשקיע ביכולות קולנוע בסלון: חברת אפסון השיקה בשיתוף חברת ט.ר. בישראל מקרן לייזר בטכנולוגיית 4K, ברזולוציה של Full HD 1080P (בדו־מימד ובתלת־מימד) ובטכנולוגיית 3LCD Relective. דגם EH-LS10000 מיועד לשוחרי הקולנוע, המחפשים את המילה האחרונה והביצועים הגבוהים ביותר בנמצא בטכנולוגיית ההקרנה לבית. המקרן משתמש בשני מקורות אור לייזר, עם קונטרסט שחור אבסולוטי, שמשמעו אפס אור בקטעים החשוכים באמת, וטווח צבעים עשיר ביותר. 

באירוע ההשקה היה אפשר להבחין איזו כברת דרך עבר תחום המקרנים בשנים האחרונות. מכלי להצגת מצגות במשרדים, היום יכולים המכשירים הללו לייצר לנו קולנוע של ממש בבית, בחדות שלא מביישת את מסכי הענק שרבים מאיתנו קונים. המקרן מהיר ביותר, ובתוך 20 שניות אחרי ההדלקה הוא מוכן לפעולה. אורך חיי המנורה שלו עובר את רף ה־30 אלף שעות (במצב Eco). המחיר, החזיקו חזק: כ־47,900 שקלים, כולל מע"מ. 

אילן גטניוטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר