יום שישי, 17.05.2024 שעה 17:12

ליגת האלופות והאלופים: סיכום השנה בספורט

ONE מסכם את תשע"ה: זהבי הותקף וחזר לליגת האלופות, הפועל ירושלים חגגה אליפות, דייויד בלאט הגיע לגמר ה-NBA וגם: מה עשו הספורטאים האולימפיים?

|
סיכום שנת תשע
סיכום שנת תשע"ה (מערכת ONE)

אם היה נדמה עד לפני כמה שבועות ששנת תשע"ה לא תהיה מוצלחת במיוחד עבור הספורט הישראלי, אז הסוף שלה היה מתוק מאוד. רגע לפני שהשנה הסתיימה, וממש בחודשיים האחרונים שלה, זכינו לראות סגנית אלופת עולם ראשונה באתלטיקה, מכבי תל אביב חזרה שוב לליגת האלופות ואפילו נבחרת ישראל בכדורסל סיפקה הופעות מכובדות באליפות אירופה.

השנה התקיימו גם משחקי אירופה הראשונים אי פעם לענפים אולימפיים, שנערכו על אדמת אזרבייג'אן בתחילת הקיץ והיו למעשה למשחקים היבשתיים הראשונים בהם השתתפה משלחת ישראלית מאז 1974, השנה בה נשלחו ספורטאי ישראל למשחקי אסיה בטהרן. עבור ספורטאינו זו הייתה הופעה מוצלחת במיוחד וישראל גרפה בהם לא פחות מ-12 מדליות.

אין כניסה טובה יותר מזו לתשע"ו, שתהיה לשנה משמעותית ומלאה בספורט כרימון. כי חוץ מכל אותם המפעלים המדוברים, בשנה הקרובה ספורטאי ישראל יתחרו גם במשחקים האולימפיים בריו דה ז'ניירו. רגע לפני שאחת חדשה מגיעה, ONE מסכם את השנה העברית שחלפה - ההישגים, האכזבות, הזיכרונות והרגעים שריגשו מדינה שלמה.

שרה חדשה, איומים ישנים: סערת השבת
גם בשנה החולפת נעשו שינויים בעמדות מפתח בספורט הישראלי. שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, פרשה מהחיים הפוליטיים אחרי שכיהנה בתפקידה במשך למעלה משמונה שנים בשלוש קדנציות שונות. במקומה מונתה השנה מירי רגב, בבחירות האחרונות לכנסת ה-20.

כמדי שנה, גם העונה הנוכחית נפתחה בחוסר ודאות בנוגע לקיומו של הענף הפופולארי ביותר במדינה, הכדורגל הישראלי. אלא שבניגוד למצבי מלחמה (תשע"ד) או רפורמות (תשע"ג) שגרמו למצב הזה, הפעם היה מדובר בנושא מסוג אחר - סוגיית הדת והמשחקים בשבת.

מירי רגב  (איתי כהן)
מירי רגב. מונתה לשרת התרבות והספורט (איתי כהן)
 
הכל החל בעתירתו של הקלע אבישי ברט להזיז את אליפות ישראל בקליעה, משום שזו נערכה ביום השבתון היחיד בשבוע, מה שפגע לטענתו בחופש הדת. אחריו הגיעו ספורטאים נוספים, אנשי דת ופוליטיקאים שהביעו את דעתם, כולל מירי רגב עצמה.

הסיפור הפך למורכב יותר כאשר שחקני הליגה הלאומית בכדורגל עתרו לבית הדין לעבודה בדרישה שלא לשחק בשבת, שם נחשף כי למנהלת וההתאחדות אין היתרי העסקה לימי שבת - ולכן ראשי הענף החליטו להשבית את משחקי הליגות בארץ עד לקבלת ההיתר משר הכלכלה, אריה דרעי. בסופו של דבר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, התערב ברגע האחרון ושמר על הסטטוס-קוו. ועכשיו, נחזור לעסוק בספורט.

כדורגל: איזו כאפה, מכבי ת"א שוב בליגת האלופות
אפרופו כדורגל, קשה להתעלם ממה שעשתה השנה מכבי תל אביב ובראשה ערן זהבי, החלוץ שהפך למכונת שערים בכל זירה אפשרית. אפילו בתואר המקומי היחיד שהפסידה הקבוצה בשנה האחרונה, הסופר-קאפ בו זכתה עירוני קריית שמונה, הוא כבש צמד.

ערן זהבי חוגג (רדאד ג´בארה)
ערן זהבי חוגג. השנה שלו (רדאד ג´בארה)
 
אחרי עזיבתו של אוסקר גארסיה, הגיע למועדון המאמן הבאסקי פאקו אייסטרן שהצליח לזכות בטרבל היסטורי, שמשמעותו זכייה בכל תואר אפשרי בישראל כולל אליפות שלישית ברציפות. אלא שהצדדים נפרדו בקיץ ובמקומו נחת סלבישה יוקאנוביץ', המאמן הראשון שהצליח להוביל את מכבי ת"א בחזרה לליגת האלופות בעידן הבעלים מיץ' גולדהאר והמנהל המקצועי ג'ורדי קרויף. מפגשים כפולים מול צ'לסי, פורטו ודינמו קייב על הפרק. לקראת משחקי ליגת האלופות התחזקה הקבוצה באבי ריקן ובקפטן הנבחרת, הבלם טל בן חיים, ששבו ארצה.

יותר מכל, העיבו על העונה הזו אירועי הירי באלי טביב, שמנגד הורשע בפרשת תקיפת הנער אוהד הפועל ת"א, ואירועי הדרבי התל-אביבי שפוצץ בעקבות פריצתו של אוהד הפועל המכונה "פואד" לכר הדשא. האוהד תקף את ערן זהבי, הורשע וקיבל עונש מאסר. הקבוצה שלו, הפועל ת"א, עברה מתיחת פנים רצינית, כאשר מי שהשתלט על המועדון הוא אמיר כבירי שמינה את המאמן סזאר מנדיונדו ופיטר אותו כבר לאחר שני מחזורי ליגה. כמו כן, המאמן רוני לוי חזר לקדנציה שנייה במכבי חיפה איתה זכה בתארים רבים, כאשר הקשר הברזילאי המזוהה איתה, גוסטבו בוקולי, הודיע על פרישה.

כדורסל: אליפות ראשונה בבירה, ייצוג ישראלי הולם ב-NBA 
אלופת אירופה היוצאת, מכבי ת"א, חוותה עונה מאכזבת לאחר שהודחה מהיורוליג ברבע הגמר ע"י פנרבחצ'ה/אולקר ולא זכתה באף תואר פרט לגביע המדינה, ה-42 שלה, לאחר שהביסה 76:94 את הפועל ירושלים בגמר. אלא שאותה הפועל ירושלים, שחלמה עשרות שנים להוות אלטרנטיבה לצהובים, זכתה באליפות הראשונה בתולדותיה אחרי שגברה 68:88 ו-65:80 על הפועל אילת בסדרת גמר הפלייאוף.

אוהדי הפועל ירושלים בארנה (אורן בן חקון)
אוהדי הפועל ירושלים בארנה (אורן בן חקון)
 

בנשים, מכבי בנות אשדוד זכתה בצלחת האליפות ובזירה האירופית הגיעה עד לשלב חצי גמר היורוקאפ, ההישג הגדול בתולדותיה. בחצי הגמר פגשה הקבוצה של אלי רבי את ליל, ניצחה אותה במפגש הראשון בהפרש תשע נקודות אך נכנעה בגומלין 72:56 והודחה.

הכדורסל הישראלי זכה לכבוד גדול בעולם, כאשר המאמן דייויד בלאט זכה באליפות המזרח והעפיל יחד עם קבוצתו קליבלנד קאבלירס לגמר ה-NBA, בו הפסיד לגולדן סטייט. גם הכדורסלן הישראלי הראשון בליגה האמריקאית, עומרי כספי, חווה עונה טובה יחסית במדי סקרמנטו והשתפר באחוזי הקליעה והאסיסטים שלו. כספי לקח חלק גם במשחקי היורובאסקט עם נבחרת ישראל, שתחת הנהגתו של ארז אדלשטיין הצליחה לעלות שלב, לראשונה מזה שמונה שנים, והגיעה עד לשמינית הגמר בטורניר שנמשך בימים אלה.

אתלטיקה: שיאים רבים וסגנית אלופת עולם אחת
שנה פורייה נרשמה אצל "מלכת הספורט", ויש הטוענים אפילו לשנה הטובה ביותר לענף במאה ה-21. הנבחרת עלתה לדרג ב' במשחקי אירופה בבאקו ויחד עם זאת לא פחות מ-11 שיאים ישראלים לבוגרים נשברו (של הרצים דונלד סנפורד, איימרו עלמיה ומאור טיורי, מרגריטה דורוז'ון עם ארבעה שיאים בכידון, יבגניה זבולוטני בפטיש, חנה קנייזבה-מיננקו פעמיים בקפיצה המשולשת ונבחרת הנשים בשליחים 4X100), שלושה שיאים נוספים קבעו האתלטים עד גיל 23, נרשמו ארבעה שיאי נוער נוספים, שבעה שיאי קדטים ושלושה עד גיל 15. כמו כן, נשבר שיא בינ"ל אחד שנעשה על אדמת ישראל על ידי דורוז'ון, שהטילה כידון למרחק של 63.34 מטר. קנייזבה-מיננקו קבעה ארבעה שיאים באולם.

קנייזבה-מיננקו עם המדליה מאליפות העולם בסין (איגוד האתלטיקה)
קנייזבה-מיננקו עם המדליה מאליפות העולם בסין (איגוד האתלטיקה)
 

בכלל, קופצת המשולשת הנהדרת עשתה פלאים בשנה שחלפה והצליחה לזכות במדליית כסף באליפות העולם באתלטיקה שנערכה בבייג'ינג, עם תוצאה של 14.78 מטר המהווה שיא אישי חדש, ואף זכתה בארד באליפות אירופה באולם. המתאזרחת הנוספת מאוקראינה, דורוז'ון, קבעה את תוצאת השנה שלה בליגת היהלום ושיפרה את השיא הלאומי ל-64.56. שתיהן יהיו באולימפיאדה.

האצן הבכיר, דונלד סנפורד, זכה גם כן בקריטריון לריו לאחר שקבע 45.05 שניות בריצת 400 מטר בתחרות ברוסיה. גם דימה קרויטר השיג את הקריטריון לריו, אך הסיפור העצוב ביותר הוא של האצנית אולגה לנסקי שהקריטריון שהשיגה ל-200 מטר וזה נלקח ממנה משום שבתחרות בה השתתפה לא נמדדה רוח. במקביל אליה, על מסלול הריצה פרצה השנה דיאנה וייסמן ששברה את שיא הנערות של אסתר רוט שחמורוב ל-100 מטר (לחשוב שיש לה עוד שנתיים שלמות לשפר את השיא הזה) והיא אף דורגה במקום העשירי בעולם לקדטיות. מכובד מאוד.

שחייה: דור איכותי ומרענן בדרך למשחקי ריו
גם ענף השחייה זכה לשנה פורייה עם 12 שיאי ישראל לבוגרים, בחלוקה של שבעה שיאים לגברים וחמישה לנשים. זיו קלונטרוב בן ה-18 זכה באליפות אירופה לנוער במשחה ל-50 מטר חופשי, תוך שהשיג את הקריטריון לאולימפיאדה. כמו כן, יהיו שם עמית עברי, אנדראה מורז וגל נבו, שישתתף בפעם השלישית בחייו באירוע הספורט הגדול בעולם.

זיו קלונטרוב. שיא ישראלי חדש (הוועד האולימפי) (מערכת ONE)
זיו קלונטרוב. השיג את הקריטריון האולימפי (הוועד האולימפי בישראל)
 

השחיין הבולט מכולם בשנה האחרונה היה יעקב טומרקין, הספורטאי הראשון שגם השיג את הקריטריון. אחרי שקבע רף חדש לשחיין ישראלי עם מקום שביעי ב-200 מטר גב בגמר אולימפיאדת לונדון, השנה באליפות ישראל הוא התפוצץ ושחה מהר יותר (1:55.96) מהתוצאה שקבע לפני כשלוש שנים (1:57.33). לעומת זאת, באליפות העולם, דווקא במשחה הזה טומרקין לא עבר את המוקדמות, בעוד שהצליח שהעפיל לשני חצאי גמר ב-200 מעורב אישי וב-100 מטר גב.

ג'ודו והיאבקות: הפריצות הגיעו, קרטיש חזרה לעצמה
ההישגים של נבחרת הג'ודו הישראלית נמשכו בתחרויות החשובות ומה שאפיין במיוחד את השנה הזו היו הזכיות המפתיעות של ג'ודאים ש"נעלמו" בשנים האחרונות והפעם רשמו הישגים נאים. כך למשל קרה עם גולן פולק (66 ק"ג) שזכה במדליית הארד באליפות העולם באסטנה, אחרי 14 שנה שג'ודאי ישראלי לא עשה זאת. הוא גם היחיד ששב ארצה עם מדליה מקזחסטן.

שגיא מוקי. אלוף אירופה (הוועד האולימפי בישראל)
שגיא מוקי. אלוף אירופה (הוועד האולימפי בישראל)
 

כמו כן, שלושה ג'ודאים זכו במדליות באליפות אירופה שנערכה בבאקו כחלק ממשחקי אירופה. שגיא מוקי הוכתר לאלוף אירופה החדש במשקל של 73 ק"ג כאשר ניצח חמישה קרבות שהביאו לו את הזהב, מתוכם ארבע פעמים הוא ניצח באיפון כולל בגמר. מוקי גם סיים חמישי באליפות העולם. ירדן ג'רבי (63 ק"ג) סיימה את הקרבות שלה עם מדליית ארד באליפות אירופה ועם מקום שביעי באליפות העולם. יחד עם זאת, אורי ששון (100+ ק"ג) הוכתר לסגן אלוף אירופה לאחר שזכה במדליית הכסף בבאקו.

המתאבקת אילנה קרטיש שבה מפציעה קשה בברך וסיימה שוב כסגנית אלופת אירופה, בפעם השלישית. באליפות העולם היא אכזבה מעט, כאשר סיימה בשמינית הגמר ופספסה הזדמנות להשיג את הקריטריון לריו.

התעמלות: מעצמה באמנותית, שטילוב יהיה בריו?
בענפי ההתעמלות ישראל הפכה למעצמה של ממש. השנה אירחה המדינה את גראנד פרי חולון שמשך צופים רבים לעיר מהמרכז. אלא שבנבחרת מחו השנה לא פעם על היעדר תנאים הולמים ואף קיימו אימון מחאה על הדשא בהדר יוסף.

למרות זאת, נבחרת ההתעמלות האמנותית זכתה בזהב בתחרות בחולון ובנוסף, הביאה כבוד רב למדינה כאשר זכתה בלא פחות משלוש מדליות (פעמיים כסף מתוכן אחת בקרב-רב וארד) במשחקי באקו. גם נטע ריבקין סיימה עם ארד בבאקו בתרגיל החישוק ובאליפות העולם בשטוטגרט סיימה שביעית בקרב-רב והשיגה את הקריטריון לריו. ויקטוריה (טורי) פילנובסקי, שעברה שנה מצויינת והתקדמה מאוד מבחינה מקצועית לא השיגה את הקריטריון. 

נטע ריבקין (מערכת ONE)
נטע ריבקין. קטפה את מדליית הארד בבאקו (הוועד האולימפי בישראל)
 

מתעמל המכשירים המעוטר, אלכס שטילוב, עבר שנה לא קלה עם תוצאות מאכזבות, כאשר בפעם הראשונה מאז 2009 הוא לא סיים על הפודיום באליפות אירופה (מקום רביעי בקרקע). אבל זה מינורי יחסית, כי מה שבאמת חשוב מבחינתו זה לצאת מאליפות העולם הקרובה עם הקריטריון לריו בעוד כחודשיים.

ענפים נוספים: פורצי הדרך והשיא של עידן מימון
הקלע סרגיי ריכטר השיג את הכרטיס למשחקים האולימפיים בגמר משחקי אירופה, כאשר גיא סטריק הוותיק בן ה-50 לא הצליח להגיע לאולימפיאדה חמישית. דני פרידמן פספס את הקריטריון האולימפי כאשר סיים במקום העשירי באליפות העולם בחתירה, על אף שקבע שיא ישראלי חדש במקצה ל-2,000 מטר של 6:51.66 דקות, והוא יקבל צ'אנס נוסף בלוצרן.

הגולפאית לטיסיה בק צפויה לייצג את ישראל בריו 2016, בזכות העובדה שהגיעה למקום ה-56 בדירוג האולימפי. נבחרת אופני ההרים עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ודורגה במקום ה-21 העולמי, כאשר שלומי חיימי דורג 36 ליחידים. בכדורעף החופים, אריאל הילמן ושון פייגה הפתיעו כאשר העפילו לשלב רבע הגמר בבאקו ובאשדוד התקיים הטורניר היבשתי "CB קונטיננטל קאפ" לכדורעף חופים.

עידן מימון (חגי ניזרי)
עידן מימון. דאבל ו-3,000 שערים בליגת העל (חגי ניזרי)
 

בשייט, מעיין דוידוביץ' סיימה רביעית בתחרות הקדם אולימפית. בטניס, שחר פאר ויוליה גלושקו שקעו בדירוג בעוד שדודי סלע, שעדיין נותר מחוץ למאה הראשונים, היה הבולט מכולם אחרי שהגיע לסיבוב השלישי באוסטרליה ובנוסף זכה בטורניר צ'לנג'ר באטמן בטורקיה ובצ'לנג'ר ונקובר בקנדה. נבחרת הדיוויס ניצחה את סלובניה בדרייב-אין ונשארה בבית האזורי. ישי עוליאל זכה שוב באליפות העולם הלא-רשמית לנוער, ה"אורנג' בול", לגילאי 14 ואף זכה במדליית כסף בגמר אולימפיאדת הנוער בטביליסי.

בכדוריד, הפועל ראשל"צ זכתה בדאבל כאשר עידן מימון הוותיק רשם 3,000 שערים בליגת העל. לראשונה בהיסטוריה, שני המאמנים הבכירים בליגה, סער פרנקל וג'ו מתתיה, עזבו לאמן בליגה השנייה את הפועל ת"א ועירוני רחובות. מאמן הנבחרת, דראגן ג'וקיץ', סיים עבודה של שלוש שנים ובמקומו הגיע שם גדול, השבדי פר קרלן.

פראלימפי: סמואל אלופת העולם, פיזרו סגנית
לא פחות מ-11 ספורטאים כבר קבעו את הקריטריון לריו, ביניהם נבחרת הכדורשער לעיוורות שסיימו במקום הרביעי באליפות אירופה, זוג החותרים ראובן מגנאג'י ויוליה צ'רנוי והקלע דורון שזירי. מי שאכזבה הייתה נבחרת הכדורסל בכיסאות גלגלים שסיימה במקום השמיני באליפות אירופה ופספסה את הכרטיס לריו.

ענבל פיזרו (שי לוי)
ענבל פיזרו. ארד ושתי מדליות כסף באליפות העולם (שי לוי)
 

מעל כולם בלטו מורן סמואל, שזכתה באליפות העולם בחתירה בסירת יחיד למרחק 1,000 מטר; השחיינית ענבל פיזרו זכתה במדליית ארד ובשתי מדליות כסף באליפות העולם בגלזגו; ונבחרת הטניס, עם בועז קרמר, שרגא ויינברג, איתי ארנליב וחיים לב, שזכתה בארד באליפות העולם בטורקיה.

לזכר הימים: התקריות בחו"ל ושיפור המתקנים
השיפור בתשתיות שנעשה בשנים האחרונות בישראל נמשך גם השנה. הפועל ת"א בכדורסל נכנסה לאולם "קבוצת שלמה", שנקרא בתחילה "הדרייב אין", והפועל באר שבע בכדורגל תחנוך ממש בימים הקרובים גם היא את ביתה החדש, אצטדיון הכדורגל "טוטו-טרנר" המכיל כ-16 אלף מקומות ישיבה.

לא פעם ספורטאי ישראל נתקלו ברחבי העולם בהתנכלויות שונות. כך קרה למישה זילברמן שחקן הבדמינטון באינדונזיה, כך היה גם עם נבחרת הג'ודו שעוכבה בנמל התעופה במרוקו במשך תשע שעות בדרך לטורניר המאסטרס ברבאט ואפילו נבחרת ההתעמלות האמנותית כמעט פספסה את אליפות העולם שנערכה בשנה שעברה באיזמיר שבטורקיה בעקבות חשש לביטחונה. לא קל להיות ספורטאי ישראלי, ולכן אנו מעריכים אתכם ומאחלים לכם שתהיה שנה טובה ומוצלחת.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */