שתף קטע נבחר

צופן דה וינצ'י: על הסנסצייה של ה-US OPEN

בחמש מתוך שבע ההופעות האחרונות שלה בטורנירי גרנד-סלאם, רוברטה וינצ'י הודחה בסיבוב הראשון. אתמול היא הדיחה את סרינה וויליאמס – ורק אז התחילה לגנוב את ההצגה. 5 "נקודות משחק" על היום שאחרי הטירוף

1. ואז רוברטה וינצ'י נשאלה בראיון מול אלפי האנשים ההמומים ב"ארתור אש" אם בבוקר, כשקמה מהמיטה וצחצחה שיניים, תיארה לעצמה שבעוד כמה שעות היא תסמן 'וי' על סרינה. "לא", היא הודתה בפשטות שובת לב, עם צחוק מתפרץ. חיוך הניצחון עוד היה מרוח לה על הפנים. מסרב להתפוגג.

 

אם היה דבר יותר משובב נפש מה-6:2, 4:6, 4:6 של המדורגת 43 בעולם על המדורגת 1, הוא הריאיון שאחריו. על אף האנגלית הלא משופשפת, ואולי דווקא בגללה, סיפקה וינצ'י את אחד מהרגעים המקסימים שנראו על מגרש טניס בשנים האחרונות – כזה שבו ניצבת טניסאית ברגע השיא של חייה ולא טורחת להסתיר את מה שעובר עליה. גם אם מי שמאזין לה הוא קהל שכל מה שעניין אותו בכל השבוע האחרון היה רק ה"סרינה סלאם".

 

מקסימה ומשובבת נפש. וינצ'י (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מקסימה ומשובבת נפש. וינצ'י(צילום: AFP)

 

2. דקות אחרי שכתבה את שמה בדפי ההיסטוריה ולא הייתה יכולה לעצור את הדמעות, וינצ'י עוד לא ממש הצליחה לתפוס את אשר חוללה. התקשתה לעכל. כשהתבקשה לחלוק את המחשבות, לא הוציאה מילה מהפה ומיקדה את המבט אל צוות המאמנים שלה. כאילו מבקשת אישור על מה שהצליחה לעשות במו ידיה.

לא בכל יום שחקנית שמכה 15 אייסים ו-31 ווינרים פחות מהיריבה שלה מצליחה לנצח אותה. לא בכל טורניר סרינה וויליאמס הולכת הביתה לפני הגמר, או שומטת משחק במהלכו. יותר מדי דברים היו צריכים לקרות כדי שנקבל גמר מוזר כל-כך שבו אין לה חלק. אתמול הכל התנקז לתקדים הזה.

 

מתוך שבע ההופעות האחרונות שלה בטורנירי מייג'ור, רוברטה וינצ'י עברה את הסיבוב הראשון פעמיים בלבד. אתמול היא גרמה לשליטה לחזור הביתה חפוית ראש בפעם השלישית סך הכל בתשעת החודשים האחרונים. המעמד שבו זה קרה רק מעצים את ההישג המטורף, שבקלות הפך להיות הסנסציה הגדולה של הענף בעשור האחרון.

 

זאת סנסציה כי למרות שוויליאמס נראתה פגיעה במהלך שתי המערכות האחרונות, בכל-כך הרבה סרטים זה נגמר אותו דבר. גם אתמול, התחושה הייתה כאילו מה שיהיה הוא מה שהיה, וסרינה העצבנית, התזזיתית, הלא רגועה והלא מדוייקת תחזור פשוט להיות סרינה וויליאמס ברגע שהמאני טיים ידפוק בדלת. בשנייה שהוא צלצל בפעמון, הייתה שם רק שחקנית אחת, ולא קראו לה וויליאמס. ומילא זה, אבל מי חשב שזו תהיה דווקא וינצ'י?

 

לא הייתה מוכנה לזה. סרינה וויליאמס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לא הייתה מוכנה לזה. סרינה וויליאמס(צילום: AFP)

 

3. כל זה הופך להיות אפילו יותר מיוחד כשנזכרים שהיא כבר בת 32. בטניס האולד סקול שלה אין ממש עוצמות ואפילו לא אלגנטיות. לפעמים נראה כאילו הוא נשלף מקלטות שצולמו בשנות ה-90. המשחק המיושן שלה מבוסס על מכות חתוכות (סלייסים) ולעיתים גם עליות לרשת, אבל גם על הרבה סבלנות. אמש, כשסרינה הראתה אנושיות ונתנה לציפיות לפרק אותה מבפנים, וינצ'י נראתה מרוכזת מתמיד וחדורת מטרה.

 

היא לא התרשמה מהצרחות המוגזמות של המלכה אחרי שזו לקחה נקודות קלות – והעדיפה להרים גבה ולחייך לעצמה. אחרי ה-6:2 במערכה הראשונה היו לה את כל הסיבות לפרוש ליריבתה שטיח אדום ולהסתפק בהגעה לחצי הגמר. במקום זאת היא שלפה ציפורניים, השאירה את הכדורים על המגרש (כמו שהיא בעצמה הסבירה) ונתנה ללחץ האדיר שהופעל על יריבתה באותם רגעים לעשות את שלו. באופן לגמרי לא ייאמן, זה הספיק לחלוטין.

 

4. בבוקר שאחרי השאלה המרכזית כמובן היא מה הגורם המרכזי להפתעה העצומה. האם זאת וינצ'י שהפליאה ביכולתה ודחקה את סרינה לפינה, או סרינה שקיבלה פיק ברכיים מול קהל ביתי שישב לה על הראש וחיכה לראות אותה עושה שטפי גראף. התשובה, כרגיל, היא איפשהו באמצע. מהכישלון של סרינה, בכל מקרה, קשה להתעלם. ההפסד הזה לא עושה אותה לוזרית ומשחקנית שלקחה הביתה 3 תארי גרנד-סלאם מתוך 4 אפשריים אי אפשר לבוא בתלונות. כוח ההתרעה שלה לא נפגם בצורה משמעותית גם אחרי ערב מדהים כמו שחווינו אתמול.

 

היריבה שלה בגמר, עוד איטלקייה. פלאביה פנטה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
היריבה שלה בגמר, עוד איטלקייה. פלאביה פנטה(צילום: רויטרס)

 

ובכל זאת, המילה הראשונה שאפשר לחשוב עליה בהקשר להדחה המהממת היא קריסה. אחרי המעידה של האמריקאית מול בלינדה בנצ'יץ' רבים חשבו שאי אפשר להסיק ממנה כלום על העתיד לבוא. הסבירו שבגרנד-סלאם האחרון של השנה, כשהכסף מונח על השולחן, זה יהיה אחרת. פחות מחודש עבר, ומסתבר שזה היה רק הפרומו.

 

5. בגמר כבר מחכה לה פלאביה פנטה, עוד שחקנית וותיקה מארץ המגף שניצלה את הוואקום בצמרת כדי לטפס עד לראש ההר. הגמר שישוחק בין השתיים הערב (22:00, שידור ישיר ביורוספורט) הוא מרענן וכייפי, ובאותה נשימה גם אומר משהו על סבב הנשים וחולשת שחקניות הטופ 10. בענף שבו פרט לאחת אין ממש קליבריות אחרות והקשר בין התוצאות לדירוג ה-WTA מקרי בהחלט, הימצאותן של שתיהן בגמר אליפות ארה"ב הפתוחה היא לא יותר מהפתעה נעימה. ועל זה נאמר: בהצלחה לשני הצדדים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים