המשבר ההומניטרי הגדול ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה: יותר מ-6,000 פליטים הגיעו ביממה האחרונה לאוסטריה באוטובוסים מהונגריה כשהם עטופים בשמיכות, רועדים מקור ורטובים עד לשד עצמותיהם מגשמי הזלעפות. בצידו השני של הגבול חיכו להם עובדי סיוע עם שלטים שעליהם נכתב "ברוכים הבאים, פליטים" וסיפקו להם מזון ותה חם. רבים מהם התמוטטו, כשהמסע הארוך מהמדינות השסועות שמהן באו תם והתקווה לחיים טובים יותר באירופה ניצתה בהם. כ-2,200 מהם כבר הועלו על הרכבות בדרך למינכן שבגרמניה, ועד שעות הערב (שבת) הגיעו כ-500 מהם לעיר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מרגע שחצו את הגבול לאוסטריה, המהגרים נלקחים על ידי שאטלים שיוצאים בכל חצי שעה לווינה וזלצבורג. "אנחנו שמחים מכך שנגיע לגרמניה", ציין אחד הפליטים הסורים. אחר הביע את זעמו על הונגריה, שלדבריו "צריכה להיות מחוץ מהאיחוד האירופי בשל היחס הרע שהעניקה לנו". אוסמה, בן 23 מסוריה, אמר: "אנחנו מאושרים שמשהו סוף סוף קורה, ילדינו עייפים ורעבים".

המשבר מחריף (צילום: רויטרס)
בגבול האוסטרי | צילום: רויטרס
מחאה נגד מדיניות הפליטים (צילום: רויטרס)
"הונגריה צריכה להיות מחוץ לאיחוד" | צילום: רויטרס
"מאושרים שמשהו קורה" (צילום: רויטרס)
"מאושרים שמשהו קורה" | צילום: רויטרס

שר החוץ האוסטרי סבסטיאן קורץ אמר כי זרם הפליטים הוא "קריאת השכמה לאירופה. הדבר הזה צריך לפקוח את עיני היבשת. הסיטואציה הזו אינה יכולה להימשך". דובר המשטרה המקומית מסר כי כ-450 בני אדם הגיעו ברכבת מיוחדת והם יילקחו למרכז חירום שהוקם בסמוך. לדברי המשטרה, הרשויות בגרמניה מצפות למספר של בין 5,000 ל-10,000 פליטים שיעברו מחר בשערי המדינה מהונגריה דרך אוסטריה.

ביממה האחרונה חצי את הגבול אל אוסטריה אלפי מבקשי מקלט, אחרי שאמש סיפקה להם ממשלת הונגריה אוטובוסים שהובילו אותם לגבול בין המדינות.

"מזיקים לאינטרסים", פליטים סורים (צילום: רויטרס)
רטובים, רעבים, מותשים | צילום: רויטרס
90 אלף מהגרים הגיעו לאוסטריה ב-2015 (צילום: רויטרס)
נלקחים בשאטלים לווינה וזלצבורג | צילום: רויטרס

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הבטיחה כי לא תמנע ממבקשי המקלט להיכנס למדינה ולא תגביל את מספרם, אך הוסיפה כי הפליטים שלא יעמדו בקריטריונים יוחזרו לארצות מוצאם. בתוכך, נפגשו היום בלוקסמבורג שרי החוץ של האיחוד האירופי כדי לדון במשבר. שר החוץ ההונגרי המשיך והפנה אצבע מאשימה כלפי מדינות אירופה במצב.

יחד עם זאת, אמר ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן כי ייתכן שארצו תפרוש כוחות לאורך גבולה הדרומי אחרי 15 בספטמבר כדי לעצור את שטף המהגרים. "השינוי הגדול יגיע אחרי 15 בספטמבר", אמר אורבן במסיבת עיתונאים, "נפקח על הגבול ונעשה זאת צעד אחר צעד. נשלח תחילה את כוחות המשטרה ולאחר מכן, אם נקבל את אישור הפרלמנט - נפרוש גם כוחות צבא. לא מדובר ב-150 או 500 אלף מהגרים שמגיעים לכאן, אלא על עשרות מיליונים שיגיעו לכאן. זה אינסופי".