"האב נלחץ והאיץ" (צילום: cnn)
תמונת גופת הפעוט שזיעזעה את העולם | צילום: cnn

המשטרה הטורקית הודיעה היום (חמישי) כי עצרה ארבעה אזרחים סורים בחשד למעורבות בארגון ותכנון המסע הימי בין טורקיה לאיי יוון, שבו טבעו 12 בני אדם, בהם הפעוט איילן ואחיו גאליפ שתמונות גופותיהם שנשטפו לחופי בודרום הסעירה את העולם. לפי הדיווחים הארבעה, בהם גם קברניט הספינה, נעצרו אמש לחקירה שנמשכת גם בשעות אלו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במהלך המסע הימי על הסירה הקטנה שמתאימה רק לעשרה אנשים, הועמסו 17 מהגרים. לנוסעים, ובמיוחד לילדים, לא היו חליפות הצלה - והתמונות קורעות הלב מוכיחות שלא היה להם סיכוי לשרוד. גם אמם של הילדים, ריהאן בת ה-35, ככל הנראה טבעה למוות ואביהם הוא היחיד מהמשפחה שניצל. 12 נוסעים מתו באסון, בהם שלושה ילדים נוספים.

איילאן וגאליב שטבעו באסון
שני האחים שטבעו | צילום:


עומר, אחד הפליטים ששרד, סיפר כי 175 בני אדם שנמלטו על חייהם מאימת דאע"ש בסוריה נדחפו לתוך 12 סירות קטנות לאחר ששילמו 2,050 אירו עבור הנסיעה, אך הסירה טבעה חצי שעה לאחר תחילת ההפלגה מטורקיה ליוון.

הטרגדיה האנושית הזו מצטרפת למותם של עוד כ-2,500 איש שניסו השנה להגיע לאירופה דרך הים וטבעו, רובם מאפריקה. בתמונה נוספת שפורסמה אתמול ועוררה סערה נראים כוחות הביטחון בצ'כיה כשהם רושמים מספרים על ידיהם של ילדים שהגיעו למדינה - תצלום שהזכיר לרבים מראות נוראיים מהעבר.

תחנת הרכבת בהונגריה (צילום: רויטרס)
הפליטים הסתערו על הרכבות | צילום: רויטרס

הפליטים הורדו מהרכבות בכוח

משבר הפליטים באירופה מסרב לשכוח כשהיום (חמישי) פורסם שבתום יומיים בהם נאסר עליהם להיכנס אל תחנת הרכבת בבודפשט, המשטרה ההונגרית אישרה לפתוח מחדש את השערים. אלא שלאחר זמן קצר בו רבים מהפליטים החלו לעלות לרכבת מבודפשט לעיר סופרון, הסמוכה לגבול עם אוסטריה, החליטה המשטרה לעצור את הקרונות והורתה למהגרים לרדת בעיר בישצ'ה - בה יש מרכז קליטה למהגרים.

כתב סוכנות "רויטרס" דיווח מהרכבת כי חלק מהמהגרים, בהם גם ילדים ופעוטות, נשכבו על הפסים במחאה על הצעד האלים - ונעצרו. עשרות נוספים נמלטו וחלק ניסו לעלות מחדש לרכבת. קרון אחד פונה על ידי המשטרה, ובשאר הקרונות נרשמה התנגדות. 50 שוטרים הוזעקו לאזור על מנת להשתלט על המהומה. המשטרה הורתה לפליטים להמתין בחום הכבד, בזמן שהם זעקו והתחננו למים.

משפחת פליטים בהונגריה (צילום: רויטרס)
משפחת פליטים בהונגריה | צילום: רויטרס


קודם לכן השמיע ראש ממשלת הונגריה התבטאות קיצונית וטען שבעיית הפליטים אינה קשורה להונגריה: "הם לא רוצים להישאר כאן, זו לא בעיה שלנו". ראש הממשלה טען כי המהגרים המוסלמים "מאיימים לחתור תחת השורשים הנוצריים של אירופה. זו שאלה חשובה, משום שלאירופה ולתרבות האירופית יש שורשים נוצריים. זה לא מדאיג שהתרבות הנוצרית של אירופה בקושי נמצאת בעמדה לקיים את הערכים הנוצריים של אירופה?".