עלאן לפני שביתת הרעב
יסרב לטיפול. מוחמד עלאן | צילום:

אחרי ששב להכרה - העציר המנהלי מציב תנאים: שעות ספורות לפני הדיון בבג"ץ בעתירתו של שובת הרעב מוחמד עלאן לשחררו ממעצר, אומר הבוקר (רביעי) אחיו כי בכוונתו של העציר להורות לרופאים בביה"ח ברזילי על הפסקת הטיפול בו. "היום ב-12 הוא עוזב את ההזנה שנותנים לו", ‎סיפר לגל"צ האח עימד. פרקליטו של עלאן טוען כי המדינה הציעה לשחרר אותו ב-3 בנובמבר, אז מסתיימת תקופת מעצרו. המשמעות היא שהמדינה לא תבקש את הארכת מעצרו. הפרקליט יציג את ההצעה בפני עלאן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"הוא לא איתנו, חצי ממנו בעולם אחר", ציין עימד. "מי שיראה אותו על המקום יגיד 'שחררו אותו, הוא הולך למות'".

בבית החולים ברזילי, בו מאושפז העציר במצב יציב, אומרים כי במידה ויבקש לעצור את הטיפול, הרופאים לא יסרבו. "אם הוא לא רוצה את הטיפול והוא אחראי למעשיו אנחנו לא נטפל בו", הבהיר ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים. "אנחנו פועלים על פי הדין הישראלי".

מצבו של עלאן מוסיף להיות קשה. הוא בהכרה ואינו מונשם, וממשיך לקבל טיפול בנוזלים ותרופות חיוניות לתמיכה בתפקוד המערכות בגופו.

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הביע עמדה ברורה לגבי סוגיית שובת הרעב. "להזין בכפייה או לא? לשחרר לחו"ל או לארץ? התשובה היא אחת: לתת לעלאן ולכל עציר ביטחוני אחר ששובת רעב, למות!", כתב בפייסבוק. "אם עובדה זאת תגיע להכרתם של ראשי הטרור, תהפוך שביתת רעב של עציר ביטחוני לשביתת רעב ולא לדילמה שעלולה להפוך לאולטימטום של ארגוני הטרור שמצליחים בעזרתה האדיבה של הממשלה, להפוך את זה לאירוע כל כך דרמטי".

בית החולים ברזילי, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
בבית החולים לא יכפו | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

הג'יהאד האסלאמי: נפר את הפסקת האש

עלאן, שלא אכל כבר 64 ימים, חזר אתמול להכרה - וממשיך לסרב לאכול. במשפחתו מאיימים כי אם לא ישוחרר הוא יחריף את שביתת הרעב - גם אם הדבר יביא למותו.

הפגנה בשטחים למען עלאן (צילום: רויטרס)
מחאה לשחרור עלאן | צילום: רויטרס

לאחר ששב להכרה וחזר לתקשר עם הצוות הרפואי, סירב עלאן להצעת הפשרה של המדינה - לפיה הוא יגורש לחו"ל לארבע שנים - ודורש להשתחרר לביתו. בארגון הג'יהאד האסלאמי איימו בימים האחרונים "להפר את הפסקת האש" אם עלאן ימות ולא ישוחרר.

בהכנת הידיעה השתתפו תמיר סטיינמן מתן חצרוני.