וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משיכת משקיעים מחו"ל ומאבק בגרעין: החלה עונת הנסיעות של נתניהו

10.8.2015 / 12:39

מאז שהושבעה ממשלתו הרביעית טס ראש הממשלה רק פעם אחת לביקור רשמי מעבר לים, בקפריסין השכנה. בשבועות הקרובים צפויות גיחות נוספות - לגרמניה, לאיטליה ולבריטניה - ושיאן יהיה בנאומו השנתי בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק

צילום: רויטרס, עריכה: ליאור קירשנר

(מול המצלמות: נתניהו והמונד התעמתו על ההסכם)

מאז השבעת ממשלתו הרביעית בחודש מאי האחרון, ראש הממשלה בנימין נתניהו טס פעם אחת בלבד לביקור רשמי בחו"ל, כאשר יצא לפני כשבועיים לביקור בן חצי יממה בקפריסין השכנה. אלא שבשבועות הקרובים, בשעה שתהיה הכנסת בפגרה, מתוכננות לנתניהו לפחות שלוש טיסות רשמיות מעבר לים, שיתמקדו בסוגיות מדיניות וכלכליות.

הטיסה הראשונה צפויה להתקיים בסוף החודש, כאשר נתניהו יבקר בתערוכת האקספו הבינלאומית במילאנו שבאיטליה. מדובר באחת התערוכות הכלכליות החשובות בעולם, שבמסגרתה כל מדינה מציגה בביתן משלה את ההזדמנויות הכלכליות שהיא מציעה למשקיעים ולאנשי עסקים. נתניהו יבקר בביתן הישראלי במטרה לעודד משיכת השקעות לארץ. נוסף על כך, צפויות לו פגישות רשמיות עם בכירי הממשל באיטליה, שיהוו המשך לפגישתו בירושלים עם ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד הלינץ' במג'דל שמס: צעיר הכה בקרש, אם ל-4 רוצצה הגולגולת
כשיצחק אברג'יל התרברב: "המאבטחים של רוזנשטיין עפו באוויר"
הפצוע בפיגוע הדקירה בכביש 443: "יצאתי משם בנס"

בנימין נתניהו בשיחת הארכות לקראת טיסתו לבולגריה ורומניה, יולי 2011. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
סדרת טיסות מתוכננות. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

בצמוד לביקור באיטליה, צפוי נתניהו להגיע גם לברלין במסגרת ביקור רשמי בגרמניה, כולל פגישה עם הקנצלרית, אנגלה מרקל. נתניהו ביקר לאחרונה בגרמניה בדצמבר 2012, ביקור שהדגיש את המתיחות בינו לבין הקנצלרית מרקל בנושא הישראלי-פלסטיני. הביקור הפעם יתקיים בצל הסכם הגרעין עם איראן, שגרמניה הייתה בין השותפות לניסוחו. סגנה של מרקל, שר התעשייה הגרמני זיגמר גבריאל, ביקר בטהראן מיד לאחר ההסכם, ובעקבותיו הגיעו נציגים של חברות גרמניות גדולות כדי להיערך לכניסה מחודשת לשוק האיראני.

הביקורים באיטליה וגרמניה יהיו הסנונית הראשונה במסגרת סדרת גיחות לאירופה. כבר בשבוע השני של ספטמבר צפוי נתניהו להמריא פעם נוספת ליבשת לצורך ביקור בלונדון, שבמסגרתו ייפגש עם ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. לנתניהו וקמרון מערכת יחסים טובה, שאפשר ואף השתפרה לאחר שקמרון נבחר מחדש לנשיאות בריטניה באמצעות קמפיין בחירות דומה מאוד לזה שניהל נתניהו. עם זאת, גם על ביקור זה תעיב המתיחות בנושא האיראני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלרית גרמניה אנג'לה מרקל במלון המלך דוד, ירושלים. פברואר 2014. יואב דודקביץ'
מתיחות סביב הסכם הגרעין. נתניהו ומרקל/יואב דודקביץ'

שר החוץ הבריטי פיליפ המונד נקלע לעימות מילולי יוצא דופן עם נתניהו מול המצלמות, לאחר שראש הממשלה תקף את ההסכם במהלך הזדמנות הצילום המשותפת והשגרתית. בלונדון לא אהבו את ה"סצנה" שנתניהו יצר מול המונד, שמנקודת מבטם הגיע לישראל דווקא כדי לחזקה בימים שלאחר חתימת ההסכם. הביקור הקרוב של נתניהו יהיה הזדמנות לתקן, או לחילופין, להעמיק את המחלוקת.

האירוע המסקרן בעצרת האו"ם בניו יורק: הגעת נשיא איראן

לבסוף, כמדי שנה, מתכנן נתניהו לטוס לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. טרם ברור באילו תאריכים בדיוק יבקר נתניהו בארצות הברית, כאשר האפשרויות הן בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר. מאחורי ההחלטה מתי בדיוק להגיע לארצות הברית עומדת שאלה כבדת משקל: האם נתניהו רוצה להיות נוכח בארצות הברית תוך כדי ההצבעה בקונגרס האמריקני על הסכם הגרעין עם איראן, שצפויה להסתיים עד סוף ספטמבר, או האם ברצונו להגיע רק לאחר שיסתיימו כל הדיונים וההצבעות בנושא. אם יגיע נתניהו בסוף אוקטובר, הדיון בקונגרס כבר יהיה מאחוריו, וכך יגדלו הסיכויים שהוא יוזמן לפגישה בבית הלבן עם הנשיא ברק אובמה.

בין אם יבחר להגיע לארצות הברית בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר, יגיע נתניהו רק אחרי האירוע המסקרן ביותר בעצרת האו"ם הנוכחית - הגעתו של נשיא איראן, חסן רוחאני, לנאום בעצרת, כמנהיג הרפובליקה האיסלאמית ביום שאחרי הסכם הגרעין. ביקורו הראשון של רוחאני בניו יורק, בספטמבר 2013, הוליד את שיחת הטלפון ההיסטורית בינו לבין אובמה, וכלל שורת פגישות היסטוריות בינו לבין מנהיגי אירופה. יהיה מעניין לראות כיצד יתקבל רוחאני הפעם במסדרונות האו"ם, על רקע הרצון של רוב מדינות העולם לשפר כעת את יחסיהן עם איראן.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully