_OBJ

ימי הקיץ החמים שולחים מתרחצים רבים אל הבריכות הציבוריות, שם נוסף על השגחתו של המציל מתנהל פיקוח קפדני אחר רמות התקינות של המים מפני גורמים מזהמים. על משימה זו אמון צוות המפקחים של משרד הבריאות, העורך בדיקות פתע בעשרות בריכות ברחבי הארץ ולא עוזב לפני שהוא שולל כל חשש לשלומם של המתרחצים. אנחנו הצטרפנו לבדיקות כאלה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

את תהליך הביקורת מבצעים אנשי הצוות יחד עם מפעיל הבריכה, הוא האחראי בפועל על תפקודה התקין של מערכת הטיהור של המים בכל הבריכות שבמתחם. במסגרת הבדיקה נוטלים הצוותים מהמים דגימה פשוטה, וזו נבדקת בשתי ערכות ממוחשבות; האחת של משרד הבריאות והאחרת של מפעיל הבריכה.

בפארק המים "המימדיון" הצביעה הבדיקה על נתוני כלור תקינים בבריכה המרכזית של המתחם, אך עכירות המים רימזה על רמת חלקיקים מרחפים חריגה. מדובר למעשה בחיידקים הנשטפים מגופם של המתרחצים ומוצאים מסתור בתוך החלקיקים במים, ובכך הם מסוגלים לגדול, להתרבות ולהגיע לרמה מדבקת עד לזיהום של ממש.

בעקבות חריגות קלות שזוהו הורו אנשי הצוות למפעיל לסגור את הבריכה לאלתר – עד לתיקון הליקוי. לרוב מדובר בפעולה פשוטה הנמשכת כשעה, שבמהלכה משתמשים במי הבריכה כדי לנקות את המשאבות על מנת להסדיר מחדר את יכולת הסינון שלהן.
 

_OBJ

חלק מהחיידקים עלולים לגרום לצהבת ולפוליו

נוסף על הבדיקות בשטח עוברת דגימת המים בדיקה נוספת במעבדת משרד הבריאות, שם בודקים את אופי החיידקים הקיימים במים. חלקם עשויים לגרום לתחלואות מעיים ולמחלות ויראליות כגון צהבת ואפילו פוליו.

בדיקות נוספות שבוצעו בבריכת כפר המכביה שברמת גן ובבריכה העירונית "דג הזהב" הסמוכה נמצאו מדדים תקינים במסגרת הגבולות המקובלים והמאושרים בידי משרד הבריאות.

במדינת ישראל פועלות כיום 2,200 בריכות ציבוריות. בעקבות ביקורות פתע שעורך משרד הבריאות נסגרות מדי קיץ בין 5-10 בריכות למשך תקופה של ימים ספורים עד חודשים ארוכים. סגירות של בריכה לפרקי זמן קצרים יותר מתרחשות רק 100 פעמים בעונה.

במשרד הבריאות טוענים שהבדיקות הישראליות נחשבות למחמירות במיוחד ביחס למדינות מערביות, מכיוון שעונת הרחצה שלנו ארוכה במיוחד. התהליך כולו אינו זול, אך אין ספק שהוא מהווה חסם חשוב בהתפשטות מחלות ובמניעת התחלואה בציבור.