אלפים משתתפים בהלווייתו בכפר דומא של סעד דוואבשה, שמת לפנות בוקר (שבת) מפצעיו לאחר שנפגע קשה בשבוע שעבר בהצתת ביתו בזריקת בקבוק תבערה - פיגוע שבו נרצח גם בנו התינוק עלי ונפגעו קשה אשתו ריהאם ובנו בן ה-4 אחמד. כוחות רבים של צה"ל ומשמר הגבול נפרסו לאורך ציר 60 ובסמוך לכפר מחשש להפרות סדר. בחמאס קראו לפלסטינים בגדה "להגיב על הפשעים" ולנקום את מותם של דוואבשה ובנו עלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מסע הלוויה של דוואבשה, שמת בלילה (שבת) מפצעיו בבית החולים סורוקה, יצא לכיוון הכפר דומא בשומרון מבית החולים בשכם. מוקדם יותר היום העביר המנהל האזרחי את גופתו של דוואבשה מבית החולים בבאר שבע לידי הרשות הפלסטינית לקראת טקס הקבורה בכפר. 

בצה"ל נערכו בכוחות מתוגברים, הלוויה בדומ (צילום: רויטרס)
בצה"ל נערכו בכוחות מתוגברים, הלוויה בדומ | צילום: רויטרס

אחיו של סעד נשא דברים בלוויה והאשים: "הכיבוש היה יכול למנוע את פשע השריפה של משפחתי, אך לאחר שהאירוע כבר התרחש הם נוקטים בסחבת בכל הקשור לחקירה. שמונה ימים עברו מאז בוצע הפשע והאחראים עדיין חופשיים".

הוא אמר כי ברגע שנודע למשפחה שסעד מת הם ביקשו להכין את גופתו וסירבו לכך שתתבצע נתיחה לאחר המוות בבית החולים בישראל: "ביקשנו שיעבירו את הגופה לבית החולים בשכם כדי שיבצעו שם את הנתיחה שלאחר המוות וזאת כי שם תיעשה בדיקה אמיתית ולא יבצעו מניפולציה על תוצאותיה".

"לא נשקוט עד שהאחראים ייתפסו" (צילום: רויטרס)
"לא נשקוט עד שהאחראים ייתפסו" | צילום: רויטרס

אחיו של סעד דרש מהרשות הפלסטינית ומאבו מאזן לפעול ברצינות ולעשות הכל על מנת לשפוט את הכובשים: "לא נשקוט כמשפחה ולא נוותר על זכותנו להביא לדין את הפושעים האלה, נפעל בכל הרמות הבינלאומיות".

בחמאס קראו הבוקר לתושבי הגדה להשתתף בהמוניהם בהלווייתו של האב. בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי "דמה של המשפחה יהווה נקודת מפנה בההתקוממות של תושבי הגדה המערבית נגד הכיבוש. ההתנגדות בגדה מוכנה להגיב על הפשע, מותו של סעד יגרום להתנגדות לפעול ביתר שאת על מנת להכאיב לאויב".

הבית שהוצת בכפר דומא (צילום: רויטרס)
בחמאס קראו "להגיב לפשע" | צילום: רויטרס

ח"כים לאובמה: "שקול ההגנה על ישראל באו"ם"

חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת, שמשתתפים בהלווית דוואבשה, קראו לנשיא ארה"ב ברק אובמה לשקול את המשך ההגנה על ישראל באו"ם. "המחבלים היהודים שרפו 15 בתים ולא נעצר אף לא טרוריסט אחד", אמרו. "אנו פונים מכאן לנשיא אובמה, בפעם הבאה שתשקול להפעיל וטו במועצת הביטחון על הצעה לגנות את פשעי המלחמה של הכיבוש הישראלי, תיזכר בפניו החרוכות של עלי דוואבשה ובאביו סעד".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר בעקבות מותו של סעד דוואבשה כי "עברנו שבוע קורע לב עם פיגועים קשים. סעד דוואבשה הוא עוד קורבן של טרור וקנאות. האש ששרפה את משפחת דוואבשה היא אש זרה שמאיימת על אושיות קיומנו כאן. מי ששורף משפחות, זורק אבנים ובקבוקי תבערה ורוצח נערות תמימות הוא טרוריסט ולא משנה מה מוצאו, מה דתו ומאיזה רב או אימאם למד את הקיצוניות והרוע".

בני משפחת דוואבשה על רקע הריסות ביתם
משפחת דוואבשה על רקע הבית השרוף | צילום:

במקביל, מתקיימים מגעים בין ראש המנהל האזרחי, תא"ל דוד מנחם, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, עם בכירים פלסטינים. השניים מנסים להרגיע את הרוחות ולהנמיך את גובה הלהבות שהתגברו באזור בימים שלאחר פשע השנאה, שלפי ההערכות ביצעו מתנחלים.

דוואבשה, שסבל מכוויות ב-80% מגופו בעקבות הצתת ביתו ואושפז במצב אנוש מאז הפיגוע, מת הלילה מפצעיו בבית החולים סורוקה. ד"ר מוטי קליין, מנהל היחידה לטיפול נמרץ, אמר כי "הפצוע פונה לפני שבוע במסוק במצב אנוש, כשהוא סובל מכוויות קשות ב-80% משטח גופו. הוא נותח מספר פעמים על ידי רופאי יחידת הכוויות של בית החולים ואושפז ביחידה לטיפול נמרץ כללי כשהוא מורדם ומונשם. צוות בית החולים נאבק על חייו, בימים האחרונים חלה הידרדרות במצבו כתוצאה מהפגיעה הקשה ולצערנו הוא מת לפנות בוקר".

דברי חוסיין דוואבשה, סב המשפחה
אחמד דוואבשה בביה"ח | צילום:

שיפור במצבו של אחמד בן ה-4

אתמול העירו הרופאים בבית החולים "שיבא" תל השומר את בנו של סעד, אחמד בן ה-4 שנפצע קשה מאוד בפיגוע הטרור בשומרון. מזה כשבוע מאושפז אחמד במחלקה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים.

מבית החולים נמסר כי בן ה-4 פקח את עיניו ומתקשר עם סביבתו. יחד עם זאת, מצבו מוסיף להיות קשה עקב חומרת הכוויות מהן הוא סובל. הרופאים הבהירו כי דוואבשה עדיין לא יצא מכלל סכנה. בבית החולים מאושפזת גם אם המשפחה, ריהאם במצב קשה.