כך תמנעו את ההתייבשות של הקטנטנים

רק הבוקר אושפזה תינוקת במצב אנוש לאחר שהתייבשה בטיול • כיצד נמנע טרגדיה בחום הכבד?

אפשר למנוע טרגדיות בחום הכבד (אילוסטרציה) // צילום: GettyImages // אפשר למנוע טרגדיות בחום הכבד (אילוסטרציה)

מזג אוויר קיצוני שורר בישראל בימים האחרונים, והורים רבים שואלים עצמם איך הילדים הקטנים שלנו יעברו את עומסי החום הכבדים. רק היום דווח על תינוקת שנפגעה אתמול באורח אנוש לאחר שסבלה מהתייבשות במהלך טיול בצפון. אז מה עושים כדי לשמור על חייהם של הקטנטנים והקטנטנות שלנו? רונית דוייב, המנהלת המדעית של חברת אבוט, יצרנית סימליאק, מציינת כי "בימים האחרונים כולנו מרבים בשתיית מים, עוברים למזונות קלילים יותר ומרבים לשבת קרוב למזגן. אך מה מתאים ומומלץ כשזה מגיע לתינוק הרך שלנו? שימו לב למה חשוב להיות ערים, ומה צריך להדליק נורות אדומות". 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"תינוקות חשופים יותר ממבוגרים להתייבשות", ממשיכה דוייב, "כיוון שקצב נשימתם מהיר יותר, יציאותיהם מימיות והכליות שלהם עדיין לא בשלות דיין לאגירת המים בגוף. חשוב לזכור כי התינוק שלכם אינו יכול לספר לכם שהוא צמא, והוא תלוי בכם שתספקו לו את כמות הנוזלים הדרושה."ימי הקיץ החמים, מציבים בפנינו לא מעט שאלות בנוגע לנוזלים והרגלי השתייה המומלצים לתינוקות ופעוטות. דוייב מציגה כמה מהשאלות המרכזיות המטרידות את ההורים, והתשובות המדעיות להן. 

מאיזה גיל מותר לתת לתינוק לשתות מים?

על פי הנחיות משרד הבריאות, מגיל חצי שנה ומעלה - הוספת נוזלים אחרים, פרט לחלב אם או תרכובת מזון לתינוקות, עד גיל חצי שנה - מסוכנת לבריאותו של התינוק, כיוון שעלולה לבוא על חשבון הרכיבים התזונתיים החיוניים להתפתחותו. 

מה קורה אם הילד מתחת לגיל חצי שנה וחם מאד בחוץ?

הקפידו על הנקה או הזנה בתרכובות מזון בזמנים קבועים, כך שהתינוק יקבל במהלך היום את הנוזלים הדרושים לגופו. במקביל היו ערניים לסימנים היכולים להעיד על מחסור במים והתייבשות. 

כיצד תזהו שתינוקכם בסכנת התייבשות? להלן סימנים המראים חוסר בנוזלים אצל תינוקות:

פה יבש, בכי ללא דמעות, חיתול יבש במשך יותר משלוש שעות, עיניים או לחיים שקועות, עליה של חום הגוף, התנהגות בלתי רגילה, רגזנות וישנוניות.  

הפעוט כבר בגיל חצי שנה ואינו מוכן לשתות מים, כיצד ניתן לעודד אותו לכך?

ממחקרים עולה שמומלץ להקפיד על שתייה במשך היום, ומבין המשקאות יש להעדיף מים. מחקרים מראים כי שתייה של מיצים או משקאות ממותקים בכמות גדולה, עלולה להחליף מזונות בעלי ערך תזונתי אחר, לפגוע בתיאבון ולגרום לעששת. יש להפוך את שתיית המים לנגישה יותר. יש להזכיר לילדים לשתות, להפחית את קניית המשקאות הממותקים, לשתות יחד עם הפעוט (ניתן לשלב משחקי שתייה),  ניתן לקנות כוס יפה ולהוסיף למים קוביות קרח כדי לגרות את הפעוט לשתות. 

מה עם תינוקות שעוברים למזון מוצק?

בכל מקרה, אין לתת לתינוקות חלב פרה ניגר (או חלב מכל מקור בעל חיים אחר) עד גיל שנה. כמו כן, חשוב שהפירות והירקות יוגשו במרקם טחון. פירות וירקות מצננים ומהווים מזון אידיאלי לתקופת הקיץ, אך יש להקפיד ולהימנע מלתת להם פירות בחתיכות גדולות ובמרקם גס מדי - אלו מהווים סכנת חנק לתינוקות ולפעוטות שטרם הגיעו לגיל חמש שנים: הימנעו מפירות וירקות קשים, ענבים וכדומה.  

על מה חשוב להקפיד בחום הכבד בכל הנוגע להגיינה?

יש לנקות את הבקבוקים לאחר כל האכלה. יש לנקות היטב את הבקבוקים, הפטמות, המכסים, הטבעות, מחלק המנות וכן את כל הכלים המשמשים להכנת תרכובות המזון, באמצעות מברשות ניקוי מיוחדות ולהשתמש במים חמים ובסבון. לגבי אחסון תרכבוות המזון - יש להקפיד לא במקום חם, שקרני השמש מגיעות אליו. 

תקופת הקיץ – קרקע פורייה לחיידיקים

"התפיסה הרווחת יותר היא כי בתקופת החורף יש נטייה להיחשף למחלות וחיידקים, אך מסתבר כי דווקא בקיץ כשאנחנו מבלים יותר מחוץ לבית ושוהים יותר במחיצת אנשים - גוברים הסיכויים להידבק במחלות שכיחות. בנוסף, מזג האוויר החם אינו תורם למצב ומהווה קרקע פורייה להתפתחותם של חיידקים. לכן, גם בקיץ רצוי לצרוך רכיבים המחזקים את מערכת החיסון, במיוחד כשמדובר בתינוקות ופעוטות. חשוב שהתינוק יצרוך מזונות המכילים פרה-ביוטיקה, המסייעים לחיזוק ובניית מערכת החיסון של תינוקות ופעוטות".

נושא שני חשוב, במיוחד מגיל חצי שנה ואילך, הוא בטיחות המזון אותו אנו צורכים. כאשר התינוק מתחיל לצרוך מזון מוצק ונמצא זמן משמעותי של היום במסגרות מחוץ לבית, לא תמיד האם יודעת מה בדיוק אכל התינוק, ומהו אופן הכנת האוכל. "לעיתים", מציינת דוייב, "במעון היום קורה כי הילדים אוכלים מצלחת משותפת או שותים מאותו בקבוק. אוכל שנמצא זמן ממושך מחוץ למקרר או שהה בשמש יכול להוביל לקלקול קיבה ובעיות במערכת העיכול. כמענה לנושא זה, חשוב וצריך מזונות המכילים סיבים תזונתיים מסוג FOS אשר מסייעים בשמירה על בריאות מערכת העיכול".

שאלה נוספת שמעסיקה הורים רבים לגבי תינוקות שזה עתה נולדו היא, האם התינוק זקוק לנוזלים נוספים? ובכן, התשובה היא לא. "אלא אם ישנה סיבה רפואית לקבלת תוספות, התינוק לא אמור לקבל נוזלים נוספים פרט לחלב האם. אחרת, בדיוק כאשר את מנסה להתחיל ברגל ימין, הוא לא ירצה לקבל את השד בגלל שבטנו תהיה מלאה בנוזל עודף. במהלך שלושת או ארבעת השבועות הראשונים של ההנקה, אל תציעי לו מים או תרכובת מזון, אלא אם הרופא המליץ על כך".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר