“התנהלות לקויה” • המבקר: הפיקוח הקיים לא מאפשר יישום מתווה הגז

דו"ח של מבקר המדינה קובע כי התנהלות הממשלה בתחום הגז "לקויה ובלתי מגובשת" • המבקר קובע כי אין שום נהלים, וכי לא נקבע לו"ז לקביעת נהלים כאלה • הועדה לביקורת המדינה תדון מחר בדו"ח
ד' אב התשע"ה / 20.07.2015 18:12

דו”ח של מבקר המדינה יוסף שפירא קובע כי התנהלות הממשלה בתחום הגז הטבעי “הייתה לקויה ובלתי מגובשת”.

עוד כתב המבקר כי הממשלה לא התערבה ולא פיקחה כראוי על התחום. “הממצאים מצביעים על היעדר מדיניות ממשלתית כוללת ושלמה, חוסר עשייה אפקטיבית, פעולה בקצב איטי ואסדרה חלקית, עד כדי ריק אסדרתי בתחומים רבים”.

עיקר הביקורת מופנית כנגד חוסר מדיניות אחידה וכוללת. מצויין כי בשנת 2002 הפסיק לראשונה משרד האנרגיה להעניק רישיונות חדשים לחיפושים בים, במטרה לגבש מדיניות חיפוש, אך בשנת 2007 חידש את חלוקת הרישיונות בלא שנקבעה מדיניות בנושא.

בשנת 2012 שוב הפסיק המשרד להעניק רישיונות חדשים מאותה הסיבה – במשרד לא נמצאה תכנית פעולה ובה פירוט הפעולות שעליו ליישם בטרם יחדש את מתן הרישיונות, או לוח זמנים לביצוע פעולות כאלו.

המבקר מצא שורת ליקויים בנושא הסדרי ביטחון, שמירה על הסביבה הימית, תוכן מקומי ושיקולי תחרות בשטר החזקה שהעניק משרד האנרגיה לשותפות בשדה לוויתן. שטר החזקה הוענק ב-2014, תוקפו 30 שנה ושוויו עשרות מיליארדי שקלים: “אף על פי שהמשרד כבר חתם על כמה שטרי חזקה, הוא לא גיבש נוהל לכתיבתם, לרבות רשימת גופים ומאסדרים הצריכים להשתתף בגיבוש השטר”.

משרד האנרגיה הוא האחראי העיקרי לפיתוח משק הגז הטבעי כך קובע המבקר. אולם הוא, “נשען על יועצים חיצוניים בתחום חיפוש הגז הטבעי והפקתו, ועליו לחזק את הידע המקצועי המצוי אצלו”, קובע הדו”ח. “המשרד לא פעל די ובקצב התואם את ההתפתחויות במשק הגז הטבעי. כך למשל, הוא נמנע מלעדכן את חוק הנפט, אף שחוק זה חסר היבטים הנוגעים לתחום הגז הטבעי ולהתפתחויות בתחום זה”.

עוד קבע המבקר כי “על הממשלה לוודא כי כל עוד קיים מונופול בתחום אספקת הגז הטבעי, מחיר הגז יהיה תחרותי. לשם כך עליה לבחון את הצורך בשימוש במגוון האמצעים העומדים לרשותה ובראשם פיקוח על המחירים. עליה לפעול בעניין זה מתוך איזון בין הצורך לפתח את משק הגז לבין האינטרסים של הצרכנים מול המונופול החזק הקיים ובכללם הצורך להוזיל את עלות ייצור החשמל ולהפחית את יוקר המחיה”.

המבקר קובל על כך שפעולות הממשלה לאורך השנים לא מנעו את היווצרותו של מונופול הגז, ואף גרמו למדינה לעמוד תחת אילוצים שונים בניסיון להתמודד עם תוצאות קיומו של המונופול. כך למשל לא הושלמה קביעתה של מדיניות לפיתוח שדות גז קטנים ובינוניים, שיכולים לתרום לתחרות בענף; לא גובשה דרך פעולה למשיכת מפעילים בעלי ניסיון מקצועי מוכח ומשמעותי בתחום גילוי גז טבעי, ואף שניתנו 46 רישיונות חיפוש לשותפויות הכוללות מפעילים אחדים, רק מפעיל בעל ניסיון רב הצליח לגלות שדות גז טבעי בשטחים שבגינם קיבל רישיונות, והדבר מעלה ספק בדבר יכולתם של שאר המפעילים להביא לגילוי גז טבעי.

כך גם נוצרה תלות יתר בהפקת גז משדה אחד, המוזרם בצינור אחד בעל קיבולת מוגבלת, והמשק נותר ללא גיבוי ויתירות באספקת גז טבעי.

ממשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים נמסר בתגובה: “כפי שקבע גם המבקר בדו”ח זה, כי ריבוי המאסדרים בסמכות ואף בלי סמכות, חוסר התיאום ביניהם וקבלת החלטות נקודתיות, ללא בחינת השפעותיהן על משק הגז הטבעי כולו, הם אלה אשר הגבירו את אי-הוודאות והביאו לחלק ניכר מהליקויים עליהם הצביע המבקר. במהלך השנים, התערבו במשק גורמים שונים, ללא סמכות וללא נשיאה באחריות.

“על אף התערבות זו, עושה המשרד, מאמצים רבים לקידום עצמאותה האנרגטית של ישראל, ומשק הגז הטבעי, הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט הכלכלי. הוא עושה זאת במקצועיות וביעילות, שהוכיחה את עצמה, בפיתוח המהיר של מאגר תמר והמקשר הימי, בהשוואה למקובל בעולם.

“בנוסף, ניתנו על ידי המשרד שטרי חזקה מפורטים המעגנים את אינטרס הציבור, נקבעו כללים להעברת זכויות, כונסה ועדת צמח להסדרת נושא הייצוא. נפרסה מערכת הולכת הגז הטבעי באורך של 500 ק”מ שחוברו אליה כל תחנות הכוח הרלוונטיות ומרבית מפעלי התעשייה הגדולים.

“תוך תריסר שנים, עברה המדינה מאפס ל50% ייצור חשמל מגז טבעי – היקף גבוה בקנה מידה עולמי. המשרד הוביל לחיסכון של מעל ל-40 מיליארד ש״ח למשק הודות לניהולו המושכל של ענף הגז הטבעי.

“המשרד סבור כי הפתרון לליקויים עליהם הצביע המבקר טמון בריכוז הסמכויות אצל הרגולטור המרכזי, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. ראוי כי מי שנושא באחריות יישא גם בסמכות. עמדתנו המקצועית וכל פעילויותינו הובאו לידיעת המבקר. לצערנו, חלק ניכר מהדברים לא בא לידי ביטוי בדו”ח. משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ימשיך לפעול במרץ לקידום הנושא לטובת המדינה ואזרחיה, ייבחן את ממצאי המבקר ברצינות ובאחריות ויפעל ליישום כל הפעולות לקידום הנושא”.

הועדה לביקורת המדינה, בראשות ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד), תדון מחר בבוקר בדו”ח ובמסקנותיו, ובישיבה ישתתפו נציגי משרד המבקר, נציגי משרד ראש הממשלה, ונציגי המשרדים הרלוונטיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות