חוטובלי: “כניעה היסטורית של המערב לציר הרשע של איראן”

דיפלומט איראני: "כל העבודה הקשה השתלמה" • ההבנות: איראן הסכימה לפיקוח באתרים הצבאיים, ובתמורה - יוסרו הסנקציות ב-2016 • דורי גולד: הם פשוט ירמו את הפקחים • חוטובלי: האיראנים ימשיכו לפזר את גרורות הטרור
נתן פרל
כ"ז תמוז התשע"ה / 14.07.2015 09:10

דיפלומטים איראנים ומערביים מאשרים: איראן ושש המעצמות הגיעו להסכם סופי על תוכנית הגרעין של טהרן.

דיפלומט איראני אישר הבוקר את הדיווחים על נוסח סופי של הסכם, ואמר כי הצדדים הגיעו להסכם שיכלול הקלה בעיצומים בתמורה לקיצוצים בתוכנית הגרעין של ארצו. “כל העבודה הקשה השתלמה, וסגרנו עסקה”, אמר הדיפלומט, “שהאל יברך את אנשינו”.

דיפלומט איראני נוסף אישר את הדיווח לסוכנות הידיעות ‘רויטרס’. דוברת האיחוד האירופי מסרה כי שרי החוץ של שש המעצמות ואיראן ייפגשו בשעה 11:30 בווינה, ומאוחר יותר יכנסו מסיבת עיתונאים שבה יכריזו על ההסכם הסופי. כמו כן, יתקיים צילום קבוצתי של שרי החוץ במתחם של האו”ם בווינה, שם מתקיימות שיחות קדחתניות בין הצדדים בשבועיים האחרונים.

דוברות מחלקת המדינה האמריקאית אישרה את הפרטים.

בלילה נודעו חלק מפרטי ההסכם: גישה לכל אתרי הגרעין האיראניים, כולל האתרים הצבאיים, ובתמורה – הסרת הסנקציות כבר בתחילת שנת 2016.

על פי מקור דיפלומטי בוינה, הסרת הסנקציות צפויה בתחילת 2016, במקביל לצעדים מצד איראן שיכללו הגבלות על פיתוח הגרעין במתקניה. הסרת הסנקציות תלויה בהסברים שתספק טהרן בנוגע להיבטים צבאיים של תוכנית הגרעין שלה, כולל על ניסויים שערכה בעבר.

עוד נמסר כי מועצת הביטחון של האו”ם צפויה לאמץ את ההבנות עוד החודש.

סוכנות הידיעות האיראנית ‘פארס’ הודיעה כי בשעה 11:00 צפויה “פגישה מכריעה” של נציגי איראן וששת המעצמות, ולאחריה תימסר הצהרה משותפת של שר החוץ האיראני מוחמד ג’אווד זריף ומקבילתו האירופית – פדריקה מוגריני.

הדיווח שלפיו הסכימה איראן לפיקוח באתרי הגרעין הצבאיים שלה, עומד בניגוד לסירובה התקיף עד כה לדרישה זו. לפי הדיווח במערב, ההבנות בסוגייה זו, אשר הושגו בין טהרן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כוללות הסכמת איראן לביקור חד פעמי של הפקחים בכור בפרצ’ין, וייתכן שהם גם יוכלו לתשאל מדעני גרעין איראניים.

סוכנות AP דיווחה הבוקר כי לפי ההבנות המוקדמות, מתן הגישה לפקחים הבינלאומיים להגיע לאתרים הצבאיים יהיה תלוי ברצונה של איראן, שתוכל אף לבקש דחייה במועד הביקור. כמו כן, איראן תוכל לנסות לסרב לחלוטין לבקשות האו”ם לבקש באתרים כאלה, והסוגיה תוכרע בפורום בוררות מיוחד שיוקם לצורך כך, ובו ישבו נציגי שש המעצמות ואיראן עצמה.

איראןשרי החוץ של המעצמות הלילה בוינה. צילום מסך מטוויטר

מנכ”ל משרד החוץ, דורי גולד, אמר בראיון לגל”צ כי האיראנים פשוט ירמו את הפקחים.

 גולד גם ענה לביקורת על התנהלות נתניהו מול הגרעין האיראני ואמר: “יש א’ ב’ ביחסים בינלאומיים. המדינות שמשתתפות בשיחות הללו בווינה הן חברות קבועות במועצות הביטחון. עם כל הכבוד למדינת ישראל, אנחנו לא בסטטוס הזה ולכן אנחנו לא יושבים שם”.

תמונה שפרסם סגן הלילה שר החוץ של איראן עבאס עראקצ’י בחשבון האינסטגרם שלו עוררה סערה. בתמונה נראית יד, ככל הנראה של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, חותמת על מסמך. על פי ההערכות, מדובר ברמיזה לכך שחמינאי נתן את אישורו להסכם המסתמן.

סגנית שר החוץ ח”כ ציפי חוטובלי מסרה הבוקר: “ההסכם הזה הוא הסכם כניעה היסטורי של המערב לציר הרשע בראשות איראן. ההשלכות של ההסכם בעתיד הנראה לעין הן חמורות מאוד, איראן תמשיך לפזר את גרורות הטרור שלה לכל עבר, תמשיך ללבות את המזרח התיכון וחמור מכל תעשה צעד ענק לכיוון היותה מדינת סף גרעינית. מדינת ישראל תפעל בכל האמצעים הדיפלומטים על מנת לנסות ולמנוע את  האישרור של ההסכם”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות