המתאם: “תאשימו הממשלה – תהיו אחראים לתוצאות”

שעות ספורות לפני הסרת צו איסור הפרסום, הגיע בפעם הראשונה נציג רשמי של המדינה לפגישה עם המשפחה - ואף העלה את נתניהו על קו הטלפון, בה הביע אביו של הנעדר מחאה על שלא ענו לפניותיו • ואז השתנה הטון לנזיפה ואיומים
חיים טוויל
כ"ג תמוז התשע"ה / 09.07.2015 23:56

אמש, שעות ספורות לפני שהוסר צו איסור הפרסום, שיגרה הממשלה נציג רשמי אל בית משפחתו של אברהם מנגיסטו, כדי לספר לה על מה שעל פי החשד עלה בגורל יקירם בחודש ספטמבר האחרון.

כתבת חדשות 10, תקווה ממו, נכחה בפגישה וחשפה הערב (חמישי) בערוץ את המפגש הטעון בין בני המשפחה לאלוף-משנה (מיל’) ליאור לוטן, נציג ראש הממשלה לענייני שבויים ונעדרים.

עקבותיו של מנגיסטו נעלמו לפני 10 חודשים,  כאשר חצה את גדר הגבול, נכנס לרצועת עזה ונפל בידי חמאס. מאז צו איסור פרסום על הפרשה, שהוסר הבוקר.

“אני נציגו של ראש הממשלה לנושא נעדרים. באתי בשביל לעדכן, המידע החזק שלנו הוא מהיומיים הראשונים – אנחנו יודעים שהוא נתפס על ידי ארגוני ביטחון של חמאס ומאז אין לנו אות חיים ואין לנו קשר ישיר עם מקומו”, סיפר להם לוטן ודרש מהם שלא לתעד את הנאמר בשיחתם.

“אני אדם מבוגר ממך, תן לי לסיים ושתהיה פה אווירה נעימה”, ביקש לוטן מאחד מבני המשפחה. “אם אתם הולכים לנהל פרוטוקולים… תחליטו מה אתם רוצים – לעבוד ביחד או לעשות הצגות וקונצים וכשתחליטו אני אקבל כל דבר בכבוד”.

לוטן חשף בפני בני המשפחה כי בנם מוחזק בשבי חמאס וציין את העובדה החריגה שהארגון לא רק שאינו מדווח על כך, אלא מכחיש זאת. “זה דבר חדש, זה שונה. כל פעם שהיה לו מישהו ביד הוא שם אותו ואמר לו ‘זה מה שאני רוצה’. זה היה עם גלעד שליט, זה היה במקרים אחרים.

“העובדה שהוא מכחיש את זה גורמת לנו במשך כל כך הרבה זמן… ופנינו אליו בהרבה דרכים והפעלנו מנופים. כשאנשים קרובי משפחה של מנהלים בחמאס, בכירים! כשרצו להיכנס לישראל לטיפול רפואי בישראל אמרנו להם: ‘לא, תביאו לנו מידע על אברה’, וזה לא עבד”.

הוא גם תיאר באוזניהם את התיעוד שנמצא בידי כוחות הביטחון. “אתה רואה בסרט שיש חומה עם גדר מעליה ואברה מגיע ומנסה לעבור מימין ומשמאל ומימין ומשמאל. בזמן הזה כבר קראו לכוח צבאי שיגיע למרחב. בסוף הוא מוצא נקודה, מטפס והוא מטפס על הקונצרטינה, לוקח לו 5 דקות, שם את התיק למטה.

“בינתיים מגיעים חיילים וצועקים לו ואפילו יורים באוויר אבל אין להם הוראה להרוג מי שמנסה לצאת מישראל לעזה. גם לא נראה להם שזה מקרה ביטחוני כיוון שהתיק נשאר בצד שלנו, הביאו חבלן משטרה. החבלן עם רובוט ירה בתיק ורק אחרי זה כשראו שאין בו חומר נפץ, ראו ספר תורה, ראו את השם של אברה, ראו שהוא יהודי, הבינו שיש פה יהודי שעבר את הגבול”.

ראש הממשלה על הקו

בשלב זה מעלה לוטן את ראש הממשלה לשיחת טלפון שמהווה את יצירת הקשר הראשון בינו למשפחה.

“ראש הממשלה, שומעים אותך כאן, האם והאב והמשפחה, האבא רוצה לשאול אותך שאלה”, פונה לוטן לנתניהו.

נציג המשפחה מתרגם בפני נתניהו דברים שאומר אביו של אברה, באמהרית. “הוא שואל אדוני שהוא פנה באמצעות מכתב הרבה פעמים מזה 8 חודשים, לא הזמנת אותו, לא דיברת איתו. הבן שלי זה הבן שלך, סה”כ הוא אזרח של מדינת ישראל”.

נתניהו משיב: “עכשיו לצערנו זה התפרסם, זה יקל על החמאס לעלות את המחיר ואין לנו עניין בנסיבות שונות שחשבנו שאולי להביא לשחרור יותר מוקדם בלי הפרסום אבל זה לא אומר שאני לא מעורב בכל פרט ופרט”.

המשפחה מודה לו ונתניהו קורא להם: “רק אל תאבדו תקווה”.

לאחר שהשיחה הטלפונית מסתיימת, הטון של לוטן משתנה. הוא תוקף את בני המשפחה וטוען כי ההאשמות שהפנה כלפי נתניהו אביו של אברהם רק יקשו על החזרתו.

“אתם יכולים להבין, כן, שהיכולת שלנו להשפיע אחרי השיחה הזאת יותר נמוכה. אתם כמוני תהיו אחראים למעשים שלכם”, אומר לוטן. “אנחנו לא חיים בעולם חלומות שאבא אומר לראש ממשלה ‘נתתי כמה מכתבים ולא קיבלתי תשובה’. רגע, רגע, רגע, תן לי להסביר, תן לי להסביר את החיים המורכבים, בסדר? לא את החיים בסרט”.

אז, הוא גם מזהיר את בני המשפחה מהפניית האצבע המאשימה לעבר הממשלה: “יש לכם שתי אפשרויות: אפשרות אחת להפנות את האצע לחמאס ולהגיד ‘אתה מחזיק באברה, אתה אחראי לגורלו, תחזיר לנו אותו ואנחנו רוצים לדעת שהוא חי’. זה אפשרות אחת.

“יש לכם אפשרות שנייה – להחזיר את האצבע מהחמאס לירושלים ולהגיד ‘אתם לא בסדר, נתתם לו לעבור, לא החזרת לנו מכתבים’, אתם תבחרו. אני יש לי עמדה בזה – מה יעזור לישראל, מה יעזור לאברה ומה יעזור לחמאס, אבל תבחרו אתם ותהיו אחראים לתוצאות. אני אגיד לכם את זה בצורה הכי קשוחה שיש: מי שהעמיס על אברה את הסיפור בין העדה האתיופית למדינת ישראל השאיר אותו עוד שנה בעזה, מי שיעמיס על אברה את הסיפור שלו, מה הוא כעס, מה הוא מתוסכל, מה, מה קשה לו השאיר את אברה עוד שנה בעזה”.

שבוי, אתיופי

אביו של אברה שואל את לוטן האם יתנהל משא ומתן עם חמאס, ולוטן מגיב: “אני מתלבט אם לענות כי מה שקרה פה עם ראש הממשלה זה חמור מאוד. כל כך חמור שאין לי איך לתאר אותו…

“ואז הדבר היחיד שראש הממשלה שומע זה שלא החזירו לו את המכתבים? אני לא יודע אם אני רוצה לענות לכם את התשובות, תלכו למי שאתם רוצים. גם ראש הממשלה הרי בן אדם, מה אתה חושב שהוא יחטוף, יחטוף, יחטוף וזה הדבר הכי חשוב לו בעולם?”

אחד מאחיו של אברהם מרגיע את הרוחות ואומר ללוטן” “אנחנו מכבדים אותך, תכבד אותנו ותדבר ברוגע”.

לוטן השיב: “אם לא נהיה ביחד, אנחנו נעשה טעויות והחמאס על טעות יקח ויתרגם אותה לעוד שנה או לעוד מחיר”.

מטעמו של אלוף-משנה (מיל’) ליאור לוטן נמסר בתגובה: “ליאור לוטן מקיים קשר רציף ושוטף עם משפחת מנגיסטו מזה חודשים. כל המפגשים התנהלו על בסיס של כבוד הדדי, אמון מלא ושותפות במשימה. אתמול הגיע לוטן לבית המשפחה לקראת הסרת צו איסור הפרסום. בדבריו ניתח לוטן מקרים דומים של נעדרים שבהם התקיים קמפיין ציבורי נרחב והעריך שהקמפיינים הובילו באופן ברור להתארכות המשא ומתן, ו’העלאת המחיר’ על ידי חמאס שראה בעצם קיום הקמפיין הישג בעבורו. לוטן התחייב לפני המשפחה שראש הממשלה וכל המערכת מחויבת ותפעל ככל שתידרש להביא לשובו של בנם הביתה” .

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות