וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך להוציא את הגז מהאדמה, כדי שלא נגמור כמו יוון"

דב גיל-הר

8.7.2015 / 10:15

הוויכוח סביב מתווה הגז מגיע לאולפן וואלה!NEWS: ח"כ יואב קיש ואילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות מזהירים כי "בלי הסכם, המשקיעים יברחו וגז לא יהיה פה". ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, מתריע ש"הרווח של החברות מופרז והמחיר שערורייתי"

צילום: עומר מירון, דוד קורן, עריכה: ניר חן

"איש לא אמר שנובל אנרג'י הם אויב, אבל השורה התחתונה היא אחת: הם מונופול נשכני ודורסני שגובה כיום מחברת החשמל בישראל, ובאמצעותה מהצרכנים, מחיר גז שערורייתי שאין כדוגמתו בשוק הגז העולמי" - כך אמר אתמול (שלישי) פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר. ביחס למאגר "תמר". זליכה אמר את הדברים יום לאחר תחילת מרתון הדיונים הפומביים בוועדת הכלכלה לפני אישור מתווה הגז, והזהיר מכניעה של הממשלה לדרישות החברה והמשך גביית מחיר זהה עבור יחידת גז "לווייתן".

"המחיר שהם גובים כיום הוא שישה דולרים ליחידה אחת של גז, כאשר יש כמעט אפס עלויות הובלה. זה יותר מכפול מהמחיר הנורמטיבי שמגלם רווח סביר. נובל עצמם מדווחים על תשואה של 21%, כשהתשואה הנורמטיבית בשוק הגז היא בסביבות 8%. צריך לזכור גם שנובל קיבלה את הרישיונות למאגרים כאשר היה ידוע למשרד התשתיות שיש יותר מ-30% הסתברות למצוא גז באותם אזורים. הם קיבלו אזורים עם סיכון מופחת, ולכן התשואה שלהם צריכה להיות מופחתת ביחס לשוק הגז העולמי. אולם לא זו בלבד שהתשואה שלהם לא במתחם של 21%-8%, אלא שהיא כפולה, כאמור, מהתשואה הנורמטיבית בעולם".

ועדת הכלכלה בדיון הוועדה במתווה הגז, יולי 2015. נועם מושקוביץ
הדיון בוועדת הכלכלה בעניין מתווה הגז, שלשום/נועם מושקוביץ

בדיון באולפן וואלה! NEWS השתתפו אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות וחבר הכנסת יואב קיש (הליכוד), חבר ועדת הכלכלה של הכנסת, שהזהיר מפיצוץ העסקה עם החברה, שתגרום לאי-ודאות רגולטורית. "ייתכן ויהיו שינויים במתווה", אמר, אך הוסיף: "אני מקווה שלא נתפוס את עצמנו עוד ארבע-חמש שנים ונתהה למה לא ידענו לקבל החלטות. אם נצליח להפיק מהמחאה הציבורית הזו הישגים, זה מצוין. אבל אני חושש. צריך לחשוב מה התוצאות בצד השני. תראה מה קורה ביוון. ב-2003 התמ"ג שלהם היה כמו במדינת ישראל. הם לא עשו את מה שאנחנו עשינו, נשארו באותו תמ"ג עד היום, כשאנחנו עלינו ב-50% מאז".

"זה לא שאנחנו מפחדים מהחברות", הדגיש. "הרי גם לחברות הגז יש אינטרס להוציא את הגז. אבל אנחנו חייבים לייצר ודאות רגולטורית. לשיטתן אנחנו כמו רפובליקת בננות, כי כל שני וחמישי משנים את החוקים. הן חושבות פעמיים אם להשקיע, ויזמים אחרים גם חוששים. יש דברים שאפשר לעשות בעסקה הזו יותר טוב, ואני מסכים בעניין הפיקוח. אולי יהיה עוד קוועץ'. אבל אני חושב שלא צריך לפוצץ את העסקה. זה יהיה רע לכולם".

עוד בוואלה!NEWS:
פרשנות: מה לא מגלים לנו על מתווה הגז
שלח לוואלה!NEWS: "תמיכתנו במתווה הגז תלויה בפיקוח"
אלפים הפגינו נגד מתווה הגז; זליכה: "לפתוח בחקירה פלילית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully