חדר ניתוח אילוסטרציה (צילום: פלאש 90 יעקב נעמי)
הרופאים זומנו לשיחת הבהרה. אילוסטרציה | צילום: פלאש 90 יעקב נעמי

שנתיים אחרי מותה של יולדת בת 31 בבית החולים לניאדו בנתניה כתוצאה מדימום, קובע דוח של משרד הבריאות כי נמצאו חריגות משמעותיות בהתנהלותם של הרופאים שטיפלו באישה לאחר הלידה. בעקבות מותה, הגישו בני משפחתה של היולדת תביעה נגד בית החולים בסך 2.5 מיליון שקלים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הלידה הטראגית התרחשה בשנת 2013, אז הגיעה האישה לבית החולים לאחר שלא הרגישה את תנועת העובר ברחמה. זמן קצר לאחר הגיעה לבית החולים, קיבלה היולדת תרופות לזירוז הלידה. אחרי שנולד התינוק, הבחינו הרופאים בדימום משמעותי ומצאו כי מקורו בקרע בצוואר הרחם. למרות מאמצים רבים של צוות הרופאים לעצור את הדימום המסיבי ולייצב את מצבה, נפטרה היולדת בבית החולים בתוך שעות ספורות.

בעקבות מותה של האישה, הקים משרד הבריאות ועדה לבדיקת נסיבות המוות. על פי הדוח שפרסמו חברי הוועדה, תנאי הלידה היו ראויים ומרבית ההחלטות שקיבלו הרופאים היו נכונות, אך נקבע כי היו "חריגות משמעותיות בנוהל המקובל בטיפול בדימום אחרי הלידה ובלוח הזמנים של הטיפול".

"לא בוצעה ביקורת חלל הרחם בשלב מוקדם כמקובל בדימום אחרי הלידה", נכתב בדוח. "הקרע ברחם התגלה רק בעת פתיחת הבטן - יותר משעה אחרי הלידה". עוד נכתב בדוח כי "ניהול המקרה חייב מעורבות של כירורג כללי וכירורג כלי דם. אמנם הם נקראו לעזרה, אך לא במועד מוקדם יותר, שהיה אולי משנה את תוצאות הטיפול".

אין תמונה
"נפלו מחדלים". עו"ד בן משה

ביה"ח לניאדו: "הדימום יצר הלם בלתי הפיך"

עוד נטען בדוח כי "זיהוי חלקי של מקורות הדימום עקב אי ביצוע ביקורת חלל הרחם כנדרש תרם לאיחור בעצירת הדימום ולכניסת היולדת למצב של הלם תת נפחי בלתי הפיך ממנו היא לא התאוששה". בעקבות הממצאים, הוחלט לזמן לשיחת הבהרה את שני הרופאים שטיפלו ביולדת בשעה הראשונה שלאחר הלידה.

"ועדת הבדיקה אישרה את טענותינו כי נפלו מחדלים וליקויים קשים בטיפול ביולדת שהובילו לפטירתה בטרם עת, בגיל 31, כשהיא מותירה אחריה אלמן ו-  ילדים קטינים", ציינו עורכי הדין אופיר בן משה ושלמה בלס, שהגישו את התביעה נגד בית החולים מטעם המשפחה.

מבית החולים לניאדו נמסר בתגובה: "התנאים המילדותיים היו הולמים להפעלת לידה עם פיטוצין, כאשר מינון הפיטוצין היה כמקובל בנשים ולדניות, כפי שהייתה המנוחה. כפי שנכתב בדוח המנוחה סבלה ממחלת רקע בשם Neurofibromatosis ולדעת הועדה 'יתכן שהקשיים בקשירת כלי הדם נגרמו ע"י התפוררות הרקמה עקב מחלת הרקע האמורה, הפוגעת באינטימה של כלי הדם כפי שמתואר בספרות'. הדימום יצר הלם בלתי הפיך על רקע של קרע ברחם והפעולות הרפואיות שננקטו לצערנו לא הועילו להצלת היולדת. בטיפול במנוחה גויס צוות רב מקצועי רב, מרדימים, מומחים בתחומים שונים".