שתף קטע נבחר

העסק לא צומח? התחילו לקחת סיכונים

כדי להגדיל רווחיות של עסקים, לא מספיק להקצות תקציב לפרסום ושיווק. קודם כל יש להתמודד עם הפחדים שניטעו בנו כבר בילדותנו ומונעים צמיחה, למשל עם החשש ממחסור או מכשלון. כך תעשו זאת

אחת השאלות המרכזיות עמה מתמודד כל עצמאי, בעל עסק או מנהל, היא עד כמה אפשר להגדיל את העסק שלו מבחינת המכירות והרווחיות. התשובה הבסיסית שכל מנהל ישלוף מיד היא שזה תלוי בתקציב הפרסום והשיווק, שכן ככל שתקציב זה גבוה יותר, כך ניתן יהיה להגיע ללקוחות פוטנציאליים רבים יותר, ומשם הדרך להגדלת הרווחיות קצרה.

 

עוד כתבות בערוץ קריירה

 

אם התשובה לשאלה הזו היתה אכן כל כך פשוטה, לעצמאים ולמנהלים שבינינו היו חיים הרבה יותר קלים. בדרך אל הגדלת רווחיות העסק יש להתמודד תחילה עם השדים הנשכחים והעמוקים ביותר שלנו, שחשובים הרבה יותר מכל תקציב שיווק שנעמיד לחברה.

 

הסודות לצמיחה עסקית

הסיבה האמיתית לכך שלרוב בעלי העסקים אין תשובה ברורה לשאלה הגדלת הרווחיות, טמונה בשני "סודות מקצועיים" מעולם הצמיחה העסקית, השלובים זה בזה. הסוד הראשון קשור לעולם השיווק והפרסום, והשני לעולם הפסיכולוגיה של הצמיחה, ושניהם יחד יוצרים תוצאה שנראית לא הגיונית.

 

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ה"סוד" הראשון די ידוע: הגדלת תקציב השיווק והפרסום שלנו לא בהכרח תגדיל את המכירות או הרווחיות. למעשה, מעבר לסכום מסוים, ההשקעה הנוספת רק תפגע ברווחיות, וככל שנשקיע יותר רק נגרום ליותר נזק. בדומה לטבע – אם נשקה את הצמח יותר מדי מים – הוא ייפגע. כל דבר צריך את המידה המדויקת והנכונה לסיטואציה.

 

ה"סוד" המקצועי השני הרבה פחות ידוע, וקשור לאמת כאובה מעולם פסיכולוגיית הצמיחה: עסק אינו יכול לצמוח מעבר למידה של בעליו או מנהליו. כמו שלכל אחד מאיתנו יש מידת בגדים חיצונית – סמול, מידיום או לארג', כך גם יש לנו "מידת צמיחה פנימית", שקובעת למעשה את רף הצמיחה הנוכחי של העסק שלנו.

 

אמנם, מידת הצמיחה ניתנת לשינוי - אולם הצעד הראשון של כל מנהל, עצמאי או שכיר, הוא להכיר באותה מידת צמיחה, ולהבין ממה היא מורכבת ומה משפיע עליה.

 

הרחבת גבולות הגזרה שלנו

מידת הצמיחה של כל אחת ואחד מאיתנו מורכבת מסך יכולותינו, הרגלינו, אמונותינו ופחדינו. כדי להגדיל את מידת הצמיחה הפנימית, אנו חייבים להרחיב את "גבולות הגזרה" האישיים שלנו, בתוכם אנו פועלים.

 

גבולות אלו נוצרו במהלך השנים כתוצאה מחינוך שקיבלנו בילדותנו, חוויות מכוננות שחווינו, תפיסות עולם והרגלים שהשתרשו במהלך השנים. כל אלה משפיעים על חיינו היומיומיים, ואחראיים במידה רבה מאוד על מידת הצמיחה העסקית שלנו, או אם תרצו על היכולת שלנו להגדיל את רווחיות העסק שלנו.

 

אם אנחנו באמת רוצים ליצור צמיחה משמעותית בעסק שלנו, השקעה בשיווק ובפרסום בלבד לא תועיל. אם מה שחוסם את הגידול בעסק זו אותה "מידת צמיחה פנימית" שלנו, התהליך שנעשה מחייב עבודה במקביל גם על הגדלת אותה "מידה פנימית", לצד העשייה העסקית-שיווקית.

 

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

על מנת להגדיל את מידת הצמיחה העסקית, יש להבין את המשפט הבא: אם תמיד תעשו מה שתמיד עשיתם ותמיד תחשבו מה שתמיד חשבתם, תגיעו רק למקומות שבהם כבר הייתם. במלים אחרות, כדי להתקדם בחיים בכלל, ובפן העסקי בפרט, עלינו לשנות הרגלים, לפעול אחרת, לאתגר את כיווני החשיבה שלנו. אלו הם תנאים בסיסיים אך הכרחיים לפרוץ את הגבולות הקיימים וליצור שינוי אמיתי בדרך להגדלת רווחיות העסק שלנו.

 

פחדים שתוקעים צמיחה

להלן כמה דוגמאות לפחדים ואמונות שייתכן והושרשו בנו במהלך השנים, ויצרו הרגלים שעלולים להצר מאוד את מידת הצמיחה שלנו:

 

1. הפחד ממחסור - אם בילדותי הושרש בי הפחד ממחסור, אני תמיד אפחד שלא יהיה לי מספיק. פחד כזה מוביל לקבלת החלטות שגויה.

 

2. אי אפשר לסמוך על אבא - תפיסה כזו עלולה לייצר סיטואציות בעייתיות מול מנהלים גברים, כיוון שבתת מודע אני לא סומך עליהם.

 

3. "אם תרוץ תיפול" - פחד מושרש כזה יוביל בהכרח לחשש מנטילת סיכונים.

 

4. בשביל להרוויח כסף צריך לעבוד מצאת החמה עד צאת הנשמה - מנהל טוב צריך לדעת להאציל סמכויות ולפנות את עצמו לתכניות להגדלת והרחבת העסק. בנוסף, אמונה כזו לא תאפשר למנהל או בעל עסק לשלב בהצלחה קריירה עם חיי משפחה.

 

5. "אסור להיכשל" - פחד מכישלון יוביל בהכרח להימנעות מהצלחה (פחד מהצלחה ופחד מכישלון זה אותו הפחד).

 

6. פחד שלא יאהבו אותי - פחד זה יוביל אותנו לשאוף תמיד למצוא חן, לא להתעמת, תמיד לרצות אחרים. מנהל לא יכול לתפקד כראוי אם יחשוש כל הזמן שמא לא יאהבו אותו.

 

7. פחד שיגנבו ממני - פחד זה יוביל את המנהל לחשוד בכל אחד, לעולם לא לסמוך על עובדים.

 

8. פחד שכלום לא יצא ממני, שאני לא אצליח - זו מסוג הנבואות שנוטות להגשים את עצמן. פחד כזה יגרום למנהל לעסוק בפחד עצמו יותר מכל דבר אחר.

 

שינוי הרגלים וצורת חשיבה הם מן האתגרים המורכבים והקשים ביותר של כל אחת ואחד מאיתנו. מכיוון שהמנגנון הפנימי שלנו בבסיסו בנוי בכדי לשרת את מטרת ההישרדות, כל שינוי מן היומיום הבטוח מפעיל מיד את התת מודע, וזה שולף את הפחדים העמוקים ביותר שלנו, שתפקידם למנוע מאיתנו לשנות את ההרגל.

  

הגוף "אומר" לעצמו כך: אם אתמול נשמתי, אז היום אעשה את מה שעשיתי אתמול, וכך אמשיך לנשום. רק מי שמבין זאת ומצליח להתמודד עם התת מודע שלו, לשנות הרגלים ולפרוץ גבולות - יצליח גם להגדיל את מידת הצמיחה הפנימית שלו, ומשם גם להגדלת רווחיות העסק שלו, כמו גם להצלחה בתחומי חיים אחרים.  

 

הכותב הוא יועץ שיווקי לחברות וארגונים, מנכ"ל "אקסטרא בריין "

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: יח"צ
צחי רבאל
צילום: יח"צ
מומלצים