טעים ונעים

השתכשכות במרלו? למה לא! עיסוי בקפה? יש גם מאפה! • המאכלים והמשקאות האהובים יוצאים מארון המטבח ומגיעים למתקני הספא ולחדרי הטיפולים • כתבנו יצא לחוות על בשרו את הטרנד הלוהט בעולם הפינוקים

איור: זאב אנגלמאיר

עיסוי שבדי? מסאז' תאילנדי? איורוודה הודי? לומי־לומי מהוואי? הכי אאוט. מרכזי הספא בישראל לא מפסיקים להמציא את עצמם מחדש, ברמות שיגרמו אפילו ליצירתיים שבינינו להרים גבה. מגוון הטיפולים הביזאריים שאפשר למצוא היום בשוק כולל בין היתר עיסוי עם נחשים, שיאצו עם חולדות, מסיכת דם (הדם שלכם, שיוציאו בעזרת מזרק), עיסוי בצדפות וקונכיות, עיסוי במקלות במבוק חמים, וגם מסיכת פנים שמכילה ריר חלזונות (גם הוא, מבטיחים לנו, מאט את תהליך הזדקנות העור!) על כל התענוגות האלה בחרנו לוותר, ולבדוק במקומם את הטיפולים הטעימים יותר. חלב, שוקולד, יין, וגם אחד עם זהב. ברור לחלוטין שמרחב ההמצאה של הישראלים לא מסתיים כאן: אין גבול לחומרים שבהם אפשר לעסות את הגוף, בכל אחד אפשר למצוא מעלות שתורמות לעור, וטיפולים חדשניים בכל סוגי הירקות, הפירות והמאכלים הם בוודאי עניין של זמן. מה רע, למשל, בעיסוי בבמבה?

"חשוב להבין שבטיפולי ספא ובתכשירים קוסמטיים החומרים עובדים בצורה שונה אצל כל אחד", אומר ד"ר אכי פרידמן, מומחה ברפואת עור ודרמו־אסתטיקה. "למצב העור ההתחלתי של המטופל יש השפעה רבה על האפקט של הטיפול".

1. יין ישמח את כל הגוף

המסע שלנו מתחיל בזיכרון יעקב, ב"ימה ספא יין", שכולו שיר הלל ליין. הספא, שממוקם בביתם של אריאלה ועמית רונת, כולל שני חדרי טיפולים, שתי סוויטות מעוצבות ונוף כרמים אינסופי, שכנראה היווה השראה בעת בניית תפריט הטיפולים המשכר. נוסף על עיסויים שגרתיים, כמו עיסוי באבנים חמות ועיסויים שונים בשמן זרעי ענבים, מציעים כאן אמבט יין מרלו, פילינג זרעי ענבים, עטיפת גוף מענבים, עיסוי קרקפת ומסאז' מפנק עם ענבי קברנה סוביניון. 

לסלט הפירות הזה יש מינוח מקצועי שהופך את כל העניין לפחות מופרך - וינותרפיה. "למרות שהשימוש ביין ובענבים לטיפולים שונים נשמע מוזר, מדובר במסורת עתיקת שנים", אומר עמית רונת, פיזיותרפיסט מוסמך ומעסה רפואי והוליסטי, אחרי שהוא מצייד אותי בחלוק רחצה בגוון בורדו ("בכל זאת, זה ספא יין").

"טיפולי הווינותרפיה, כפי שאנו מכירים אותם כיום, החלו בבורדו שבצרפת לפני 20 שנה. הצרפתים האמינו שאם יין טוב מבפנים, הוא טוב גם מבחוץ. הם עשו מחקרים שבדקו את מידת החדירה של הענבים לעור ואת תחום האנטי־אייג'ינג וגילו שבזרע, בקליפה ובגבעול של כל עינב יש ריכוז גדול של נוגדי חמצון, המעכבים את הזדקנות העור, משפרים את זרימת הדם, מגרים את מערכת החיסון ונלחמים בעייפות. לכן הם חיפשו דרך ליהנות מכל הטוב שיש לענבים להציע לבריאות העור.

"הקמנו את הספא לפני שבע שנים בגלל היקבים, הברון רוטשילד והאווירה, אבל רק לאחרונה הוא צבר תאוצה. לישראלים לקח זמן להתרגל לטרנד הזה". 

טיפול ימה נמשך 75 דקות. הוא נפתח בפילינג עמוק בזרעי ענבים כתושים. הזרעים וקליפות הענבים מגיעים מיקב כרמל הסמוך, ועמית כותש אותם לעיסה אחידה וריחנית, שאליה הוא מוסיף גם שמן זרעי ענבים ומלח. את התרכובת הוא מעסה אל הגוף בתנועות סיבוביות, ומטרתה הסרת תאי עור מתים. "כמעסה, אני לא מאמין בליטופים, והעיסויים שלי הם בעצם פירוק והרכבה", מודה עמית בזמן שהוא עורך לי היכרות עם עצמות ושרירים שכלל לא ידעתי על קיומם.

אחר כך מגיעה עטיפת הווינותרפיה. מדובר במשחה כתומה שמריחה כמו בקבוק יין ומרגישה כמו חמאה מומסת. את העיסה הכתומה־ורודה הזו הוא מורח על גופי בתנועות סיבוביות ונחושות. התחושה המעקצצת שעליה אני מדווח לא מבהילה אותו ("החומרים הפעילים חודרים לגוף").

ואז מגיע הרגע שלו חיכינו כולנו - אמבט היין, שבו יושבים חצי שעה. "השהייה באמבט פותחת את הנקבוביות ומשחררת את הגוף", אומר רונת ושופך מבקבוק לאמבט הגדול נוזל בצבע בורדו עז. "זאת תמצית יין מרלו". 

תמצית? חשבתי שישקיעו בי וירוקנו לתוך האמבט בקבוקים שלמים של יין מרלו מבציר משובח.

"כשחשבתי להקים ספא יין, עשיתי ניסוי ונכנסתי לאמבט שכולו יין", אומר רונת. "הצבע היה מדהים, אבל זה די צרב לי בעור, ההרגשה היתה לא נעימה. צריך לזכור שיין הוא אלכוהול, והוא צורב במגע עם העור. הבנתי שכדי ליהנות מאמבט יין נעים וכיפי, שיעניק את כל הטוב של היין, חשוב לשלב עם היין גם מרכיבים נוספים. לכן אנחנו מכניסים לאמבט גם שמנים אתריים (שמן זרעי ענבים), חומרים מתחלבים, שקושרים את כל המרכיבים, ותמצית זרעי ענבים. 

כשמתגברים על התחושה שנפלתם לתוך בקבוק יין, מגלים שמדובר בטיפול מרגיע ומשחרר למדי, שמפיץ אדי ריח מעולה של יין טוב. "בדרך כלל את האמבט עושים בחלקו הראשון של הטיפול ואחר כך עוברים לעיסוי", גילה לי רונת, תוך שהוא ממלא את האמבט בעוד קצת יין היישר מהבקבוק.

מה עשינו? טיפולי וינותרפיה

איפה? ימה ספא יין, זיכרון יעקב

כמה זה עולה לנו? טיפול ימה, הכולל פילינג זרעי ענבים ועטיפת וינותרפיה - 450 שקלים. אמבט יין מרלו - 200 שקלים

מה אומרים המומחים? "יש היגיון מדעי לשימוש בחומרי גלם כמו יין בטיפולים מעין אלה", אומר ד"ר אכי פרידמן. "ביין יש חומצות אלפא הידרוקסיות. בכמויות כאלה של יין, ריכוז החומרים הפעילים הוא גבוה, ובאמת יש תועלת לעור. שהייה יומיומית של חצי שעה באמבט מלא יין יכולה לסייע לעור לטווח הארוך".

"לענבים יתרונות רבים, אך יתרונם העיקרי הוא הרזרבטול, שמצוי רק בקליפת הענבים", אומרת מימי לוזון, מומחית לבריאות העור. "הוא נחשב לתכשיר אנטי־אייג'ינג, המעכב דלקות ומגן על העור מזיהומים. הענבים מעשירים את העור בוויטמין E ו־C ומעניקים פילינג יעיל, המבהיר את העור ומקנה לו מראה זוהר. אמבט יין יעשה טוב לעור, בעיקר לאלו שסובלים מפצעי אקנה בגב".


אמבט היין. "לישראלים לקח זמן להתרגל" // צילום: אנצ'ו גוש, ג'יני

2. קליאופטרה שלחה אותי

במושב דבורה שליד עפולה מציע ספא בצל הגלבוע טיפול ייחודי הכולל אמבט חלב. את הטריק הזה גילתה המלכה קליאופטרה כבר במצרים העתיקה: היא היתה טובלת באמבט מלא בחלב כחלק מהרגלי הטיפוח היומיים שלה. 

את פני הבאים מקדמת רפת גדולה, שממנה מביאים את החלב לספא. רייצ'י, המטפלת שמקדמת את פניי, מסבירה שכדי ליהנות מיתרונות הטיפול של אמבט החלב, צריך לשהות בו כחצי שעה. "מדובר בג'קוזי, שאליו שופכים שני ליטרים חלב ומוסיפים שמנים אתריים. אמבט החלב מנקה את הנקבוביות ומעניק לעור מרקם נעים, גמיש וחלק. העובדה שהחלב לא מפוסטר מאפשרת לו לנקות את העור. אני לא בטוחה שחלב רגיל היה מנקה ככה את העור".

אני נכנס לחדר שנמצא בבקתת העץ הכפרית ושוקע בג'קוזי החם, שכולל הררי קצף בלתי נגמרים. כמובטח, נשפכים לג'קוזי שני ליטרים של חלב ושמנים אתריים, שריחם נישא באוויר. כמות המים והקצף כה עצומה, שקשה לחוש את החלב. הטיפול נמשך 20 דקות.

מה עשינו? אמבט חלב

איפה? ספא בצל הגלבוע, מושב דבורה

כמה זה עולה לנו? האמבט הוא חלק מטיפול לבחירה. עיסוי ואמבט חלב - 250 שקלים

מה אומרים המומחים? "יש הבדל בין אמבט חלב שאפשר לעשות בבית לבין זה שבמרכזי הספא", אומרת מימי לוזון. "במרכזי ספא לא מדובר בחלב רגיל שקונים בסופר, אלא בחלב נקי, לא מפוסטר. חלב כזה עשיר מאוד בחומצה לקטית, והיא זו שמעניקה לנו עור חלק ואחיד, מבהירה אותו ועושה מעין פילינג. כמות של כשני ליטרים חלב באמבט גדול היא לא באמת אפקטיבית, ומה שמקנה לעור את התחושה המלטפת הם השמנים האתריים". ד"ר פרידמן סבור כי "שני ליטרים חלב באמבט מים לא באמת מסייעים לעור. במקרה כזה, בטווח הארוך גם לא כל כך משנה אם החלב מפוסטר או לא".

3. הפוך בקפה

במושב בני יהודה שברמת הגולן, בלב אזור פסטורלי וירוק, נמצא ספא קטן הנושא את השם המחייב "ספא קפה ושוקולד". גולת הכותרת כאן היא כמובן תפריט הקינוחים - סליחה, תפריט הטיפולים. תמצאו כאן בין היתר עיסוי בשוקולד, וגם פילינג קפה ועטיפת שוקולד. לא, לא נייר כסף, אלא משהו שיותר דומה לעטיפת הבוץ המוכרת מים המלח.

בני הזוג ורוניקה ומיכאל אסאולנקו, מטפלים ומעסים במקצועם, הקימו את המקום אחרי שעבדו במרכזי ספא בבתי מלון. "החלטנו להחליף את חומרי הגלם השגרתיים בכאלה שיש בהם עניין, והם אפקטיביים לא פחות", אומרת ורוניקה כשהיא מניחה לצד מיטת הטיפולים מגש שעליו קערת שוקולד מומס חם וקערת חלב. "היה חשוב לנו שהטיפולים לא יהיו סתם גימיק, וכל טיפול מקבל כאן את הפרשנות המיוחדת שלו. אנחנו עושים עיסויים מקצועיים, שפותרים בעיות גב ובעיות אורתופדיות וגם מעניקים תחושה נעימה וכיפית".

השוקולד שבו הם משתמשים בטיפולים הוא שוקולד מריר, שכולל יותר מ־60 אחוז מוצקי קקאו. "המרכיבים שלו - כמו קפאין, פוליפנולים, טנין ותאוברומין - מפחיתים מתח ומשפרים את מצב הרוח. פולי הקקאו שמרכיבים אותו עשירים בוויטמינים ובמינרלים, ועיסוי השוקולד משפר את זרימת הדם, מנקה את העור ומשאיר אותו נעים ורך".

ומאוד מלוכלך.

"זה באמת מלכלך, אבל התחושה כל כך נעימה. אתה תראה אחר כך שהעור באמת יהיה חלק ורך יותר כשתיגע בו".

יצאנו לבדוק. כמו במטבח של קרין גורן, גם כאן חיכו לי על המגש שתי קעריות - באחת שוקולד מומס ובשנייה חלב קר. "בשלב הראשון אני מורחת את השוקולד המומס ומעסה את כל הגוף, כדי להחדיר אותו בצורה יסודית לעור", אומרת ורוניקה תוך שהיא שופכת עלי כמות שוקולד נוזלי וחם שלא היתה מביישת מפל שוקולד בבר מצווה. "את החלב אני משלבת כשאני רואה שמרקם השוקולד מתקשה והוא הופך ליציב. זה מאפשר לי להמשיך להחדיר עוד שוקולד לעור".

אחרי שאני הופך לקערת פונדו חגיגית ומטפטפת ובלוטות הריר מתעוררות (הפיתוי לטעום גדול, גדול מאוד... ובעצם, למה לא??) מתחילה ורוניקה בעיסוי יסודי, שנמשך 40 דקות. מדובר בטיפול מצחיק וכיפי, גם אם די ביזארי ומלכלך לא פחות מהבוץ השחור של ים המלח. המקלחת שמסירה את השוקולד מהגוף משרה תחושה של שחרור, מהולה באנרגיה מתפרצת שבה הוא ממלא את הגוף.

מלבד העיסוי הזה, אפשר לקבל גם טיפול עטיפת שוקולד, המקבילה לעטיפת בוץ ("אחרי שאני מורחת את השוקולד, אני עוטפת את המטופל בניילון, והוא נשאר ככה 20 דקות כדי שהשוקולד ייספג ויחדור טוב לעור"). על העטיפה אני מוותר.

את פילינג הקפה עושים מפולים שנטחנים במיוחד עבור הספא, ויש לו ארומה נפלאה. "לעומת מלח, שמשתמשים בו בעיסויים, הוא לא שורף ולא דוקר, והתחושה שלו על הגוף הרבה יותר נעימה. הוא מנקה את העור טוב יותר ממלח ונחשב לחומר שמחטא את העור. הקפה מונע קמטים, מסייע גם להתחדשות תאי העור ומעניק לו מראה אלסטי וחלק".

ורוניקה שופכת לי על הגב קפה טחון ומתחילה לעסות איתו את הגוף במיומנות. הארומה המתפרצת של פולי הקפה הטחונים עושה חשק לאספרסו קצר. "אל תיבהל, המראה שמתקבל מזכיר להרבה אנשים גורילה שעירה", היא אומרת, ובזווית העין אני כבר נחרד ממראה הזרועות שלי, שזוכות ללוק שעיר במיוחד.

מגע הקפה אכן נעים יותר מגרגירי המלח הגסים של מרכזי הספא. ורוניקה מורחת את החומר על כל פיסת עור שנקרית בדרכה ומעסה עמוק לתוך העור.

טיפול פילינג הקפה נמשך 45 דקות. לשמחתי, עם העיסה המלכלכת הזאת לא צריך להישאר יותר משתי דקות, וכדי להיפטר מכוס הקפה שהפכתי להיות, אני ממהר שוב למקלחת. התוצאה די מפתיעה: עור חלק, גמיש ונעים. למרות הגרגירים המלכלכים שנמרחו לי על הגוף רק לפני כמה דקות, התחושה היא של ניקיון והתחדשות. 

מה עשינו? פילינג קפה ועיסוי בשוקולד

איפה? ספא קפה ושוקולד, מושב בני יהודה

כמה זה עולה לנו? 220 שקלים לכל טיפול

מה אומרים המומחים? "כשעושים פילינג קפה, חשוב להתייחס לעובי ולמרקם של הגרגירים", אומרת מימי לוזון. "הגרגירים הם אלו שמסירים את תאי העור המתים ומבצעים פעולת פילינג. במהלך הפעולה חשוב להיזהר, כי בעוצמה חזקה מדי הגרגירים יכולים לשרוט את העור באזורים העדינים. תדירות הטיפול תלויה ברמת הפילינג שזקוקים לה, בהתאם לסוג העור. יש מי שיכול להסתפק בפעם בשבועיים, ויש כאלה שזקוקים לפילינג יומי".

ד"ר פרידמן: "אין הוכחות מדעיות ליעילות של שוקולד בטיפולים. יכול להיות שבגלל שיש בשוקולד פולי קקאו עם נוגדי חמצון, מייחסים לו תכונות מועילות. לדעתי, כדי שאכן נהנה מהתועלות של פולי הקקאו, יש צורך בשוקולד שבו 99 אחוזים מוצקי קקאו".


עיסוי השוקולד. "זה באמת מלכלך, אבל התחושה נעימה" // צילום: אנצ'ו גוש, ג'יני

4. ולקינוח: קצת זהב

ספא אקויה בחמי יואב הוא התחנה האחרונה במסע. המשימה: מסיכת יופי מזהב טהור, 24 קראט. מסיכות זהב נחשבות לטרנד לוהט בחסות כוכבי וכוכבות הוליווד, שמציגים מראה זוהר על השטיח האדום. מרכזי הטיפוח והספא בארץ גילו את הלהיט הנוצץ בשנה האחרונה, ורבים מהם מציעים גרסאות שונות של הממרח הזהוב. המתכת היוקרתית משתלבת במסיכות יופי ובמוצרים לטיפוח העור בצורת שבבים או נוזל, ואמורה לעשות לעור פלאים.

בדיוק כמו עם אמבט החלב, גם כאן מתברר כי המלכה קליאופטרה היתה מורחת מסיכות זהב כדי ליהנות מנעורי נצח. "הזהב הוא, כידוע, מתכת אצילה, אשר מוליכה את המינרלים ומחדירה אותם לתוך העור", מסבירה לי סימה המטפלת.

לפני שהיא מורחת את מסיכת הזהב, היא מבצעת ניקוי פנים יסודי, כולל פילינג, כדי להכין את הפנים למסיכה. אחר כך מגיע הדבר האמיתי: היא מוציאה את הקרם האצילי מקופסה ומתחילה למרוח אותו על פניי. על פי סימה, "המסיכה מכילה חומצה אלפא ליפואית, שידועה כנוגדת חמצון, וויטמינים A ו־E, המסייעים בהתחדשות העור".

"עכשיו צריך להישאר עם המסיכה על הפנים במשך 20 דקות", אומרת סימה. בזמן שאני מתפקד על תקן פסל ברונזה, היא מספרת שהתכשירים בטיפול הם היפואלרגניים, שלא נוסו על בעלי חיים, והוא מתאים לגברים ולנשים כאחד.

לבסוף היא מסירה את שאריות כתמי הזהב במטלית לחה וממהרת לסיים את התהליך עם קרם לחות עשיר. "תראה כמה שאתה זוהר ומלא ברק!" היא מתפעלת ממעשה ידיה.

התוצאה הסופית, בסיומו של הטיפול, היא עור פנים זוהר ומבריק, ותחושה שמנונית שנעלמת בתוך שניות. חסר רק השטיח האדום.

מה עשינו? מסיכת זהב

איפה? ספא אקויה, חמי יואב

כמה זה עולה לנו? טיפול עם מסיכת זהב - 380 שקלים לשעה. מסיכת זהב, שימוש במתקני הספא וארוחת בוקר - 590 שקלים

מה אומרים המומחים? ד"ר פרידמן: "חברות הקוסמטיקה שמוכרות את קרם הזהב משלבות בו ויטמינים, נוגדי חמצון ומינרלים חיוניים לעור, נוסף על כמות מזערית של שבבי זהב. את צבע הזהב בתכשירי הטיפוח מספקים לעיתים חומרים אחרים".

onlyyaniv@gmail.comטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר