האב ביקש לקבור את בנו, בחברה קדישא סירבו

סרטון קשה שבו נראה אב מבקש לקבור נפל של עובר ומביא אותו לידי חברה קדישא בקרטון מזעזע את הרשת

בסרטון נראה האב, יוסף בורנשטיין, מבקש מאנשי חברה קדישא ירושלים לקבור את בנו, עובר שנפל אחרי שמונה חודשי היריון אך אנשי חברה קדישא מסרבים. והאב אף מניח להם את הקרטון על השולחן.

בורנשטיין סיפר לישראל היום "אחרי ההוצאה של העובר הביאו אותו לטיפול חברה קדישא, אני ביקשתי לקבור אותו בעצמי והביאו לי אותו בקרטון שאיתו התחלתי להסתובב. עליתי לבית הקברות סנהדריה, וביקשתי לקבור את הילד אבל הם לא אומרים לך איפה קוברים, לא מזמינים להלוויה ואני פחדתי שאולי אפילו הוא יגיע לפח זבל. לא הסכמתי, אמרתי להם שזה הבן שלי ואני רוצה להיות בהלוויה, אחרי שיצא הסרטון הראשון אמרו בא נשב לדבר, הגענו לפשרה שאשאיר את הילד, הם יקברו, אני לא אהיה נוכח אבל הם יאמרו איפה נקבר. אתמול (שני) הם מצלצלים שחזרו בהם מההסכמה וביקשו שאבוא לקחת את הקרטון".

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"עד שאספתי את עצמי, שכבר סגרתי את העניין הם באים ופותחים את זה מחדש, זה כאילו נפטר עוד ילד, נפתח שוב הפצע. הגעתי למשרד שלהם והם מוציאים לי את הגופה שלא הייתה בקירור, נכנסתי לאוטו הפעלתי מזגן על קירור שהאוטו לא יסריח. אני מוצא עצמי יושב חמש שעות מחוץ לבית עלמין עם גופה באוטו עד שמישהו ימצא לי פתרון. למזלי יהודה משי זהב נכנס לעניין ובתוך עשר דקות מצא פתרון ומחר נקבור אותו" לדבריו "הזלזול של אותם  אנשים זה מתסכל, הם מתייחסים לגופה כאילו חתול מת. זה היה השפלה וביזיון פגיעה בכבוד המת".

על פי המנהג שהשתרש כבר שנים ארוכות בפטירת עוברים לא מבצעים קבורה והלוויה בשיתוף המשפחה  מתוך רעיון שההורים ימשיכו בחייהם ויתגברו על הכאב. אחרי פניות של הורים, בשנת 2014 הוקמה  ועדה  של משרד המשפטים הבריאות ושירותי דת שקבעה שאם  הורים מתעקשים, מגיל 22 שבועות או חצי קילו ניתן לתת להם להיות נוכחים בלוויה. כיום ישנה רשימה של חברות קדישא שעושות קבורת עוברים. החברה אליה הגיעה האב היא לא אחת מאלה.  

לדבריו של משי זהב "האב לא היה צריך לקחת את הגופה מבית החולים, למרות שזה לא חריג, וחברה קדישא היו צריכים להיות יותר רגישים".

מחברה קדישא ירושלים נמסר כי "בירושלים פועלות 13 חברות קדישא, חברה קדישא קהילת ירושלים, איננה מאושרת לפי התקנות החדשות של המשרד לשירותי דת לטפל בקבורת עוברים ולכן לא יכלו העובדים לקבור את העובר. המשפחה הופנתה למי שמטפל בקבורת עוברים אך סרבה".

ממשרד הדתות נמסר כי "מדובר בנפל בן 8 חודשים.  הנוהל הוא שבית החולים מטפל בקבורה מול גוף שזכה במכרז בנדון. האב בא עם הגופה בניגוד לנהוג לחברה קדישא שם הסבירו לו שאין להם קבורת נפלים כבר מספר שנים ואין באפשרותם לבצע את הקבורה. הם הציעו לו לעזור לו להחזיר את הנפל לבית החולים . נמצא בסוף פתרון לקבורת הנפל עפ״י הנהלים וההלכה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר