"חלק מהאנשים משתמשים בחרם למטרות אנטישמיות": החלטת התאחדות הסטודנטים בבריטניה לתמוך בחרם על ישראל עוררה חשש להמשך "הצונאמי המדיני", ובישראל וגם בבריטניה זעמו על הגוף היציג של הסטודנטים שקיבל החלטה שעלולה לפגוע ביחסים עם הסטודנטים הישראלים והיהודים בקמפוס. מאז ההצבעה פנינו לרבים ממנהיגי הסטודנטים בבריטניה, אך רק אחד מהם - ג'ו וינסון - היה אמיץ מספיק כדי להתנגד בהצבעה ולדווח על הדיון הסוער.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בשיחת סקייפ עם חדשות 2 Online אמר וינסון, אחד מסגניה של נשיאת ההתאחדות, כי "הסיפור הזה כבש כותרות גם כאן, ופגע ברבים מהקהילה היהודית. יש לי חברים רבים בקהילה וזה מעורר סערה. בעל כורחי אני עכשיו סגן של ארגון שתומך בחרם על ישראל - צעד שאני מתנגד לו. אני לא חושב שה-BDS  מבינים מה קורה בעולם, והפעילות שלהם מעודדת אנטישמיות".

אתמול דיווח וינסון בעמוד הפייסבוק שלו על מהלך ההצבעה במהלך השעות הדרמטיות: "אנחנו מקיימים הצבעה חשאית על החרם, אני מצביע נגד כמו תמיד". לאחר ההצבעה כתב: "אנטישמיות היא כמו וירוס, זה הופך כל דבר לנגוע ומטיל בנו מום. זה פלש לתוך התאחדות הסטודנטים, שעכשיו נגועה באנטישמיות".

צילום אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
"בעל כורחי אני חלק מהחרם" | צילום: רויטרס

"אנשים מאיימים להחרים אותנו בתגובה"

בשיחת הסקייפ הדגיש וינסון כי "הדיונים היו מתוחים ובלהט רב, לצערי זו סוגיה שמפלגת ומסכסכת. לכן אני מתנגד להצבעה ולחלק מהאמירות שנשמעו. מאוד קשה לנהל דיונים בסוגיות האלה ברמה הוגנת".

כעת וינסון וחבריו המעטים שהצביעו נגד ההחלטה מקווים שחבר המנהלים יפסול את ההחלטה השנויה במחלוקת: "זה הפיך, צריך לבחון האם זה באמת חוקי. ההחלטה הזו שהתקבלה בארגון הסטודנטים לא מייצגת את כל הסטודנטים או את המדינה".

"רבים כאן מאמינים בישראל ובזכותה, אבל גם בביקורת על המדיניות של הממשלה. יש סוגים שונים של חרם וחשוב להיות זהירים לניסוח". סגן הנשיאה הוסיף כי "אנשים כמוני ימשיכו להילחם בחרם ולמצוא דרך אחרת שאינה חרם כדי לפתור את הסכסוך. כעת אנשים מאיימים להחרים אותנו בתגובה וזה מאכזב - אנחנו רוצים שיהודים יהיו חלק מאיתנו, והדרך היחידה לשנות היא להיות חלק מהדיון".

ארכיון (צילום: רויטרס)
"רוצים שיהודים יהיו חלק מאיתנו" | צילום: רויטרס

"הייתה הצבעה על דאע"ש, אבל הניסוח היה בעייתי"

מנהיגים רבים בישראל ובראשם ראש הממשלה נתניהו מתחו ביקורת על הארגון שלא גינה את דאע"ש אך תמך בחרם על ישראל, ולדברי וינסון "הייתה בעבר הצבעה על דאע"ש וגם הצבעה חוזרת, ורבים כן הצביעו בעד אבל הייתה מחלוקת על הניסוח".

"האנשים בארגון מכירים בזכותה של ישראל להתקיים - הסטודנטים הישראלים והיהודים בטוחים פה, זו מדינה נפלאה ואנחנו רוצים לראות פה יהודים גם בגופי הסטודנטים", הוסיף. "אנחנו צריכים להיות אחראיים לסטודנטים מכל העולם. אחת הסיבות שאנו רואים את התוצאות העגומות האלה היא שהתלמידים לא לוקחים חלק בפעילות הארגון".

דיון סוער במליאה: "החרם - אנטישמיות בגלימה חדשה"

גם במליאת הכנסת דנו היום בקריאות לחרם על ישראל. שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "מחרימי ישראל אינם חותרים לחלוקת ישראל, אלא למחיקת מדינת ישראל. הפתרון מול מערכת ה-BDS הוא להשיב מלחמה, נחרים בחזרה את מי שמחרים אותנו". שקד אמרה, בתוך שלל קריאות הביניים מצד האופוזיציה, "מטרת הקמפיין אינה רק להשפיע על מדיניות ישראלית כזאת או אחרת, אלא להשחיר את ישראל, לפגוע באינטרסים החיוניים שלה וביכולתה להגן על עצמה, ובסופו של תהליך לחסל את קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית".

"מדובר באנטישמיות בגלימה חדשה, אלו הם אותם תסמינים האנטישמיות הישנה עשתה דה הומניזציה ליהודים, ועכשיו עושים זאת למדינת היהודים", הוסיפה שקד, "העולם צבוע ואינטרסנטי - בסוריה נשחטים מאות אלפי ילדים נשים וגברים והעולם שותק. במדינות ערב סביבנו נשים נאנסות, ראשים נערפים והעולם שותק. זה לא פוליטיקלי קורקט להיות אנטישמי אבל זה סופר-אין להיות אנטי ישראלי".

פעיל החרם יגורש מישראל (צילום: רויטרס, חדשות)
ההצבעה החשאית היטתה את הכף | צילום: רויטרס, חדשות

יו"ר מרצ זהבה גלאון השיבה לה כי "מי שעובד בשירות החרם היא ממשלת נתניהו, אקוניס ושקד - הם מציירים עולם בו מי שמותח ביקורת על הכיבוש מסייע לאנטישמים". גלאון הדגישה כי היא וחבריה בשמאל מתנגדים לחרם על ישראל, "אבל אנחנו לא יכולים לשאת את המדיניות המתקרבנת".