בבני ברק יוצאים למאבק: “ביצים מוברחות במשאיות עפר וביוב”

עיריית בני ברק יוצאת במבצע הסברה ומאבק כנגד מכירת ביצים לא מפוקחות, העלולות לגרום להפצת מחלות קשות • אז מה צריך לדעת על ביצים, מי אסור לקנות ואיך כדאי לאחסן?
חיים טוויל
י"ג סיון התשע"ה / 31.05.2015 20:05

עיריית בני ברק והשירותים הוטרינריים המשותפים לעיריות בני ברק וגבעתיים יצאו בימים אלו במבצע משותף: הסברה ומאבק כנגד מכירת ביצים לא מפוקחות, העלולות לגרום להפצת מחלות קשות, כשפעת העופות ותחלואה קשה מחיידק הסלמונלה.

לאחרונה יצאה קריאה לתושבי העיר, בה הובהרו הסכנות הנובעות מביצים מוברחות, שיש בהן לא אחת רעלים מסוכנים – חומרי הדברה, תרופות וחיידקים, העלולים לגרום למקרים קשים עד סכנת חיים.

בפנייה הודגש כי לביצים המגיעות ממשקים מוזנחים ומזוהמים, אין כל בקרה אחר מצבן הבריאותי של התרנגולות, האוכל, התרופות והרעלים אותם מקבלות התרנגולות, וביצים אלו אינן עוברות את תהליך השיקוף במכוני המיון לאיתור פגמים בביצים.

מזכיר העירייה, אברהם טננבוים, ציין כי במידע שהגיע לעירייה מתברר שבגלל הפיקוח בגבולות, מוברחות ביצים גם בתנאים קשים – בין היתר במשאיות ביוב, משאיות אפר ורכבים עם דופן כפולה, ולאחר הטלתן מוחזקות הביצים תחת כיפת השמים ובמחסנים מאולתרים במשך תקופה ממושכת, עד להברחתן לארץ.

אחזקת ביצים בטמפרטורות גבוהות והובלתן בתנאים תברואתיים קשים מזהמות את הביצים ומעלות את סכנת ההרעלה.

מאיגוד השירותים הווטרינריים נמסר, כי הסכנה חמורה במיוחד אצל ילדים קטנים, קשישים, אנשים חולים ואנשים בעלי מערכת חיסונית נמוכה. זיהום מביצים אצל אוכלוסיה זו יכול לגרום לתחלואה קשה, ואף, חלילה, למוות.

בשנה האחרונה בוצעו פעולות שונות על ידי איגוד השירותים הווטרינריים של גוש דן, בשיתוף עם השיטור העירוני של עיריית בני ברק והמועצה לענף הלול, ובמסגרתן נתפסו והושמדו עשרות אלפי ביצים מוברחות במקומות שונים בעיר.

הביצים נתפסו במחסני בתים, מרתפים של מסעדות ובחנויות ביצים שפעלו בלא רישיון.

כדי להתמודד עם תופעות כאלו, נקרא הציבור להישמר ולרכוש ביצים רק בחנויות בעלות רישיון עסק כחוק, ורק ביצים מוחתמות – עובדה המבטיחה שעברו בדיקה, מיון ואריזה בתחנות מיון המבוקרות על ידי רופא וטרינר.

הביצים חייבות להיות שלמות, בגודל אחיד, נקיות, בעלות קליפה חלקה ואחידה ומוחזקות בעסק שהטמפרטורה בו לא עולה על 20 מעלות.

בין ההנחיות הנוספות: אין לקנות ביצים, גם אם הן מוחתמות מרוכל ו-או מחסן, או פרטי, אלא מעסק מורשה. יש לוודא שעל הביצה והאריזה ישנו סימון הכולל את תחנת המיון, גודל הביצה, תאריך אחרון לשיווק ותאריך אחרון לשימוש.

כמו כן יש להקפיד שלא לקנות ביצים במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק.

עם הגיען של הביצים לבית, נקרא הציבור להכניס אותן מיידית למקרר; מומלץ להשאירן באריזתן המקורית על מדף במקרר ויש לזכור כי האריזה שומרת על הביצים מפני התייבשותן וחדירת ריחות זרים . בנוסף, אין לרחוץ את הביצים, שכן הקליפה גם אם היא נראית נקיה, היא עלולה להכיל חיידקים, ושטיפת הביצים עלולה להחדיר פנימה את החיידקים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות