שתף קטע נבחר

ההחלטה של רה"מ: ביטחון לפנסיה או שביתה

היום יציג משרד האוצר לאולמרט את תוכניתו להגנה על החסכונות קופות הגמל בצל איום ההסתדרות להשבתת המשק. הערכה: אולמרט ידרוש מהאוצר להרחיב את התוכנית

תמה יממה עמוסת התרחשויות כלכליות; ונראה שגם מחר יתלהטו הרוחות סביב המשבר בקרנות הפנסיה וקופות הגמל. עם שובו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מוושינגטון לישראל היום (ד') - יציג בפניו משרד האוצר את תוכנית הסיוע לקרנות הפנסיה וקופות הגמל. החלטת ראש הממשלה תינתן בצל איומי ההסתדרות להשבתת המשק.

 

האופציות העומדות בפני ראש הממשלה הן: לאשר את התוכנית המינימליסטית שהכין האוצר לרשת ביטחון פנסיוני - המיועדת רק לחוסכים דלי אמצעים בקופות גמל בשנות ה-60 לחייהם, או לדרוש מהאוצר להרחיב אותה.

 

לכאורה, הוא עשוי לבחור באופציה - שבכירי האוצר עצמם תומכים בה - ולפסול את התוכנית כליל, בנימוק שתוכנית כזאת לא בוצעה במדינות אחרות ושהיא יקרה מדי. אבל ההערכה, המבוססת על שיחות של כתבים עם אולמרט במהלך ביקורו בארה"ב, היא שאולמרט יבחר באופציה ההפוכה וידרוש להרחיב את רשת הביטחון, לטובת חוסכים בשנות ה-50 לחייהם ולטובת עמיתי קרנות הפנסיה. החלטה כזאת תחסוך, כנראה, את השביתה הכללית במשק.

  

כחלק מתוכנית ההאצה, האוצר פרסם אתמול בבוקר תוכנית להתערבות בשוק ההון. בכוונת הממשלה לערוב לאג"ח הקונצרני באמצעות קרן שלרשותה יעמדו 5 מיליארד שקלים. הקרן תמחזר את אגרות החוב, כשהמדינה תיקח על עצמה סיכון ראשון על הפסדי הקרן, ותתחלק באופן מוגבל ברווחים.

 

הודעת האוצר תרמה לעליות השערים החדות במסחר בבורסה אתמול. לאווירה החיובית תרם אף הקיצוץ בריבית שלשום (ב')במשק על ידי בנק ישראל ב-0.5% ל-2.5% - לאחר תום המסחר. מדד ת"א 25 זינק ב-4.5% ומדד ת"א 100 הוסיף 5% לאור פרץ אופטימיות כתוצאה מהחלטת האוצר להתערב בשוק ההון.

 

עם זאת, האוצר ספג ביקורת רבה על המהלך; שכן בפועל, מדובר במניעת קריסת חברות של בעלי ההון, הטייקונים, באמצעות השקעת כספי משלם המסים - בעוד רשת הביטחון המוצעת לחוסכים לפנסיה היא מצומצמת מאוד. עם זאת, באוצר הדגישו כי המדינה תוכל לכפות על החברות הנעזרות בסיוע - הלאמה של מניותיהן. במקרה כזה, בתום המשבר וחזרת השווקים למגמת עלייה תוכל הממשלה למכור את ההחזקות באותן חברות ברווח - שיחזור למעשה לאזרחי המדינה.

 

מתנגד מרכזי להתנהלות האוצר הוא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אבישי ברוורמן. ברוורמן דאג להבהיר שתוכנית ההאצה לא תאושר בוועדה שבראשותו מבלי שראש הממשלה יאשר את רשת ביטחון לחיסכון הפנסיוני ולקופות הגמל. זאת, לאחר שהאוצר הגיש לוועדה לאישור הוצאה של 15 מיליארד שקלים במסגרת תוכנית ההאצה. התוכנית שהועברה לאישור הוועדה כוללת את הגדלת ההשקעה בתשתיות ואת הסיוע לשוק ההון - מבלי להתייחס לרשת הביטחון לפנסיה.

 

בנאום שר האוצר בכנס שדרות אמש הוא יצא חוצץ נגד ההתנגדות, האוטומטית, לדבריו, לתוכניות האוצר ולטיפול במשבר  והאשים את המתנגדים בצבירת הון פוליטי על חשבון האזרחים. "בגלל האינטרסים יוצרים אווירה של פאניקה. מכניסים פחדים, רק כדי שתרגישו רע מספיק - ומי שייבחר יהיה הגואל והמושיע". עם זאת, נאומו נקטע על ידי עובדים של ערבה מיינס, הטוענים שהחלטת המדינה שלא לסייע במימון פרוייקט, כמובטח, תוביל לפיטורי עשרות רבות מהם.

 

בהכנת הכתבה השתתפו גד ליאור ושמעון שיפר, "ידיעות אחרונות"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העובדים החוששים מפיטורים הפריעו לנאום בר-און
צילום: זאב טרכטמן
מומלצים