יום שני, 10.06.2024 שעה 14:24

פוטין: החקירה היא ניסיון להזיז את הגביע העולמי

פרשת השחיתות בפיפ"א: נשיא רוסיה מאשים את ארה"ב בטענה שהיא רוצה לשנות את מיקום משחקי המונדיאל ב-2018 שעתידים להיערך ברוסיה

|
ולדימיר פוטין.  (ניר יהודאי)
ולדימיר פוטין. (ניר יהודאי)

פרשת השחיתות בפיפ"א ממשיכה לספק לנו כותרות, והפעם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יוצא למתקפה נגד ארצות הברית. פוטין טוען שהסקנדל בפיפ"א הוא: "קונספירציה של הממשל האמריקאי". הנשיא מאשים את ארה"ב בכך שהיא: "כופה את הדומיננטיות שלה על העולם", ומגן על נשיא פיפ"א ספ בלאטר.

בהצהרה של הקרלמין, פוטין משווה את בלאטר לקורבנות אחרים של ארה"ב וקורא לחקירה: "עוד אחת מניסיונות ארה"ב להפיץ את תחום השיפוט שלה לעבר מדינות אחרות. פוטין טוען ש"זהו ניסיון להפעיל לחץ על בלאטר להזיז את גביע העולם שעתיד להיארך ברוסיה ב-2018".

בנוסף הנשיא הרוסי טוען שחקירת ארצות הברית נגד פיפ"א היא ניסיון למנוע מספ בלאטר מלהיבחר שוב. הנשיא הרוסי אמר את הדברים לאחר ששר החוץ שלו טען עוד קודם לכן שארצות הברית מפעילה תוקף שיפוטי מעבר לגבולותיה.

ספ בלאטר (רויטרס)
ספ בלאטר (רויטרס)
 

פרשת השחיתות בפיפ"א תגיע בקרוב לספ בלאטר? הנשיא השוויצרי ביטל את השתתפותו בכנס רפואי בציריך במסגרת אירועי קונגרס פיפ"א ועל פי ההערכות שונות הוא יוזמן לתשאול בפרשה שזעזעה את עולם הכדורגל. כזכור, שבעה בכירי פיפ"א נעצרו אמש בציריך והרשויות בארצות הברית הגישו 14 כתבי אישום שונים. כל ה-14 יוסגרו לארצות הברית וצפויים לעונשי מאסר כבדים. 

ראוי להדגיש שהחקירה (או ליתר דיוק שתי חקירות נפרדות) מתמקדת ב-24 שנים של שחיתות, קבלת שוחד בתמורה לזכויות מסחריות בטורנירים רשמיים, בחירת מארחות המונדיאלים והלבנת כספים של יותר מ-150 מיליון דולר. חקירת ה-FBI ורשות המסים האמריקאית החלה בצ'אק בלייזר, בכיר בפיפ"א, שנחשד בעבירות מס ובסופו של דבר העיד בחקירה על הנעשה בארגון יחד עם שלושה אנשים נוספים.

על פי אחת העדויות, בלייזר וג'ק וורנר, עוד אחד מהמעורבים, קיבלו שוחד מדרום אפריקה במהלך הליך בחירת מארחת מונדיאל 2010. הדרום אפריקאים שילמו לכאורה 10 מיליון דולר לבכירים שונים. וורנר הסגיר את עצמו למשטרה בטרינידד ובילה את הלילה במעצר. הוא ישוחרר בערבות עצמית של 395 אלף דולר. וורנר שהדח מפיפ"א ב-2011 בשל חשד לקבלת שוחד המשיך להכחיש את כל ההאשמות נגדו.

ג´ק וורנר. בילה לילה במעצר (רויטרס)
ג´ק וורנר. בילה לילה במעצר (רויטרס)
 

התובעת לורטה לינץ' וראש ה-FBI ג'יימס קומי התבטאו בחריפות נגד פיפ"א והצהירו שיילחמו במה שכונה על ידם: "מונדיאל ההונאה". לינץ' אמרה אתמול: "הם השחיתו את עולם הכדור כדי להעשיר את עצמם". עוד נטען: "השחיתות מושרשת, פראית וסיסטמטית מחוץ ובתוך ארצות הברית".
באופ"א ינסו גם היום להביא לביטול הקונגרס והבחירות לנשיאות פיפ"א. "בלאטר צריך להודיע שהגיע הזמן להחזיר את האמון בפיפ"א וזה לא יכול לקרות כל עוד הוא שם. הוא חייב לעזוב. שיתפטר, יפסיד בבחירות או שנמצא דרך אחרת להדיח אותו", אמר יושב ראש ההתאחדות האנגלית גרג דייק.

באנגליה מחכים לנפילת בלאטר והעיתונאי מרטין סמואל כתב ב"דיילי מייל": "החקירה של ה-FBI הניבה פירות אחרי שבע שנים, עדיין ללא צו לבלאטר. אולי זה עוד יגיע, אבל יש הרגשה שקשה להפיל את נשיא פיפ"א כמו שהיה קשה לתפוס את בין לאדן. את בלאטר אי אפשר להוריד עם כדור. ה-FBI צריך לשחק במשחק הערמומי של בלאטר".

קרי ולינץ´. מוכנים למשחק ערמומי? (רויטרס)
קרי ולינץ´. מוכנים למשחק ערמומי? (רויטרס)
 

הספונסרים הקרובים לפיפ"א, נייקי, אדידס, קוקה קולה, באדווייזר הודיעו שהם עוקבים בדאגה אחרי ההתפחויות. חברת "ויזה" פרסמה הודעה חריפה יותר: "אנחנו מאוכזבים ומודאגים ומצפים מפיפ"א לפתור את הבעיות ולהתחיל בבנייה מחדש כדי לשקם את המוניטין ואת אמון האוהדים... אם זה לא יקרה, נשקול את הקשר איתם".

עולם הכדורגל הוכה בתדהמה. גארי ליניקר: "אני רוצה לחשוב שמדובר בתחילת הסוף של בלאטר, אבל האיש שורד. בכל ארגון אחר בעולם שהייתה מתגלה בו שחיתות כמו בפיפ"א, האיש בטופ היה משלם את המחיר, אבל לבלאטר יש חסינות. איך הוא יכול להישאר בתפקיד כשהארגון שלו כה חסר בהגינות. מחליא אותי שהמשחק היפה יכול להיות כה מזוהים. ראשי ההתאחדויות הגדולות בעולם צריכים להגיד 'מספיק'. זה הזמן להיפרד מפיפ"א. כשה-FBI מתחיל לדפוק על הדלת, אתה מקווה שזה ישנה את המשחק".

רומאריו: "רוב הגנבים המושחתים שפוגעים בכדורגל נעצרו כולל אחד הגדולים בברזיל - ז'וזה מריה מרין. גנבים צריכים להישלח למאסר. אני מברך את ה-FBI והמשטרה בשוויץ על הגישה שלהם".             

אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */