הרב שטיינמן: “עם בגדים קצרים התלמידות לא ימצאו שידוך טוב”

מנהלת סמינר שאלה כיצד תוכל להשפיע על התלמידות שלובשות בגדים קצרים מאלה שדורשת ההלכה • האם מותר ללמד בגרות בסמינר כדי להציל תלמידות • וגם בענייני שמות של חתן ואבי הכלה • שו"ת עם הגראי"ל שטיינמן
ט' סיון התשע"ה / 27.05.2015 13:03

בימים אלו נשאל הגראי”ל שטיינמן על לימוד בגרות בסמינרים, לאחר שבאחד הסמינרים קיימת התלבטות: אם לא ילמדו לפחות בגרות חלקית – לא יבואו ללמוד בסמינר קבוצה מסוימת של בנות. האם אם יש היתר להוסיף לימודי בגרות כדי להצילן?

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של הגראי”ל, מספר מה השיב ראש הישיבה: “אתם יודעים שהדורות יורדים, כל מה שיש עכשיו, אחר כך יורדים עוד ועוד. היצר הרע סוחף עוד יותר ועוד יותר” – וחזר והדגיש: “ועוד יותר…”

מספר הרב שניידר: “וכשטענו שרוצים להציל את אותם שרוצים לשלוח למקומות יותר גרועים – אמר רבינו: ‘וכי למה התחיל המזרחי? גם כן עם כוונה להציל שלא יהיה גרוע מאד… ואמרו נעשה לכל הפחות את זה, ומה נשאר מהם היום?! הדורות יורדים!'”.

גם כשסיפרו להגראי”ל שהגרי”ש אלישיב זצ”ל התיר לפני עשרות שנים במקרה כזה, כדי להציל יקר מזולל, השיב הגראי”ל:  “אני לא יכול לתת היתר…”

והסביר: “הנה שחזיר אסור לאכול זה ברור, אבל לדעת מה יכול להביא לאיסור חזיר, זה כבר דבר אחר, וצריך טוב טוב ללמוד את הסוגיא כדי לדעת ברור שאין בזה חשש”.

מוסיף הרב שניידר: “לאחרונה סיפר רבינו כי בעיר בריסק, מתחילה לא היה בית ספר מיוחד לבנות תחת חסות מרן הרב מבריסק זצוק”ל, אך כששמע הרב שהבנות שלומדות בבית הספר נמשכות ללמוד באוניברסיטה בלמברג – מיד פתח בעצמו בית ספר.

“ובנושא עשיית בגרות, נשאל רבינו לא מכבר בנוגע לאנשי צרפת, שעולים כעת בהמוניהם להשתכן בארץ הקודש, אך דא עקא שהרבה מהם רוצים דווקא שילמדו בניהם בגרות, ולכן הולכים למקומות גרועים, ושאלו אם אפשר לפתוח להם מסגרת מיוחדת עם לימוד בגרות, כדי להצילם מהגרוע יותר – ולא הסכים לזה רבינו.

“והתבטא רבינו בחיוך: ישנם כאלה שחושבים שמי שאינו לומד בגרות הוא ‘עם הארץ’…”

 איך להשפיע על תלמידות להתלבש בצניעות?

מדי יום ביומו עולות על שולחנו של הגראי”ל שטיינמן שאלות בענייני שידוכין.

מספר הרב שניידר: “שאלה מעניינת הגיעה בתקופה האחרונה משני שואלים שונים, וחידש רבינו לשניהם אותו דבר.

“וכך היתה השאלה: אחרי שכתוב בספר חסידים שלא לעשות שידוך עם אחד ששמו כשמו – מה הדין כשלחתן יש שם אחד, כגון משה, ולאבי הכלה ישנם שני שמות, כגון משה אהרן, וכולם קוראים לו משה, אך בני משפחתו קוראים לו “רק אהרן” – האם זה מספיק כדי שיהא נחשב שיש לו שם אחר, ואפשר לעשות את השידוך?

“והשיב רבינו: ‘עיקר השם הוא משה, ומה שבני משפחתו קוראים את השם השני אין לזה משמעות, ואם חוששים לספר חסידים אי אפשר לעשות את השידוך”.

למנהלת סמינר שביקשה לשאול כיצד תוכל להשפיע על התלמידות “שנמשכות אחרי היצר הנורא שלוחם נגד הצניעות, ולובשות בגדים קצרים מהנצרך על פי ההלכה” – אמר הגראי”ל שתאמר להן: “אז זיי וועלן נישט טרעפן אגוטן שידאך” (- שהן לא תמצאנה שידוך טוב). והוסיף: “אמנם יש כאלה רח”ל שרוצים דוקוא כאלו… אבל בודאי שאין להם זכויות כדי לזכות לשידוך טוב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בס
    27/05/2015 16:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בס”ד

    מדברי הגאון ר’ שלמה ברעוודה זצוק”ל

    בעוונותינו הרבים בדורינו זה הגענו לשפל כזה שבמקום שכפי זכרוני לפני ארבעים שנה עוד היו קיימים גדולים בישראל שלמים בידיעת התורה, בפסק הלכה, בעצה נכונה לכל יחיד ויחיד, ובעניני הכלל, וביראת שמים, היום כמעט – כמעט שלא נשארו כאלה, כמעט שאין אל מי לפנות לעצה ישרה, טהורה ונכונה – כמעט. אז כמובן במצב כזה בני אדם מסתובבים בעולם [אני מדבר ביהדות החרדית] כמעט בלי רועה, בלי מנהיג, איש הישר בעיניו נוטה לעשות. (ישר בעיניו – אוי ואבוי!!!) במצב כזה השטן ר”ל מאד מתחזק לטמא כל הקדוש אצלינו, להחשיך כל אור אצלינו, לקלקל כל ישרות שיש בידינו. וזה כמה חדשים תופעה חדשה בקרב עמינו בני ישראל, שרוצים להפוך את שמחות יו”ט, שכמובן יהודים שרים ביו”ט, אבל באים בני אדם להפוך את הזמרה הזאת לחיקוי החילונים.

    החילונים בזמן האחרון, ידוע לכם, מביאים זמרים שחצנים, מנוולים מכל פינות העולם החשוך, ועושים כל מיני קונצרטים ובאים המוני הנוער הבהמי, וכל עבירה חמורה שאפשר לעבור עליה בלילה אחד עוברים עליה, כולם ברבים, בליווי זמרה, וזה ידוע. אז השטן אומר: למה כתוב רק “נהיה ככל הגויים בית ישראל”? צריכים פסוק חדש – “נהיה ככל החילונים בית ישראל!” אז גם אצלנו מביאים זמרים, רק הזמרים האלה עוד לא הורידו את הזקנים שהדביקו על פניהם בפורים, אז נראים כחרדים לכל דבר. הקלקול היוצא מזה, יודע כל אחד בתוך תוך ליבו. אזי לא צריך להסביר שום דבר. רק באתי בתוך הקדמה לחזק את המחוזקים.

    אין לי שום פחד מבעלי הזקנים האלה, יש להם רמקול, גם יש לי רמקול. האמת אתי. השקר איתם. השקר מלפף אותם! השקר יוריד אותם לבאר שחת, ולא יעלו משמה לעולם ועד! במקום המן הרשע, הם קמו בימינו לטמא את השבת ואם הימים הטובים שיש לנו – ממש מטמאים אותנו! וכל העבירות היוצאות מהפעולות שלהם, שמביאים המונים יחד, זכרים ונקבות. אחד פעם התפאר שהוא החליט בקונצרט הבא לעשות מחיצה – בקונצרט הבא – שמע מינה שהיה עושה קונצרטים לתערובת ממש! זה מעין חטא העגל – התפרעות עם זקן של פורים. ולוקחים יו”ט של סוכות, זמן שמחתנו, והופכים אותו לאבל בשמים. צריך להתרחק מדברים כאלה בלי שום יוצא מן הכלל, כי להבחין בין הזמר הזה ובין הזמר ההוא, זה שהגיע כבר שיש שתי שערות על פניו, וזה שעדיין לא הגיע, והשלישי והרביעי, להבחין מי הוא מסית ומדיח מאה אחוז ומי רק מדיח תשעים אחוז או שמונים אחוז, צריך להיות כהן הבקי במראות נגעים ממש להבחין ביניהם. ואין אתנו כעת אדם כזה.

    מי שיתרחק, מי שירחיק את כל בני ביתו וילמד לבניו ולבנותיו להתפאר בזה שאין אנחנו מתקרבים לטומאה הזאת, ולהסתכל על אלה שמתקרבים לדברים כאלה, שהם כמו מסכנים מאד, עמי הארץ שאינם יודעים להבחין בין ימינם לשמאלם, בין קידוש השם לבין חילול השם, בין שמחת יו”ט ובין אבל יום טוב ר”ל – צריכים ככה להסתכל עליהם – מסכנים מאד! אבל ליכא עניותא כעניותא דאורייתא. אומר הזוהר הקדוש. אין עני אלא בדעה, למה? כי כל עני גשמי בעולם, אפשר להקל על מצבו – נותנים לו כמה שקלים, נותנים לו מזון, נותנים לו קורת גג. עני זה כבר יש לו את כל צרכיו, אבל עני בתורה, עני בדעת – הוא מסכן – מדברים אתו: “אל תלך לטמאים האלה!” מה זה טמאים? – אדם עם זקן, זמר עם זמירות של יו”ט. יש לו קול כזה יפה ודומה לעגל הזהב כשהוא היה שר. מה יכול להיות יותר קדוש מזה? ככה צריכים להסתכל עליהם.

    צריכים להתפלל שהקב”ה ישמור ויציל את כולנו מלהתערב בדברים כאלה. הבא לטמא פותחין לו, חשבנו לפני שנה שכבר התפטרנו מהמצורעים והזבים האלה. הם עוד חוזרים עוד בימים קדושים כאלה כמה ימים אחר יוה”כ, המבין יבין. השומע ישמע, וכל השומע מתברך מן השמים.

    (מתוך ספר “דור שבן דוד בא”)