חיפה נחסמה במחאה נגד הגזענות: מאות צעדו הערב (שלישי) ברחובות העיר ושיבשו את התנועה בצירים מרכזיים, כהמשך למחאה נגד אלימות השוטרים כלפי בני העדה האתיופית. בהפגנה, בה צעדו תושבים מכל העדות, קראו המפגינים להחמיר את הענישה נגד שוטרים אלימים ולהיאבק בגזענות הממסדית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"לא ניתן לשחור להיות מסכן, שוטר אלים חייב להיות בפנים", צעקו המפגינים שצעדו לאורך שלושה קילומטרים ממרכז הכרמל. כמו כן קראו המפגינים "די לגזענות, כן לשוויון". ציר מרכז הכרמל נסגר לתנועה למשך כשעה בשל המחאה.

בניגוד להפגנות קודמות, ובראשן המחאה בתל אביב לפני שבוע וחצי, הצעדה הפעם עברה בשלום וללא תקריות אלימות. הפעילויות תואמו בין המשטרה לבין 150 השוטרים שהוצבו באזור. אחד המפגינים אמר לחדשות 2: "אנחנו מכאן נלך ונסלים את המחאה - ככל שהצעדה מתקדמת מצטרפים עוד ועוד אנשים".

השוטרים הרבים שנערכו מול המפגינים (צילום: חדשות 2)
השוטרים הרבים שנערכו מול המפגינים | צילום: חדשות 2

משטרת חיפה הודיעה כבר בשעות הצהריים כי שדרות מוריה והרחובות הסמוכים ייסגרו לסירוגין במהלך ההפגנה. על מנת למנוע מקרי אלימות כמו אלו שנראו בתל אביב, הדגישו במשטרה כי "שוטרי חיפה נערכים להבטיח את זכות המחאה לצד שמירה על מרקם החיים בעיר".

שלשום הציגו מובילי מחאת בני העדה את דרישותיהם, והזהירו כי אם הממשלה לא תיענה לבקשות המחאה תתחדש בעוצמה. מובילי המחאה דורשים לסגור מיד את התיקים שנפתחו נגד המפגינים שנעצרו, לפעול לשיפור החינוך והדיור - ולפקח על התנהלות ראשי הערים שנושאים אחריות מירבית לא פחות מהממשלה להזנחה מתמשכת של יוצאי אתיופיה - כך לטענתם.

הפגנת יוצאי אתיופיה (צילום: חדשות 2)
המחאה האלימה בתל אביב, לפני שבוע וחצי | צילום: חדשות 2

מובילי המחאה: "דור שלם מרגיש שהוא אינו חלק מהחברה"

המארגנים האשימו כי "מקבלי ההחלטות הזניחו את יוצאי אתיופיה והתעלמו מהמציאות הקשה, שבה דור שלם מרגיש שהוא אינו חלק מהחברה ואין לו מקום בה".

ענבר בוגלה, ממובילות המחאה, הבהירה במסיבת העיתונאים כי הצעדים עליהם הכריז ראש הממשלה אינם מספקים את בני העדה: "לא נוותר גם אחרי ההצהרה של נתניהו להקים ועדת שרים, את זה כבר שמענו מראש הממשלה. גם אז כמו היום הוא הבטיח לעקור את תופעת הגזענות, גם אז הוא הבטיח להילחם".

"מקבלי ההבטחות הזניחו את יוצאי אתיופיה, התעלמו ממציאות קשה, כאילו שאין להם מקום בה. עד לרגע זה, נתניהו לא שלח הצהרה להקמת ועדה בכתב. מאסנו מהבטחות חסרות כיסוי. אם רה"מ רוצה שנתייחס לכך ברצינות, שכל משרד ממשלתי יקים ועדה ציבורית שבכל אחת מהן יהיו 50% מיוצאי אתיופיה", הוסיפה.

_OBJ

"ראש הממשלה הגיב בצביעות"

מובילי המחאה הפנו דרישות גם למפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, וביקשו ממנו לנהוג בשקיפות מלאה בכל האמור להליכים הננקטים נגד השוטרים שהיכו את החייל דמאס פקדה בסרטון שחולל את הסערה. "אנו קוראים למפכ"ל לפעול לצמצום שאר מקרי האלימות נגד אתיופים, שידאג לצמצם את תופעת האלימות המשטרתית ולעקור אותה מהשורש. לא ייתכן ששוטר ישתמש בטייזר בלי שיקולי דעת. אנשים הצטמררו לראות איך שוטר הוציא אקדח בהפגנה", הבהירו.

"ראש הממשלה הגיב בצביעות רבה כשחיבק את החייל דמאס פקדה", האשימו המארגנים. "אנו קוראים לו לצאת ממגדל השן במשרד ראש הממשלה ולהגיע לשכונות שלנו ברחבי הארץ. אנחנו רוצים להסתכל בעיניים של הח"כים". "יש להפסיק לבדל את בני הקהילה, ולהתייחס אלינו כמו כל אזרח. אנחנו דורשים שהשוטר שהכה את דמאס פקדה יועמד לדין מיד. אם לא תהיה היענות לדרישותינו, נצא שוב לרחובות!", הבהירו.