פירות הקיץ הצבעוניים והמתוקים הם פיתוי שקשה לעמוד בו. אם נשווה לפירות ההדר שמציפים את שולחננו בחורף, נגלה שברוב פירות הקיץ יש קצת פחות ויטמין C, אבל יותר ויטמין A שיש לו תפקיד משמעותי בהגנה על העור מפני השמש.

באבטיח, למשל, יש הרבה ליקופן, אפילו יותר ממה שיש בעגבניות. ליקופן יכול לעזור למנוע קטרקט וגם יכול לעזור לצמצם את נזקי השמש בעור. מבחינת הערך הקלורי והסוכר אין הבדל גדול. הפירות שנחשבים משמינים יותר - כמו מנגו או ענבים, מכילים רק ב-10-20 קלוריות יותר למאה גרם, כך שכל פרי יכול להיות "משמין" באותה המידה, מה שקובע כמה נשמין זו הכמות שאנו בוחרים לאכול. יוצאי דופן במקרה הזה הם אבטיח ומלון, בשניהם יש בערך כחצי מכמות הקלוריות שיש בפירות אחרים, לכן ניתן לאכול יותר מהם, ומנת פרי אחת היא 3 כוסות.

מהי כמות הפירות היומית שרצוי לאכול?

לפי המיתוס, בכל תפריט בריא חובה לשלב 3 פירות ליום. האמנם כך? ובכן, מי שאוכל ירקות טריים לא חייב לשלב בתפריט שלו פירות בכלל, כי הוא מקבל את כל הוויטמינים שהוא צריך מהירקות. מאידך, מי שאוהב פירות צריך להזהר בעיקר בגלל תכולת הסוכר הגבוהה בפירות, וגם כמות הקלוריות הבלתי מבוטלת, ובמיוחד אם קיימת נטייה לסוכרת.

במקרה של נטייה לסוכרת יש פירות שעדיפים מבחינת האינדקס הגליקמי שלהם, כלומר, במידה בה עיכול הפרי וספיגת הסוכרים היא מהירה. ככל שקצב ספיגת הסוכר נמוך יותר, כך הפרי נחשב טוב יותר לחולי סוכרת, אך גם באופן כללי הוא גם תורם לתחושת שובע ארוכה יותר. מבחינה זו עדיפים שזיפים, אפרסקים ודובדבנים, אבטיח לעומת זאת אינו ממלא את אותה הפונקציה. 

>> עוד ב"מה אוכלים היום?"
למה כדאי לאכול גזר אחד ביום? כל הויטמינים ואיך אפשר להשיג אותם
אילו מתוקים אפשר לאכול בדיאטה?
אילו סלטים הכי כדאי להזמין במסעדה?

איזה מיץ הכי בריא?

מיץ מפירות טריים מיד לאחר ההכנה מכיל כמות גדולה של ויטמינים, ולמעשה, לגוף יותר קל לספוג אותם בצורה כזו בהשוואה לספיגת הויטמינים מפרי או ירק הנאכלים בשלמותם. מאידך, מיץ מפירות שנסחטו לפני כמה שעות או כמה ימים תורם הרבה פחות ויטמינים לגוף, וצריך לזכור שבכל כוס מיץ יש 100 קלוריות בממוצע, שזה שווה ערך לאכילת כריך מלחם קל אבל הרבה פחות משביע. בזמן דיאטה יש להתייחס לכל כוס מיץ כאל ארוחת ביניים, כלומר במקום מנת פרי טרי.

קיים הבדל משמעותי בין המיצים הקנויים. המיצים הקנויים שנמצאים במקררים ומכילים רק פרי סחוט הם כמובן טריים יותר ועדיפים בהרבה על מיצים או נקטרים בקרטון או בבקבוק, כאשר מיצים שמכילים גם סוכר לבן פרט לפרי עצמו הם הכי פחות מומלצים לשתייה. לפעמים אפילו מדובר ביותר סוכר מאשר פרי, ולפעמים לכך מתווספים גם חומרים משמרים ותוספים אחרים.

 

כמה זה עולה?

בבדיקת מחירי מיצי תפוזים, המיץ הסחוט הטבעי עולה לנו פי 2 ממיץ טבעי שעשוי מרכז, וכמעט פי 3 ממיץ שמכיל גם סוכר. מי שמתעצל להכין מיץ טבעי בבית, שהוא בכל מקרה הכי בריא, כנראה משלם את המחיר על האיכות.

מים בטעמים

אם בכל זאת רוצים לשתות משהו מתוק, עולה השאלה האם למים בטעמים יש עדיפות על מיץ? מים בטעמים אכן מכילים פחות סוכר ממיץ אבל הם יותר דומים למיץ מאשר למים: בבקבוק של חצי ליטר יש יותר מ-70 קלוריות, שווה ערך לשורה של שוקולד. כיום יש גם מים בטעמים שממותקים בסטיביה, שזה ממתיק טבעי שעשוי מצמח ואין בו קלוריות, זהו כמובן הסוג העדיף לשתייה.

בנוסף, העובדה שמדובר במשקה שקוף קצת מבלבלת וגורמת לנו לחשוב שזה יותר בריא אך זה לא בהכרח נכון. אגב, גם כשמדובר במיץ או במשקה שמכיל צבעי מאכל טבעיים, כדאי לדעת שהם מופקים מירקות כמו כרוב סגול או סלק, ואין להם שום השפעה שלילית על הבריאות.

>> איך לצאת לחופשה ולהישאר בדיאטה?