מדינת ישראל שילמה 13 מיליון שקל ב-2014 לכ-600 בעלי תפקידים בכירים לשעבר בשירות המדינה, הזכאים לתשלום מלא על כלל הוצאות הבריאות שלהם - כלומר כ-22 אלף שקל בממוצע לכל אחד מהם. ההטבה נכנסה לתוקף בשנות ה-50, והקבוצה כוללת שרים, חברי כנסת, נשיאים, שופטים, דיינים ועוד בעלי תפקידים ציבוריים, שפרשו כבר לפני עשרות שנים.

לאחר שנה של בקשות חוזרות ונשנות, משרד הבריאות העביר ל-TheMarker ולתנועה לחופש המידע את רשימת הוצאות הבריאות - ללא שמות המקבלים. מסיבה זו לא ידוע מי מקבל את ההטבות האלה. החוק מאפשר להעניק את ההטבות גם לבני משפחה. כך יכול להיווצר מצב שבו בעל התפקיד לשעבר נפטר כבר מזמן, אך מההטבה נהנים בני משפחתו שלא כיהנו בתפקידים ציבוריים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ב-1986, כשגדלו הסכומים הנדרשים לבריאותם של ה"לשעברים", העבירו חברי הכנסת דאז יוסי שריד ואהוד אולמרט חוק שאינו מאפשר כניסת בעלי תפקידים נוספים לרשימה. אף על פי כן, ההחזרים ממשיכים לגדול ככל שהקבוצה שעדיין זכאית לתשלומים מזדקנת. מחישוב ממוצע מאז שנות ה-50 ועד היום עולה כי המדינה העבירה לאותה קבוצה מאות מיליוני שקלים.

המדינה מעניקה לאח"מים לשעבר מגוון של מוצרים ושירותי בריאות. תרופות הן הסעיף הגדול ביותר בהוצאות - המדינה שילמה ב-2014 כ-3.3 מיליון שקל עבור תרופות ל-600 איש, או בממוצע 5,500 שקל לאדם.

המדינה מפרשת את המונח "בריאות" באופן מרחיב. לפי רשימת הוצאות הבריאות שהועברה, אדם אחד קיבל בשנה שעברה החזר של 14.3 אלף שקל על תרופות. אחר ביקש וקיבל החזר של 47 אלף שקל עבור בדיקות דם. המדינה שילמה לאחד מהמקבלים 30 אלף שקל עבור שירותי נטלי, כאשר בסך הכל עולים שירותי המוקדים שחל ונטלי לחברי הקבוצה יותר מ-700 אלף שקל בשנה.

>> עוד ב-mako בריאות -
למה אנשים הולכים מתוך שינה?
ביי ביי חיידקים: כך תשטפו נכון את הידיים
זה לא אתם שמנשנשים בלילה, זה המוח שלכם

סכום גדול נוסף של כ-900 אלף שקל מופיע תחת הסעיף "מוצרי ספיגה", קרי חיתולים. בנוסף, המדינה משלמת 1,400 שקל על זוג גרביים אלסטיים, והרשימה כוללת גם מדרסים ב-40 אלף שקל.

ברשימה נכלל בה גם מקל הליכה אחד בעלות של 16.4 אלף שקל וגומי למקל הליכה בלא פחות מ-2,000 שקל. חבר בקבוצה ביקש החזר גם עבור דיאטנית בעלות של 2,600 שקל. חגורת בקע עלתה למדינה 2,840 שקל, וחגורת גב - 840 שקל.

בנוסף, המדינה מימנה בדיקת קולונוסקופייה בעלות של 5,300 שקל וטיפול בטחורים בעלות של 775 שקל, וגם תותב לשד, ורגליות לכיסא גלגלים ביותר מ-1,000 שקל. קביים לאדם אחד עלו לא פחות מ-12.4 אלף שקל ב-2014.

ביטוח רפואי, לפי הרשימה, כולל גם את כל הוצאות הטיפול הסיעודי - גם הביטוח והאגרה והביטוח של העובד הזר שמבקש משרד הפנים. הסכומים האלה הגיעו ב-2014 לכ-200 אלף שקל, לא כולל 2.3 מיליון שקל עבור טיפול סיעודי בבית, שמוטל כולו על המדינה. המדינה שילמה גם עבור אמבולנסים. אחד הזכאים קיבל החזר של 5,500 שקל עבור שימוש באמבולנס.

גם ביטוח רפואי לחו"ל ניתן על חשבון המדינה, שמימנה ביטוח כזה עבור הזכאים בסכום של 580 אלף שקל בשנה שעברה. אחד הזכאים ברשימה קיבל 19 אלף שקל על ביטוח רפואי בחו"ל - ייתכן שמדובר בפרוצדורות רפואיות שנעשות בחו"ל על חשבון משלם המסים. המדינה משלמת גם אלפי שקלים עבור חיסונים לחו"ל של הזכאים ובני ביתם.

הוצאות גדולות נוספות ברשימה הן עבור מילוי בלוני חמצן - לאדם אחד ביותר מ-9,000 שקל בשנה, וגם על מכשירי שמיעה, סוללות למכשירי שמיעה, תיקון מכשירי שמיעה וכריות ומזרנים מיוחדים.

כמה מחברי הקבוצה קיבלו יותר מ-11 אלף שקל כל אחד בשנה עבור החזר בדיקות שאינן נמצאות בסל הבריאות. בדיקות תקופתיות עולות למדינה כ–400 אלף שקל בשנה, פיזיותרפיה 137 אלף שקל ומרפאות מקצועיות - 750 אלף שקל.

עו"ד רחלי אדרי, היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע, אמרה כי "מדהים שנדרשת עבודה בלשית של ממש כדי לגלות את הסכומים האדירים האלה שיוצאים מקופת המדינה. מדובר בסכומי עתק על הוצאות, שלכל הפחות חלקן שנויות במחלוקת. חבל שלקח חודשים ארוכים עד שהמידע נחשף. זהו מידע ציבורי שצריך להיות גלוי לציבור, ופרסומו צריך להיות באופן יזום על ידי משרד הבריאות".

* הכתבה פורסמה ב- The Marker

>> כמה ישראלים משתכרים בשכר מינימום ועוד 14 דברים שחשוב לדעת על שוק העבודה

>> האם האוניברסיטה שווה את הכסף שלנו?