וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה הספירה לאחור: לנתניהו יש שבוע להשביע את הממשלה

12.5.2015 / 0:00

הקואליציה צלחה את המבחן הראשון שלה והעבירה ברוב של 61 ח"כים את התיקון לחוק יסוד: הממשלה בקריאה ראשונה. אדלשטיין הכריז שעלה בידי נתניהו להרכיב ממשלה. הליכוד: "הרחבת הממשלה חוסכת כספי ציבור"

ערוץ הכנסת

התיקון לחוק יסוד: הממשלה, שקובע כי החוק שאושר בכנסת הקודמת לפיו תהיה מגבלה של 18 שרים וארבעה סגנים לא יחול בכנסת הזו אלא רק בכנסת הבאה, אושר אמש (שני) ברוב של 61 חברי כנסת. 59 חברי כנסת הצביעו נגד. לא היו נמנעים. מיד לאחר מכן, הודיע יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח להרכיב ממשלה. כעת, לנתניהו ישנם שישה ימים להשביע את הממשלה.

אדלשטיין התייחס לביקורת שהופנתה כלפיו מפני שעיכב את ההכרזה. "אני שמעתי שבמהלך הדיון משום מה היו לא מעט חברים שהיה חשוב להם (לדעת) למה טרם נמסרה ההודעה על כך", אמר. "קיבלתי את מכתבו של ראש הממשלה שעלה בידו להרכיב את הממשלה. אני לא יודע למה הייתה תדהמה ואיפה ההודעה, ולמה אפילו שודרו כמה כתבות סנסציוניות בנושא".

הוא הוסיף: "אני מציע, להבא, קצת לסמוך על שיקול הדעת של עבדכם הנאמן לגבי עבודת הכנסת. אילו כמה מהנואמים היו שומעים לדעתי לפני שנה מה היה מביא לנו מה שמכונה בציניות 'חוק המשילות', אולי היינו חוסכים כמה ימי עבודה. עוד נקדיש שעות רבות בכנסת לטיפול בתוצאות ובהשלכות של 'חוק המשילות'".

עוד בוואלה חדשות:
ליברמן: "נתניהו רימה ושיקר את ציבור הבוחרים"
בג"ץ דחה את עתירת יש עתיד נגד הרחבת הממשלה
המוקש של נתניהו: מכשול משפטי להרחיב הממשלה לפני יום רביעי

מליאת הכנסת 11 במאי 2015. עמרי נחמיס, מערכת וואלה! NEWS
מליאת הכנסת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיס

על פי תקנון הכנסת, ניתן להשביע את הממשלה החדשה עד שבוע לאחר שיו"ר הכנסת מסר הודעה רשמית במליאה על כך שעלה בידו של המועמד להרכבת הממשלה לעשות כן. אלא שאדלשטיין עיכב עד כה בכוונה את מסירת ההודעה הרשמית, כדי לסייע לנתניהו לקבל עוד זמן לסיים את שיבוץ שרי הליכוד.

אתמול נפתח במליאת הכנסת מרתון דיונים על הרחבת הממשלה, שצפוי להסתיים רק מחר בערב. בשל כך, מעריכים בליכוד כי השבעת הממשלה תתקיים לכל המוקדם ביום חמישי, וייתכן שאף בשבוע הבא.

נתניהו אמור להתחיל בסבב השיחות עם חברי סיעתו רק לאחר שהכנסת תאשר בשלוש קריאות את החוק הקובע כי הקטנת הממשלה תחול רק מהכנסת הבאה. בהינתן שהדבר לא צפוי להיעשות לפני יום רביעי אחר הצהריים, ובהתחשב במספר חברי הכנסת הרבים עמם יצטרך להיפגש ולדון בדרישותיהם, הדבר צפוי להיארך יממה לכל הפחות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הדיון בהצעת החוק להרחבת הממשלה צפוי להימשך עד שעות הלילה המאוחרות, שכן יותר מ-60 חברי כנסת ביקשו לנאום במהלכו. עם אישורו של החוק בקריאה ראשונה, יחלו הדיונים בוועדת הכנסת המיוחדת שהוקמה לשם דיון בחוק בהכנתו של החוק לקריאה שניה ושלישית. הדיון בוועדה צפוי להימשך עד השעות הקטנות של הלילה. מחר ב-17:00 יחלו הדיונים במליאת הכנסת בחוק בקריאה שנייה ושלישית, והקואליציה מתכוונת לכפות על האופוזיציה שעה קבועה מראש להצבעה - ביום רביעי החל מ-13:00 - מה שלמעשה ייתר את הצורך של האופוזיציה בנאומי "פיליבסטר". ההצבעות עצמן, עם מאות ההסתייגויות שהאופוזיציה מתכננת להגיש נגד החוק, צפויות לגרור את ההליך על לשעות הערב של יום רביעי.

משה (בוגי) יעלון, זאב אלקין, יאיר לפיד, בנימין נתניהו וגדעון סער במליאת הכנסת בדיון על חוק המשילות לייב. יואב דודקביץ'
"אין סיעה שלא ישבה עם ממשלה מנופחת". אלקין לוחש על אוזנו של נתניהו, היום/יואב דודקביץ'

סגן השר אופיר אקוניס (ליכוד) התייחס למחאת האופוזיציה ואמר כי המפלגות המרכיבות אותה נוהגות בצביעות. "אני שומע את זעקות האופוזיציה ומבקש: טלו קורה מבין עינכם. זהו שיא הגיחוך לשמוע זאת מסיעות בבית הזה, שישבו בממשלות גדולות מן הממשלה שאנחנו מציעים כעת. אין סיעה מהצד של האופוזיציה באולם שלא ישבה בממשלות מנופחות. כשאתם ניצחתם אותנו בבחירות ב-1999, אנחנו לא התבכיינו על התוצאות", אמר.

אקוניס המשיך באותו קו והתייחס למחאתו של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. "אם זה כל כך חשוב ליש עתיד, למה לא דרשתם 18 שרים בממשלה הקודמת? זה מכיוון שלסיעת יש עתיד היה מאוד נוח לשבת בממשלה הקודמת עם חמישה שרים. בחישוב שלי, 20 שרים זה מספר נמוך מ-22 השרים שישבו בממשלה שבה הייתה יש עתיד. גם יאיר לפיד יודע שהעלויות של ממשלה לא יציבה יקרות בהרבה מאשר ממשלה לא יציבה שהולכת לבחירות כל שנתיים".

חבר הכנסת אביגדור ליברמן במליאה בכנסת. נועם מושקוביץ
"בלשכת ראש הממשלה מנסים לגנוב לישראל ביתנו שני ח"כים". ליברמן בכנסת, אתמול/נועם מושקוביץ
"אם ליש עתיד מספר השרים היה כל כך חשוב באופן יסודי ובסיסי, הם היו הופכים עולמות בממשלה הקודמת"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, תקפה את הקואליציה והוסיפה עקיצה משלה לסיעת יש עתיד. "זה לא משנה אם בממשלה יהיו 18, 20 או 22 שרים - אלה שרים מיותרים לענייני כלום. הדיון שצריך להתקיים הוא לאיזו ממשלה אנחנו הולכים, ממשלה שנותנת שוחד פוליטי והשרים שלה שותפים לדבר עבירה. רק לפני שנה הכנסת הזו והממשלה הקודמת של הליכוד ויש עתיד שינו חוקי יסוד כדי שתהיה כאן משילות ובסוף זה הוביל לממשלה של 61 חברי כנסת. היום יש עתיד הולכים לבג"ץ נגד הרחבת הממשלה? טלו קורה מבין עיניכם. זה מחפיר שאנחנו עוסקים בפרוצדורה, כשעל השולחן סוגיות כל כך מהותיות לחברה הישראלית".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הוסיפה: "אני לא אוהבת לתקוף דבר שאני לא בטוחה שאילו אנחנו היינו מרכיבים את הממשלה, לא היינו עושים את זה גם ככורח. אם ליש עתיד מספר השרים היה כל כך חשוב באופן יסודי ובסיסי, אז מן הסתם הם היו הופכים עולמות כבר בממשלה הקודמת ולא מחכים לממשלה זו".

נתניהו על חלוקת התיקים: "משימה לא פשוטה"

מוקדם יותר, בפתח ישיבת סיעת הליכוד, התייחס ראש הממשלה למתיחות בסיעה לקראת חלוקת התיקים. "יש לי משימה לא פשוטה, איך לחלק את התיקים בין כל כך הרבה חברי וחברות כנסת מצוינים. המשימה הזו לא פשוטה אבל אני חייב להגיד לכם שהיא הרבה יותר קלה מלחלק תפקידים באופוזיציה", אמר. עוד אמר לחברי סיעתו: "בממשלה הבאה שנקים בעזרת השם בעוד ימים אחדים, יהיו לנו תפקידים מרכזיים בניהול המדינה, בביטחון, בחוץ, בכלכלה, בחברה. בממשלה הזאת יש לנו יותר תיקים לליכוד והיא עדיין תהיה יותר קטנה מהממשלה הקודמת". בכך, למעשה, סימן ראש הממשלה יעד - להקים ממשלה עם פחות מ-22 שרים. את דבריו חתם בהבטחה: "אמשיך לעשות מאמץ להרחיב את הממשלה, כי האתגרים שבפנינו הם כבירים ומולם אנחנו צריכים את ההסכמה הלאומית הרחבה ביותר שניתן להשיג".

מי שלא אהב את הדברים הוא שר החוץ המתפטר, אביגדור ליברמן, שטען בישיבת סיעת ישראל ביתנו כי נתניהו ואנשיו מנסים לפתות כמה מחברי הסיעה לעבור לליכוד. "ראיתי שהליכוד הולך לקנות שני חברי כנסת מישראל ביתנו. אם בזה עוסקת לשכת ראש הממשלה, אין לזה אח ורע, אין לזה מקום בחברה נורמלי. ככה הם רוצים לתת דוגמה? מתמקדים לגנוב שני חברי כנסת? זו הדאגה הראשית בלשכת ראש הממשלה? עדיף להם להתמקד ברשימה הערבית המאוחדת, אולי שם הם יצליחו לקנות כמה ח"כים".

חבר הכנסת זאב אלקין (ליכוד) דחה את דבריו של ליברמן: "הצענו במשא ומתן עם ישראל ביתנו הצעות משמעותיות לציבור העולים בעלות מאות מיליוני שקלים, בעיקר בנושאי הפנסיה". בתדרוך לכתבים בכנסת אמר אלקין על ליברמן: "מי שבא בטענות צריך לשאול את עצמו למה (הוא) העדיף לא להיכנס לממשלה ולקחת תקציבים לא פחות משמעותיים ממה שהוצע לחרדים".

הליכוד: "תוספת שני שרים היא זניחה"

מהליכוד נמסר הערב: "לאחר הודעת יו"ר הכנסת, יפעל ראש הממשלה להשבעת הממשלה לפי לוח הזמנים הקבוע בחוק. ראש הממשלה יחל בשיחות עם חברי סיעת הליכוד מיד לאחר שיעבור החוק להרחבת הממשלה. אם האופוזיציה כל כך מודאגת מהזמן שחולף עד להרכבת הממשלה, עליה להפסיק לעכב את ההצבעות בכנסת בנימוקים חסרי שחר.

"ההתנגדות להרחבת הממשלה מ-18 ל-20 שרים היא צביעות. ראשית, הממשלה הנכנסת תהיה קטנה יותר מהממשלה היוצאת, שבה מכהנים 22 שרים. שנית, הרחבת הממשלה חוסכת כספי ציבור על ידי הגדלת היציבות השלטונית. התוספת של כמה מיליוני שקלים בודדים לשני שרים, כדי להגביר את יציבות הממשלה, היא זניחה ביחס למיליארדים שנשפכים כאשר המדינה הולכת לבחירות כל שנתיים.

"אין גבול לציניות של אביגדור ליברמן. הוא תוקף את ההסכמים הקואליציוניים לגבי העולים החדשים, לאחר שהליכוד הציע לו להכניס להסכם הקואליציוני 500 מיליון שקלים לפתרון בעיות הפנסיה של העולים. אבל ליברמן העדיף ללכת לאופוזיציה בניגוד להבטחתו לבוחריו. ממשלת הליכוד בראשות נתניהו תפעל לרווחת העולים החדשים גם בלעדיו".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 21:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully