המבקר גילה: הביקורת של האוצר בישיבות גדולות הופסקה מ-2011

בין ממצאי הדוח: גם בתקופת כהונתו של שר האוצר יאיר לפיד העבירה המדינה מאות מיליוני שקלים לישיבות ללא פיקוח, תוך שורה של תשלומים כפולים, בגלל היעדר הצלבת נתונים בין משרדי הממשלה
נחמן גור
ט"ז אייר התשע"ה / 05.05.2015 16:51

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא הניח היום (שלישי) על שולחן הכנסת את הדוח השנתי של ביקורת המדינה.

הדוח כולל 37 פרקים, המבטאים את היעדים שהגדיר מבקר המדינה מאז תחילת כהונתו – מאבק בשחיתות הציבורית ולמען טוהר המידות, בד בבד עם טיפול מעמיק בתחומי חברה וכלכלה, הנוגעים באיכות החיים, בזכויות ובשירות להם זכאי כל אחד ואחד מאזרחי ותושבי המדינה ובעיקר האוכלוסיות החלשות.

מניתוח דו”ח מבקר המדינה עולה, כי גם בתקופת כהונתו של שר האוצר יאיר לפיד העבירה המדינה מאות מיליוני שקלים לישיבות ללא פיקוח, תוך שורה של תשלומים כפולים וחוסר התאמה בין מספר האברכים הרשומים למספרם בפועל.

הפיקוח הרופף נמשך לאורך הקדנציה האחרונה, כאשר השינוי המשמעותי היחיד היה בהיקף התקצוב, שבעקבות הגזירות שהטיל לפיד על עולם התורה – פחת בשנת 2014.

על פי הדוח, בשנת 2011, כאשר השר יובל שטייניץ כיהן שר האוצר, הנחה אגף החשב הכללי במשרד שלא לבצע יותר ביקורות בישיבות בינוניות וגדולות – ביקורות שאמורות היו לגלות האם קיים פער בין מספר האברכים הרשומים לבין מספרם בפועל.

באגף החשב הכללי טענו כי במקום ביקורות בשטח הם מעדיפים לבצע בדיקות מדגמיות, המבוססות בין היתר על אמצעים טכנולוגיים. אלא שלפי דוח המבקר, בדיקות כאלה לא נעשו עד היום ואפילו פיילוט בעניין לא החל – גם לא בתקופתו של לפיד במשרד האוצר.

מבדיקת המבקר עולה עוד, כי גם כשכבר בוצעו ביקורות שטח ונמצא פער בין מספר התלמידים הרשומים לבין מספר הנוכחים בפועל, קיים ספק עד כמה המקרים טופלו, לרבות הטלת סנקציות כספיות.

בביקורת נמצא גם תקציבים עודפים שניתנו למוסדות תורניים, לא הוחזרו למדינה למרות פניות חוזרות אל המוסדות.

עוד מצא המבקר כי מוסדות תורניים נהנים מתמיכה כפולה בחלק מהמקרים על אותם תלמידים, הן ממשרד החינוך והן ממשרד הרווחה. לפי הנוהל משרדי הרווחה והחינוך חייבים להצליב ביניהם את רשימות התלמידים, אבל הצלבה כזו פשוט לא בוצעה. גם הצלבת נתונים בין משרד החינוך למוסד לביטוח לאומי לא התבצעה מאז שנת 2010.

דוח מבקר המדינה מגלה, כי גם צה”ל שותף פעיל לברדק: מאז שנת 2011 עשה מנהל האגף התורני במשרד החינוך מאמצים לקבל מצה”ל את רשימות הצעירים שהצהירו בלשכות הגיוס כי “תורתם אומנותם”, כדי להצליב את הנתונים ולבדוק האם הם לומדים בפועל במוסדות תורניים, אבל רק בפברואר 2014 אישרה ראש אגף כוח אדם בצה”ל את העברת הנתונים למשרד החינוך. למעשה, עד סיום עבודת המבקר בדצמבר הנתונים עדיין לא הועברו.

משרד מבקר המדינה בדק, במהלך הבדיקה שקיים, רשימה של 702 תלמידים שהתברר כי אינם לומדים בפועל במוסדות תורניים, אף שהם רשומים בהם, והצליב את הרשימה עם המידע הפנימי שקיים בצה”ל. הבדיקה העלתה: הם אכן קיבלו דחיית שירות, למרות שניתן היה לחייב אותם להתגייס.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נו, ואחרי זה החרדים עוד בוכים.
    13/05/2015 09:00
    אמיר
  1. לפי הכתבה – לא מגייסים אותם למרות שצריך, לא בודקים מי רשום בישיבה ומי לא, הם לא מחזירים עודף של תקציבים שקיבלו, והעיקר שהם מלינים.
    על מה? וזה עוד אתר חרדי שכותב את הדברים.
    בכי, בכי ונהי.