שיגור טיל מצוללת (צילום: China Photos, GettyImages IL)
אחי, אני חושב שלחצתי על כפתור לא נכון... | צילום: China Photos, GettyImages IL

האם מלחמת העולם השלישית תתחיל מטעות שנעשתה בראש טוב? דובר חיל האוויר האמריקאי פרסם השבוע ששני קצינים של החיל, שאחראים על שיגור נשק גרעיני, הואשמו בשימוש בסמים. על פי הדובר הקצינים, סגן לאנץ' בלטסר וסגן מייקל אלונסו, ששייכת לכנף הטילים 341, יעמדו בפני שימוע במסגרתו יוחלט האם להעמיד אותם למשפט צבאי ולשחרר אותם מהחיל בקלון. מהודעת הדובר עולה שעוד קצין אחד, שגם הוא מאלה שיושבים על ההדק הגרעיני, כבר הואשם בשימוש בסמים אסורים ואף הודה במעשה.

כנף 341 מפעילה 150 מתוך 450 טילים גרעיניים מסוג מיניטמן 3, טיל בליסטי בין יבשתי בעל טווח של למעלה מ-13,000 ק"מ. מה שבאמת מפחיד בסיפור הזה, זה העובדה שלטיל הזה יש שלושה ראשי נפץ, כל אחד מהם בעוצמה של 150 קילו-טון. כל ראש נפץ כזה מסוגל לפגוע במטרה נפרדת אחרי השיגור. אגב, כל טיל כזה עולה כמעט עשרה מיליון דולר.

הקצינים שנאשמו בשימוש בסמים אחראים על תהליך השיגור של הטיל, והם החלק השפוי שמאשר באופן סופי את תהליך השיגור אחרי שהתקבל לכך אישור מהנשיא.

החקירה החלה כבר לפני שנתיים והיא העלתה שלפחות 11 קצינים וחיילים המשרתים בבסיס השתמשו בסמים לא חוקיים, לפחות חלק מהם עשו זאת בשטח הבסיס. בכלל נראה שמשהו לא טוב עובר על הכוח הגרעיני של ארה"ב. לאחרונה הודחו משם כמה קצינים, בהם גם בכירים בדרגות גנרל, על עבירות מוסר, בגידות ורומנים ושלל מקרים שהגיעו לכותרות. ועדה של הסנט שעסקה בנושא העלתה כמה מסקנות עגומות, ומתברר שיש שם לא מעט בעיות משמעת, מחסור במשאבים עקב קיצוצים בתקציב הביטחון, מנהיגות ירודה כפי שהם הגדירו זאת ומורל נמוך.

פקיד בכיר שהופיע בפני הסנאט ושר ההגנה אמר שיש צורך בתקציב של 25 מיליארד דולר כדי לשפר את המצב שם. "הבעיות שמצאנו שם היו הרבה יותר גרועות ממה שחשבנו", אמרה אחת מחברות הוועדה. "הצוותים הרגישו לכודים בעבודה שלהם. הם אמרו לי – 'יש עליי את הסירחון הגרעיני שבגללו אין לי עתיד בשאר חיל האוויר'". ללא ספק דברים מטרידים כשזה מגיע מאנשים שיכולים להשמיד את העולם כליל. בעבר פרסמנו כתבה על נשק גרעיני שאבד לאורך השנים, לא ממש הצלחנו להבין איך מאבדים פצצה גרעינית, ואולי המקרה הזה מתחיל להסביר את העניין.