יום רביעי, 29.05.2024 שעה 04:02
ליגה גרמנית 23-24
9024-8934באייר לברקוזן1
7339-7834שטוטגרט2
7245-9434באיירן מינכן3
6539-7734לייפציג4
6343-6834דורטמונד5
4750-5134איינטרכט פרנקפורט6
4666-6634הופנהיים7
4255-5034היידנהיים8
4254-4834ורדר ברמן9
4258-4534פרייבורג10
3960-5034אוגסבורג11
3756-4134וולפסבורג12
3551-3934מיינץ13
3467-5634בורוסיה מנשנגלדבאך14
3358-3334אוניון ברלין15
3374-4234בוכום16
2760-2834פ.צ. קלן17
1786-3034דרמשטאט18
לוח משחקים
  • באייר לברקוזן
  • 1 - 2
  • אוגסבורג
  • דורטמונד
  • 0 - 4
  • דרמשטאט
  • איינטרכט פרנקפורט
  • 2 - 2
  • לייפציג
  • היידנהיים
  • 1 - 4
  • פ.צ. קלן
  • הופנהיים
  • 2 - 4
  • באיירן מינכן
  • שטוטגרט
  • 0 - 4
  • בורוסיה מנשנגלדבאך
  • אוניון ברלין
  • 1 - 2
  • פרייבורג
  • ורדר ברמן
  • 1 - 4
  • בוכום
  • וולפסבורג
  • 3 - 1
  • מיינץ

מפטפטים על פפ: המלכודת של גווארדיולה בבאיירן

המאמן עמד במשימה כמעט בלתי אפשרית והגשים את החזון של ראשי באיירן מינכן, אבל נפל כשחיפש את הכוח והשליטה שהיו לו בברצלונה. איך יסתיים הרומן?

|
גווארדיולה. עתידו תלוי גם בגומלין הערב (רויטרס)
גווארדיולה. עתידו תלוי גם בגומלין הערב (רויטרס)

בינואר 2013 היממה באיירן מינכן את עולם הכדורגל במהלך מנצח. פרנץ בקנבאואר, אולי הנס, קרל היינץ רומניגה ושאר החברים בהנהלת באיירן חשבו בגדול ובראשם הייתה מטרה אחת - לחפש אדם שיעמיד את באיירן מקצועית בשורה אחת עם ברצלונה, ריאל מדריד, צ'לסי ושאר אריות היבשת. הם דמיינו מועדון שמושך אליו את הכוכבים הגדולים ביותר ומועמד כל שנה לזכייה בליגת האלופות. לשם כך, הם הביאו את הטוב ביותר. בניגוד לכל הציפיות, התחזיות וההערכות, הם הנחיתו את פפ גווארדיולה.

אלא שפנטזיות לחוד והמציאות? קצת שונה. מאז הגעתו של פפ מקטאלוניה דרך השבתון בניו יורק לחבל באווריה, הוא לא חווה חיים קלים. פפ הוא איש של שליטה. בברצלונה - בה היה סיפור סינדרלה והתקדם מנער הכדורים, לחביבו של יוהאן קרויף ועד המאמן שהוליך את המועדון לשיא בלתי נתפס של 14 תארים בקדנציה של שלוש שנים - הכול היה פשוט. כולם סגדו לו. עם ההנהלה של באיירן הכל שונה. שם אי אפשר לשלוט.

פפ טועם בירה עם אשתו. עושה חיים במינכן? (רויטרס)
פפ טועם בירה עם אשתו. עושה חיים במינכן? (רויטרס)
 

אז כיצד הפך האיש ששלט בעתידו בצורה טוטאלית למאמן שתלוי בגורל מפגש גומלין רבע הגמר ליגת האלופות הערב ב-21:45 מול פורטו באליאנץ ארנה (כשהוא עם הגב לקיר בפיגור 3:1). סיפור על גורל שככל הנראה היה כתוב מראש והאם ההצהרות הבטוחות לגבי עתידו יעמדו במקרה של הדחה?

דרש את ניימאר וקיבל את אלוף עולם
מעל הראש של גווארדיולה מרחפת בעיה מהותית אחת. בין החתימה לתחילת העבודה, באיירן של יופ היינקס הפורש זכתה בטרבל. הרף הפך אפילו גבוה יותר. המאמן הבין את זה מצוין. לכן הוא דרש תותחים כבדים. הראשון ברשימה היה ניימאר. הפנומן הברזילאי של סנטוס זכה למעקב צמוד עוד מהתקופה בברצלונה ואחרי שהבטיח כי לא ינסה להחתים שחקנים מהאקסית, גווארדיולה ניסה לחטוף את התוכניות העתידיות. את המאבק הראשון מול הנהלה הדעתנית של באיירן פפ הפסיד. הגרמנים לא היו מוכנים להשקיע את סכומי העתק שדרשו על ניימאר וסגרו במהירות את עסקת מריו גצה. כמתנת ניחומים הוסיפו לסגל את טיאגו אלקנטרה.

ניימאר ומסי. רצה את התוכניות העתידיות של האקסית  (רויטרס)
ניימאר ומסי. רצה את התוכניות העתידיות של האקסית (רויטרס)
 

חשוב לציין שבהנהלת באיירן אפשר למצוא דמויות דעתניות וכוחניות. המחשבה על כך שזר ישתלט להם על המועדון כמעט בלתי נתפסת. בעבר, הם לא חששו לתקוף גם את המאמן של הקבוצה שלהם, תשאלו את יורגן קלינסמן שחווה את זה על בשרו. נקודת הפתיחה של גווארדיולה מלכתחילה לא הייתה פשוטה. תחילת הדרך הייתה מבטיחה במיוחד בכל הקשור לכדורגל, היכולת והתוצאות בליגה. פפ עמד במשימה הראשונה ולקח את באיירן צעד קדימה. היא הפכה דורסנית יותר, אטרקטיבית יותר, מאיימת יותר, היא דרסה את הליגה בהליכה וגם ביבשת לקחו אותה ביתר רצינות, 

בתקשורת הגרמנית ובהנהלת המועדון היו בטוחים שפפ בדרך להשכיח את העונה המופלאה של היינקס, אבל אז הגיעו ריאל מדריד וקרלו אנצ'לוטי. הבלאנקוס בראשות הדון האיטלקי פירקו לגורמים את הקבוצה העייפה של גווארדיולה בחצי גמר ליגת האלופות, הנחילו לו את ההפסד הגדול ביותר על הקווים (4:0 ו-5:0 בסיכום שני המפגשים) והרימו על המאמן גל ביקורת בנוגע לניהול הסגל ועייפות החומר. זו הייתה הסנונית שבישרה את בוא האביב. הפסד ראשון ולא אחרון במאבק השליטה.

שחקני ריאל מדריד חוגגים (רויטרס)
שחקני ריאל מדריד חוגגים. ההפסד הגדול בהיסטוריה של פפ (רויטרס)
 

שבר את דורטמונד, יישבר בגלל קלופ?
את העונה השנייה באיירן פתחה עם מסע התחמשות בשוק ההעברות. מהדי בנעטיה הגיע כדי לחזק את ההגנה, צ'אבי אלונסו כדי להוסיף ניסיון ולחפות על עזיבתו של טוני קרוס, סטבסטיאן רודה המגוון הגיע וגם לעמדת השוער הונחת פפה ריינה כדי לתת גיבוי.

את הרשימה המפוארת עיטר באותיות של קידוש לבנה, הגנבה השנתית מדורטמונד, העונה לשם - רוברטו לבנדובסקי. בבאווריה סימנו את התאריך השישי לשישי כיעד - גמר ליגת האלופות בברלין. מבחינת אנשי המועדון, חצי הגמר אשתקד היה תקלה. כשהגמר בגרמניה, אין מצב שבאיירן לא תהיה שם.  

שחקני באיירן חוגגים עם לבנדובסקי. הגניבה השנתית  (רויטרס)
שחקני באיירן חוגגים עם לבנדובסקי. הגניבה השנתית (רויטרס)
 

פתיחת העונה של דורטמונד, היריבה הגדולה מחבל הרוהר, הקלה את החיים עבור פפ. יורגן קלופ התקשה לחבר את החלקים בסיגנל אידונה פארק וגם ההתעצמות של וולפסבורג בראשתו של קווין דה ברוין לא באמת איימה על צלחת נוספת. הבטחת התואר המקומי הייתה מתכון מושלם בדרך להבטחת המטרה לשמה הגיע - ליגת האלופות. רק ששוב, הקלות פגעה בבאיירן והוציאה אותה מאיפוס. המאבקים הפנימיים בתוך המועדון והשמועות על עתידו של המאמן לא הוסיפו שקט.

מקצועית, באיירן נראית פחות טוב מאז פגרת החורף. היא ספגה הפסדים ראשונים בליגה, נזקקה לפנדלים כדי להעפיל לחצי הגביע הגרמני, התקשתה גם במשחק הראשון בדונייצק בשמינית גמר הצ'מפיונס ובגדול היא נראית קצת פחות מהכל. היא פצועה, עייפה, קצת רדומה, אבל בעיקר ניכר שהבעיות מסביב מחלחלות פנימה. שסדקים נפערו בשידוך החלומי. בברצלונה גווארדיולה להשתמש ב-18 שחקני סגל בלבד, דבר שהוביל לאפיסת כוחות בעונתו האחרונה. הטענות נגדו דאז הושתקו. באיירן, כבר אמרנו, זו לא ברצלונה.  

פפ גוארדיולה. באיירן היא לא ברצלונה (רויטרס)
פפ גוארדיולה. באיירן היא לא ברצלונה (רויטרס)
 

במשך כל העונה נשאלה השאלה: מדוע פפ לא מאריך את חוזהו שמסתיים ב-2016? פפ לא התייחס, בהנהלת באיירן לא הבינו מה הלחץ, אבל השמועות רק הלכו והתעצמו במיוחד כשאחת האימפריות שבאת יכולות למשוך את תשומת לבו, מקצועית וכלכלית - מנצ'סטר סיטי - נקלעה עונה איומה ושקעה בחיפושים אחר מאמן בכיר אמיתי ראשון (ויסלחו לי החברים רוברטו מאנצ'יני ומנואל פלגריני). במיוחד כשיורגן קלופ הפך פתאום פנוי.

שח-מט מוולפארט, שלום לגרמניה?
הסכסוך המתקושר עם דוקטור מולר וולפארט זכה אמנם להד תקשורתי ענק וביקורת רבה מצד התקשורת הגרמנית בעיקר בשל הצורה בה בחר המאמן שנחשב לכל כך אלגנטי, לעמוד בראש מהלך שדחק החוצה עובד מועדון שנמצא בו מאז 1977.

הצוות הרפואי של באיירן וריברי. מאז 1977 במועדון
הצוות הרפואי של באיירן וריברי. מאז 1977 במועדון
 

ההאשמות של פפ על מצבת הפצועים של באיירן אחרי ה-3:1 בדרגאו מול פורטו היו חסרת אחריות. נכון שרשימה הכוללת את אריאן רובן, פרנק ריברי, בסטיאן שווינשטייגר, חאבי מרטינס, מהדי בנעטיה, דויד אלאבה והולגר באדשטובר, הפכה את המפגש הכפול מול פורטו לבעייתי, אך גם בהרכב הנוכחי באיירן לא צריכה להיראות כל כך נרפה. זה היה יום שחור מבחינה הגנתית.

גם קטע הווידאו שדלף לרשת בו פפ מוחא כפיים בהפגנתיות לעבר וולפארט אחרי הפציעה של בנעטיה, הוכחש בצורה גורפת בה המאמן זעם על עצה שקיבל מאחד מאנשי הצוות המקצועי שלו. בגרמניה מדווחים כי הדבר שהוציא את גווארדיולה מהכלים היו הפציעות החוזרות של שחקני המפתח כמו רובן ואלאבה.

פפ ושוויינשטייגר. הפציעות הטריפו את המאמן (רויטרס)
פפ ושוויינשטייגר. הפציעות הטריפו את המאמן (רויטרס)
 
 

אלא שבגרמניה חשבו אחרת. סקר שנערך אחרי סערת וולפמארט העלה כי 51 אחוזים מאוהדי באיירן בטוחים כי פפ אינו האיש הנכון למשימה. שחקני באיירן היו המומים מעזיבתו של וולפמארט ובמקביל הוזכר כיצד הוא הוחזר למועדון אחרי סכסוך עם קלינסמן לפני שמונה שנים ואף לא פסלו שם שראש המערך הרפואי בחר להתפטר ולהוביל מהלך כולל של אנשי הצוות כדי לפגוע בגווארדיולה.

ורק כדי להבין את יחסי הכוחות, אפשר ללמוד לא מעט מהציטוט שסיפק שחקן העבר סטפן אפנברג בראיון ל"בילד": "עכשיו צריכה הקבוצה להיזהר שגווארדיולה לא יקבל יותר מדי כוח לידיים ויחליט מי יהיו הצוות הרפואי החדש. דבר כזה יכול להיות מסוכן לעתיד הקבוצה. על אדם כמו מולר וולפהארט לא מוותרים בכזו קלות. מהלך כזה עלול להשפיע לרעה על הקבוצה במשחקים הקרובים".

אמש במסיבת העיתונאים לקראת פורטו הודה פפ: "החודשים האחרונים היו המאתגרים והקשים ביותר בקריירה שלי. למדתי בחודשים הללו הרבה על התשוקה שלי לכדורגל". המאמן ניסה לשדר אופטימיות ואמר: "אני משכונע לחלוטין שהשחקנים שלי יעשו כל מה שהם יכולים במשחק הגומלין, ועבורי זה מספיק. השחקנים שלי הם הגיבורים שלי וכך הם יישארו מבחינתי".

פפ: &qout;התקופה  (רויטרס)
פפ. פתח את הלב על מה שעובר עליו לפני פורטו (רויטרס)
 

לאחר האימון הוא ניגש לכתבים ואמר: "העתיד שלי הוא האימון מחר, יום החופש בחמישי, האימון בשישי, זכייה באליפות בשבת נגד הרטה ברלין ובשנה הבאה גם אהיה פה". גם בקנבאואר הרגיע קצת: "אני מקווה שקלופ יישאר בבונדסליגה, אבל לא אצלנו כי יש לנו מאמן מצוין".

מאמינים להצהרות? אל תמהרו. גווארדיולה מצדו דואג להכחיש כי יחסיו הקרובים עם מנהלי מנצ'סטר סיטי, צ'יקי בגירסטיין ופראן סוריאנו שמכירים אותו היטב מברצלונה מסמנים על היעד בעונה הבאה. אלא שהשקט היחסי השורר בהנהלה לגבי חוזה חדש הוא שקט רועש מאוד. באיירן צריכה רענון, הצערה, מישהו שימשיך את התהליך. איפשהו מתקבלת שם התחושה שאף אחד מהצדדים לא רוצה שהאיש הזה יהיה גווארדיולה.

בקנבאוואר. ימשיכו עם פפ? (GettyImages)
בקנבאוואר. ימשיכו עם פפ? (GettyImages)
 

דווקא ההתבאטות האחרונה של פפ חושפת יותר מכן את מצבו: "אני יודע שפחות מטרבל לא יתקבל בבאיירן, ככה זה במועדונים הגדולים ביותר בעולם. כשאנחנו מפסידים מגיעה הביקורת". כי בסופו של דבר גווארדיולה עומד בפני רף ציפיות כמעט בלתי אפשרי וגם אם מקצועית הוא עשה שדרוג, במלחמת השליטה נגזר עליו להפסיד.

השאלה היא: איך יסתיים הרומן? בקאמבק מטורף והמשך הריצה באלופות, בסיום החוזה בתום העונה הבאה או בפרידה חד צדדית בקיץ האחרון? בלי ניצחון על פורטו הערב ב-21:45, האופציה השלישית תהפוך יותר ויותר ריאלית.

אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */