שתף קטע נבחר

צילום: עוז מועלם

שמעון מזרחי: "אם דייויד בלאט לא היה מאמן מכבי ת"א, ספק אם היה מגיע למה שהגיע"

סוד ההצלחה של מאמן קליבלנד, מכת הפציעות של הצהובים, התלות בג'רמי פארגו וההימור על גיא גודס. רגע לפני המשחק הקריטי נגד אלבה ברלין (ה', 21:00, שידור ישיר ב-ynet ספורט), יו"ר מכבי ת"א עושה סדר: "אם לא נגיע להצלבה, זו תהיה החמצה גדולה. מגיע לנו לעלות"

מאז החלו סדרות ההצלבה ביורוליג ב־2005, מכבי ת"א החמיצה את המעמד רק פעם אחת, ב־2009. פיני גרשון היה אז המאמן, אחרי שהחליף את אפי בירנבוים במהלך העונה. מחר (ה', 21:00, שידור ישיר ב-ynet ספורט) בברלין התסריט הזה עשוי להתרחש בפעם השנייה בלבד. עבור מכבי ת"א, חג פסח שני עלול להפוך לסיוט.

 

 

כדי שזה לא יקרה, מכבי ת"א צריכה לנצח את אלבה בקרב על הכרטיס למועדון שמונה הגדולות של אירופה. ואם תשאלו את היו"ר שמעון מזרחי, שכבר ראה כל סרט אפשרי ב־45 שנותיו בכדורסל, לקבוצה שלו מגיע להיות שם, למרות הבעיות שפקדו אותה העונה.

 

בגיל 75, מזרחי הוא תופעת טבע. מלא חיים, כאילו היה צעיר ב־50 שנה. היום שלו מתחיל בנסיעה מביתו בבנימינה, וכולל את מכבי ת"א, את עבודתו כעורך דין ("כל יום אני בבית משפט"), וגם פעילויות

 באיגוד הכדורסל, מינהלת הליגה, מרכז מכבי והוועד האולימפי.

 

ביום שלישי שעבר נסע לירושלים למשחק נבחרת הכדורגל מול בלגיה. למחרת לא ויתר על גמרי גביע של הקבוצות הצעירות בקריית־אתא. כמה דקות אחרי שהחל גמר הנערים, עזב את האולם ונסע לאימון לקראת המשחק מול גלאטסראיי, אבל זוגתו ענבר נשארה כדי לדווח לו לכל אורך המשחק. שלשום, אחרי האימון, יצא לבלומפילד למשחק מול הפועל באר־שבע, ואתמול בבוקר המריא לדיונים של היורוליג בברצלונה. משם יחבור לקבוצה בגרמניה. "תוך כדי עבודה ועשייה אני מקבל גם כוח וגם מרץ", הוא מסביר, "זה כבר 45 שנה".

 

"תוך כדי עבודה ועשייה אני מקבל גם כוח וגם מרץ". מזרחי (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
"תוך כדי עבודה ועשייה אני מקבל גם כוח וגם מרץ". מזרחי(צילום: ראובן שוורץ)

 

בניגוד לאלבה ברלין, שלא רגילה למשחקים מהסוג הזה, מזרחי והצהובים התמודדו לא פעם עם סיטואציות מלחיצות כאלה. ובכל זאת, הקרב מחר מדאיג את אלופת אירופה. למרות הניצחון הקל בדרבי השבוע, היא בכושר לא טוב בשבועות האחרונים, והגרמנים מגיעים בתנופה אחרי שהפתיעו באתונה את פנאתינייקוס. אם היוונים ינצחו מחר בבלגרד את הכוכב האדום, הפסד בגרמניה יסיים את העונה של מכבי מוקדם מהצפוי.

 

"אם לא נגיע להצלבה זו תהיה החמצה גדולה", מודה מזרחי. "אם יש מגיע בספורט, מגיע לנו לעלות. ניצחנו את שתי המובילות של הבית, ריאל וברצלונה, וגם את פנאתינייקוס. היו לנו שתי התחלקויות: הראשונה באתונה, כשהיינו קרובים לנצח את פנאתינייקוס, והשנייה בבית נגד אלבה. יכולנו גם לנצח בבלגרד. וצריך לזכור שניצחנו את אלבה פעמיים בשלב הראשון".

 

"נעלה להצלבה? זה תלוי רק בנו" (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
"נעלה להצלבה? זה תלוי רק בנו"(צילום: אורן אהרוני)

 

תעלו להצלבה?

"זה תלוי רק בנו. אלבה אף פעם לא הגיעה להצלבה ביורוליג. הם רוצים לעשות היסטוריה, ואני מעריך שיהיה קשה מאוד. הכל היה יכול להיות גמור אם פנאתינייקוס הייתה מנצחת אותם בשבוע שעבר, אבל זה לא קרה. זה הספורט וזה היופי של השיטה".

 

מה חסר העונה למכבי ת"א?

"שחקנים בריאים. נקלענו למכת פציעות שלא הייתה הרבה זמן. יוגב אוחיון סובל מכאבים בכף הרגל, סילבן לנדסברג חזר להתאמן אחרי פציעה ממושכת. גיא פניני חסר מפתיחת העונה".

 

אולי אתם פשוט פחות טובים?

"אני לא חושב. לדעתי יש מרקם אנושי יוצא מהכלל. אין כוכבים, אבל יש קבוצה שלא היה קל לחבר אותה. המאמנים עשו עבודה טובה, יש היררכיה. לא קל לשחק ביום חמישי ביורוליג בהרכב מסוים ולבוא ביום ראשון לליגה הישראלית בהרכב אחר בגלל החוק הרוסי. כל הפאזל משתנה ברגע כששחקן ישראלי או שניים מושבתים".

 

"הקבוצה תלויה הרבה בכושר שלו". פארגו (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
"הקבוצה תלויה הרבה בכושר שלו". פארגו(צילום: ראובן שוורץ)

 

בכל זאת, לא רק מחלות ופציעות גרמו לכך שהקבוצה נראית פחות טוב מזו של העונה שעברה?

"נכון שהקבוצה תלויה הרבה בכושר של ג'רמי פארגו. אנחנו יודעים היטב מה דווין סמית' נותן כל משחק, מה בראיין רנדל נותן, מה התרומה של לנדסברג כשהוא בריא".

 

לא היה מקום להביא עוד שחקן ישראלי או שניים?

"אולי היה מקום להביא עוד ישראלי, אבל אם פניני ולנדסברג לא היו נפצעים הבעיה לא הייתה מתעוררת. אבל אני חוזר ואומר: יכול להיות שהיה מקום לעוד ישראלי".

 

אולי איבדתם קצת מכוח ההרתעה?

"אני לא חושב. קבוצות בבית המקביל לא היו ששות לקבל אותנו. כדאי גם שתזכור את העונה שעברה, כשקיבלנו בהצלבה את מילאנו, בלי ביתיות".

 

הפציעה שלו עשתה למכבי חיים קשים. לנדסברג (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
הפציעה שלו עשתה למכבי חיים קשים. לנדסברג(צילום: עוז מועלם)

 

"אתה משחק 36 משחקים ויכול לעוף במשחק אחד"

כוח ההרתעה הוא נושא רגיש במכבי ת"א, שספגה מכה בשבוע שעבר, כשמינהלת הליגה החליטה להחזיר בעונה הבאה את הפיינל־פור. מזרחי, מתנגד תקיף לשיטה, ממהר לעלות להתקפה. "זה לא קשור לכוח הרתעה", הוא טוען. "נציגי הקבוצות במינהלת הודו בפה מלא שההחלטה אינה ספורטיבית. הנימוק היחיד הוא שבמשחק בודד ניתן לעקוץ את מכבי ת"א. אין לשיטה הזו אח ורע בשום מקום. בליגות באירופה האלופה נקבעת בסדרה של הטוב מחמישה או שבעה משחקים.

 

"אתה משחק שלושה סיבובים עם 33 משחקים, בתוספת סדרת רבע הגמר בשיטת הטוב מחמישה משחקים, 36 עד 38 משחקים בסך הכל, ופתאום אתה יכול לעוף במשחק אחד בחצי הגמר או בגמר. זו החלטה ספורטיבית? עובדה שהיא התקבלה ברוב של תשעה נגד חמישה, ולא פה אחד".

 

אתם משתפים פעולה בנושא עם הפועל ירושלים?

"זה לא רק הפועל ירושלים, אלא קבוצות נוספות".

 

משתף פעולה עם הפועל ירושלים. מזרחי והראל (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
משתף פעולה עם הפועל ירושלים. מזרחי והראל(צילום: ראובן שוורץ)

 

גם בגילו, מזרחי לוקח ללב. בדרבי מול הפועל ת"א, למשל, קפץ מהכיסא אחרי כמעט כל שריקה. "דרבי זה דרבי והניצחון מאוד חשוב", הוא מסביר. "חוץ מרצון לנצח היו לנו שתי דאגות: הראשונה, שלא יהיו פצועים; השנייה, ערכנו טקס לזכר המנהל המקצועי של הפועל ת"א, אורי שלף ז"ל, וקיוויתי ורציתי שהקהל באולם יכבד אותו. וכך היה".

 

אחרי הטקס אוהדי הפועל המשיכו בקריאות נגדך ואוהדים שלכם קיללו את סלים טועמה. איך עוצרים את זה?

"מי שצריך לענות זה האיגוד, היו"ר שלו, היועצת המשפטית. האוהדים שלנו נסחפו לקריאה נגדית שלא הייתה במקום, ולכן נטלתי את המיקרופון ודרשתי מהם לחדול מיד".

 

"גודס הוא הפתעה לטובה"

ההחתמה של דווין סמית' על הארכת חוזה בסכומי עתק במונחים של מכבי ת"א היא הצלחה משמעותית עבור המועדון, שאיבד לא מעט מהכוכבים שקידם לטובת הקבוצות העשירות יותר באירופה. טייריס ריס, ריקי היקמן, קית' לנגפורד וריצ'רד הנדריקס הם רק חלק מהשמות בשנים האחרונות שהשתדרגו כספית אחרי הצלחה בישראל.

 

"מכיר את המועדון". גודס (צילום:  ראובן שוורץ) (צילום:  ראובן שוורץ)
"מכיר את המועדון". גודס(צילום: ראובן שוורץ)

 

"התסריט הזה חוזר כל עונה", אומר מזרחי. "שחקנים שהשביחו את עצמם אצלנו מחוזרים על־ידי קבוצות עם אמצעים גדולים משלנו. אנחנו לא נצא מגדרנו. נשתדל לשמור על השחקנים הבולטים

 כדי ליצור המשכיות, אבל לא נחרוג מהמסגרת התקציבית. קל מאוד לנהוג בפזרנות ולמצוא עצמך חסר כל, כמו שקרה לקבוצות כמו סיינה וגלאטסראיי".

 

איך גיא גודס נכנס לנעליים הגדולות של דייויד בלאט?

"הוא עשה את זה בדרך מהירה וחלקה. גודס היה שחקן במכבי ת"א, הוא מכיר היטב את המועדון, ולא היו לו בעיות התאקלמות. העזר כנגדו עם פיני גרשון הוא נדבך חשוב במרקם שגודס יצר בקבוצה. מבחינת ההנהלה, הוא הפתעה לטובה".

 

מה דעתך על ההצלחה של בלאט ב־NBA?

"הוא מגיע לפלייאוף של המזרח מהמקום השני. עד היום סיפקנו שחקנים לליגה הטובה בעולם, ועכשיו גם מאמן. אני לא מתבייש לומר שאם בלאט לא היה מאמן מכבי ת"א, עם החשיפה הגדולה שקיבל וההצלחות, ספק אם היה מגיע למה שהגיע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל חן
שמעון מזרחי
צילום: יובל חן
מומלצים