שתף קטע נבחר

כנגד ארבעה בנים דיברה הבורסה

פרמטרים טכניים השתנו במסחר הבורסה לאורך השנים, אך דבר אחד לא השתנה מעולם - אופי האדם. מידת ההצלחה של סוחר בוול סטריט, נגזרת במידה ניכרת מאופיו ואישיותו. חג הפסח הוא הזדמנות מעולה לתהות על קנקנם של ארבעת סוגי הסוחרים: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול

חווית המסחר בבורסה בוול סטריט מרגשת, סוערת ומלאת אנרגיות. כמויות האדרנלין ששטפו את רצפת המסחר (הקומה בה התבצע המסחר במניות בבורסה, כיום רוב המסחר נעשה דרך מחשב), היו לחומר גלם נהדר עבור לא מעט תסריטאים הוליוודיים.

 

אך הזמנים השתנו - רצפת המסחר המפורסמת התייתמה ונשארה בעיקר כתפאורה. כיום, כבר לא צריך להשתייך לחונטה ניו-יורקית סגורה על מנת להשתתף במסחר, כל מה שצריך הוא ללמוד את התחום, להתחבר לאינטרנט מהמחשב בבית ואז גם אתם תוכלו להיות סוחרים בבורסה ניו-יורקית, גם מדירתכם אי שם ברמת גן.

 

לטורים נוספים של דודו רוז בערוץ שוק ההון

GoDaddy - כיצד לסחור במניה ביום ההנפקה?

גם אתם רוצים תשואה של 65,700%?

עשרת הדיברות לסוחר המתחיל בבורסה

 

אומנם פרמטרים טכניים השתנו בוול סטריט לאורך השנים, אך דבר אחד לא השתנה מעולם - אופי האדם. במידה ניכרת מידת ההצלחה של סוחר בוול סטריט נגזרת מאופיו ואישיותו של הסוחר. חג הפסח הוא הזדמנות מעולה לתהות על קנקנם של ארבעה סוגי סוחרים: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול.

 

הסוחר התם

הסוחר התם הוא למעשה הסוחר ההדיוט. הוא אינו בקיא בשוק ההון, ועם זאת רוצה להרוויח בכל מאודו. למרות שאין לו את הכלים הפשוטים הנדרשים להתמודדות בתבונה עם השווקים, הוא חולם לעשות 'אקזיט' ולהתעשר. הוא שומע שכולם סביבו מרוויחים. לעיתים אם תשאלו אותו, הוא יספר לכם על חבר שהתעשר ממניה שזינקה והוא רוצה גם.

הסוחר התם מגיע לשוק ההון עם חלום גדול, להתעשר בלילה אחד, אבל הכסף שלו מגשים חלומות לאחרים (shutterstock) (shutterstock)
הסוחר התם מגיע לשוק ההון עם חלום גדול, להתעשר בלילה אחד, אבל הכסף שלו מגשים חלומות לאחרים(shutterstock)
 

היצר מכריע אותו. הוא קם בבוקר, קורא ידיעה בעיתון, הולך לבנק, רוכש את המניה ומקווה לטוב. הוא לא מודע לעובדה שעל הדרך 'גוזרים עליו קופון'. מהסוחרים המנוסים שמוכרים לו את המניה ורכשו אותה כשהיא עוד הייתה שמועה, ועד הבנקים, שנהנים מעמלה שמנה, וכלל לא טורחים לספר לו שהיום בוול- סטריט משלמים פחות מסנט למניה. הסוחר התם מגיע לשוק ההון עם חלום גדול, להתעשר בלילה אחד, אבל על פי רוב הכסף שלו מגשים חלומות לאחרים.

 

הסוחר שאינו יודע לשאול

ברגע שהוא שומע על שוק ההון הוא נאטם. מילים כמו "תשואה", "ריבית" או "פריים" גורמות לו צמרמורת. כשהוא יישב מול הבנקאי שלו הוא יהנהן בראש, לא יטרח להבין דבר ואם לא די בכך - בסוף הוא יעשה את שנאמר לו בעיוורון מוחלט. קרן הפנסיה שלו נאכלת על ידי עמלות שמנות והכסף שלו, אם יש לו בכלל, שוכב בפק"מ ונשחק.

מילים כמו "תשואה", "ריבית" או "פריים" גורמות לו צמרמורת. הסוחר שאינו יודע לשאול (shutterstock) (shutterstock)
מילים כמו "תשואה", "ריבית" או "פריים" גורמות לו צמרמורת. הסוחר שאינו יודע לשאול(shutterstock)
 

בגיל 50 הוא עשוי להתעורר ולהצטער על כל החיוכים והנהוני הראש שהוא פיזר במשך השנים. בורותו הפיננסית כרתה לו בור, ממנו אין לו יכולת להיחלץ.

 

הסוחר הרשע

כל מעייניו נתונים לכסף ולרדיפת בצע. מבחינתו המטרה מקדשת. בדרך, הוא ירמה לקוחות, יגרום לאנשים להפסיד כסף, יפיץ שמועות שקריות ויגבה עמלות מטורפות. הכל, אגב, בדרכים חוקיות.

ירמה לקוחות, יגרום לאנשים להפסיד כסף, יפיץ שמועות שקריות ויגבה עמלות מטורפות. הרשע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ירמה לקוחות, יגרום לאנשים להפסיד כסף, יפיץ שמועות שקריות ויגבה עמלות מטורפות. הרשע(צילום: shutterstock)
 

אם אתם מדמיינים לנגד עיניכם את ג'ורדן בלפורט, שזכה בשנה החולפת בפרסום עולמי בזכות מרטין סקורסזה וליאונרדו דיקפריו בסרט הזאב מוול-סטריט, אתם צודקים. בלפורט הוא רשע, שהלך כל כך רחוק, עד שהוא נתפס ונחשף לאור הזרקורים. למרות זאת, בוול סטריט לא חסרים סוחרים נכלוליים ופחות אקסצנטריים, שפועלים במחשכים.

 

הסוחר החכם

הסוחר החכם הוא כל מי שנטל אחריות פיננסית על חייו, אבל לא רודף אחר התעשרות מהירה בשוק ההון. איזהו חכם, הלומד מכל אדם- בטרם התחיל החכם לסחור בבורסה, הוא דאג ללמוד את רזי המקצוע, את הסיכונים הכרוכים וחשוב יותר מכל: למד מניסיון אחרים. הוא פועל מתוך ידע ונכנס לפוזיציה עם תכנית סדורה. המטרות שלו ברורות, כמו גם הסיכונים שתמיד מוגדרים מראש.

בטרם התחיל החכם לסחור בבורסה, הוא דאג ללמוד את רזי המקצוע. החכם (shutterstock) (shutterstock)
בטרם התחיל החכם לסחור בבורסה, הוא דאג ללמוד את רזי המקצוע. החכם(shutterstock)

אם תשאלו אותו מדוע רכש מניה, תמיד הוא ישיב בנימוק חד ומנומק, כשהרגש והתחושות הן לא חלק מלקסיקון המסחר שלו. מדי פעם הוא יגרוף רווחים מהירים, אבל הוא יודע שמזל הוא לא תכנית עבודה. הוא אינו מחפש 'להביא מכה', אלא מקפיד לייצר לעצמו הכנסה יומית קבועה.

 

דודו רוז הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מייסד "סימפל טרייד" - בית הספר למסחר בשוק ההון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כל מעייניו נתונים לכסף ולרדיפת בצע. הסוחר הרשע
צילום: shutterstock
מומלצים