שתף קטע נבחר

הוועדה לא אישרה את עליית מחיר הסיגריות

ועדת הכספים נמנעה מלאשר את העלאת המחיר, שהתרחשה באפריל, על מנת שרשות המסים תגיע לפשרה עם היבואנים והיצרנים המקומיים. אם הוועדה לא תאשר את ההעלאה עד סוף החודש - היא תתבטל. מנכ"ל דובק: "לא נכון לייצר עוד מובטלים"

ועדת הכספים נמנעה היום (א') ממתן אישור למפרע להעלאת מחירי הסיגריות, שנכנסה לתוקף במוצאי יום העצמאות. בוועדה היה רוב נגד הרכב המיסוי על הסיגריות והיו"ר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ביקש מנציגי רשות המסים להגיע לפשרה במחלוקת עם יצרני הסיגריות המקומיות ויבואני הסיגריות.

 

הוועדה חייבת לאשר את העלאת המחירים עד סוף החודש, אחרת המחירים חוזרים למתכונתם הקודמת. החוק מאפשר לאוצר להעלות בפועל את מחיר הסיגריות ולקבל על כך אישור למפרע של הוועדה בתוך חודשיים מיום ההעלאה.

 

האוצר החליט לשנות את המיסוי על הסיגריות, שמורכב ממס קצוב וממס יחסי למחיר. הצו שפורסם בסוף אפריל העלה את המס הקצוב מ-99 אגורות ל-1.25 שקלים לחפיסה ואת שיעור המס היחסי מ-62% ל-63% ממחיר החפיסה.


סיגריה, איזו עדיפה? מקומית או מיובאת? (ויז'ואל פוטוס)

 

סמנכ"ל רשות המסים, בועז סופר, אמר היום לוועדה שהכוונה היתה לקבל הכנסה נוספת בסך 700 מיליון שקלים לשנה מהמיסוי על הסיגריות, שעומד היום על 3.6 מיליארד שקלים. סופר הסביר שהתמהיל של המס הקצוב והמס היחסי במחיר נובע מהבדלי המחירים שבין הסיגריות המקומיות למיובאות. "הכוונה היא למנוע זליגה של המעשנים לסיגריות הזולות מטעמי בריאות ביצירת סף כניסה גבוה להרגלי העישון", אמר.

 

ועדת הכספים היא שקבעה לפני מספר שנים את המס הקצוב הגבוה מטעמי בריאות. נציגי חברת דובק ועובדי המפעל התנגדו להעלאת המס הקצוב והציעו להעלות במקום את המס היחסי בשיעור גבוה יותר ובכך למנוע פגיעה בהכנסות המדינה.

 

הם טענו כי המס הקצוב שהוטל לפני כ-20 שנה כבר גרם לדובק לאבד את השליטה בשוק הסיגריות המקומיות. חלקו של הייצור המקומי ירד מכ-80% לכ-25% עקב צמצום הפער בין מחירי הסיגריות המקומיות למיובאות. הם טענו כי אובדן השליטה גרם לפיטורי מאות עובדים (750 בעבר, 300 היום).

 

התאחדות התעשיינים התייצבה לצד המפעל והמנכ"ל יהודה שגב אמר כי "בימים אלה של משבר כלכלי וירידה בביקושים לא נכון לייצר עוד מובטלים".  

 

לעומתם, טענו נציגי היבואנים, גד אדיר וירון גזית, כי "גם אנחנו מעסיקים כ-400 עובדים והדם שלהם לא שונה מזה של עובדי דובק, כולם אנשים קשי יום". עובד דובק התפרץ באמרו: "אבל אנחנו מייצרים את הסיגריות ואתם רק מביאים אותן". התגובה היתה שהעלאת המס האחרונה גרמה לירידה גם בצריכת הסיגריות המיובאות.

 

חברי הוועדה נחלקו בעמדותיהם, כשהרוב תמכו במתן העדפה לייצור המקומי. ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה: "בכל מקרה חייבים לעודד את התוצרת המקומית ולתת לה יתרון משמעותי בכך שהיא מייצרת מקומות עבודה גם במפעלים התומכים במפעל הסיגריות".

 

ח"כ שי חרמש (קדימה) טען לעומתה: "ייצור הסיגריות והמסחר בהן הם אותו דבר". חרמש הציע עם זאת לשנות את הרכב המיסוי כך שהמס הקצוב יעלה רק ל-1.2 שקלים והמס האחוזי יעלה בהתאם. עלו בהמשך גם הצעות פשרה אחרות של שינוי במרכיבי המס.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר בסיכום כי מדובר בדילמה מאוד קשה. לנוכח הפער בין העמדות שהוצגו הציע גפני לדחות את ההצבעה על אישור הצו ולהמתין עם אישור הוועדה עד סוף השבוע. זאת לאחר הסכמה על צו מתוקן, בהתאם לפשרה שתושג בין הצדדים. נציגי דובק והיבואנים החלו במגעים כדי להגיע לשינוי מוסכם.

 

לעומת זאת, לא היתה בוועדה התנגדות לאישור למפרע של הצו שגרם להתייקרות מחיר הבנזין ב-30 אגורות לליטר, עקב העלאת המס מ-2.4 שקלים ל-2.7 לליטר. רשות המיסים אמרה שההצעה למקד את העלאת המס בבנזין עלתה מכיוון שתהליך העלאת המס על הסולר ועל הנפט טרם הסתיים. הרשות ציינה כי היקף ההכנסות מדלק ב-2008 עמד על כ-13 מיליארד שקלים בשנה.

 

אירגון נהגי המוניות ביקש להוציא אותם מתחום ההתייקרות בגלל ש-10% מהמוניות עדיין נוסעות על בנזין. מנכ"ל רשות המיסים, יהודה נסרדישי, התנגד בטענה שהרשות לא תוכל להתמודד עם הנושא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוב נגד הרכב המיסוי. סיגריות של דובק
מומלצים