שתף קטע נבחר

לקראת הבחירות: הבטחות כלכליות ריקות מתוכן

עד כמה מבינים חברי הכנסת בסוגיות כלכליות? נראה כי מעטים מבינים בענייני כלכלה ומיסוי, אך העובדה הזו ממש לא מפריעה להם להכריז הכרזות על 'צמצום פערים' ו'שיוויון' ולהבטיח הבטחות - גם אם אין להן שום אחיזה במציאות. אולי כדאי שיעברו קודם קורס חינוך פיננסי. נקודות הזיכוי במס כמשל

מה מבינים חברי הכנסת שלנו בכלכלה? מצער לדעת שלא רק האזרחים "פשוטי העם" זקוקים לחינוך פיננסי, כי אם גם ובעיקר חלקם הארי של חברי הכנסת, פקידים ובכירים המייצגים אותנו.

 

 

חלק ניכר מנציגינו אינם מכירים רבים מהנושאים העומדים על הפרק, כגון: תקציב המדינה המורכב, שחלקים ממנו גם סמויים מהעין, שיטת המס ותקנות מס הכנסה הנהוגים בארץ, חוק ותקציב הביטוח הלאומי ועוד.

 

העובדה הזו לא מפריעה להם להכריז הכרזות שונות ומשונות, בין הייתר על 'צמצום פערים' ושיוויון. ההכרזות הללו נשמעות מאוד "סקסיות" לחלקים מהאוכלוסיה, וזאת למרות שאין בהן ולו שקל אחד לטובתם.

 

אחת הדוגמאות לכך היא האמירה כי יש לבטל את נקודות הזיכוי לבעלי שכר של 14,000 שקל ומעלה ולהעביר אותן  ל"עניים" בעלי שכר נמוך יותר.

 

האם יש באמירה הזו ממש? ראשת נזכיר כי נקודת זיכוי היא הטבה (החזר מס) הניתנת לכל אזרח המשלם מסים, בגין: תושבותו, מצבו המשפחתי, מספר ילדיו וגילם, תואר אקדמי, נער ועוד.

 

כל נקודת זיכוי שווה 2,616 שקל בשנה או 218 שקל בחודש ועד לתקרת המס המוחשבת.

 

בנוסף, מוענקים זיכויים (החזרי מס) בגין הפקדות לביטוח פנסיוני, מיקום מגוריו, תרומות, החזקת בן משפחה במוסד, חייל משוחרר וכד', כאשר הזיכוי המקסימלי הניתן, מוגבל בסך המס שמחושב לאותו "נישום" – בעל ההכנסה.

 

להמחשה, להלן ערך נקודות הזיכוי:

 

לכל איש ואשה מחושבות נקודות הזיכוי בנפרד. כך לדוגמה, אם עם 4 ילדים בגילאים המזכים בנקודות זיכוי אחת לילד, זכאית ל- 6.75 נקודות השוות להחזר מס בגובה 1,471.5 שקל.

 

אם לשני ילדים המזכים ב- 2 נקודות זיכוי ושני ילדים המזכים בנקודה אחת, זכאית ל- 8.75 נקודות השוות להחזר מס בגובה 1,907.5 שקל.

 

אב לשני ילדים המזכים אותו בשתי נקודות כל אחד, זכאי ל- 6.25 נקודות השוות להחזר מס בגובה 1,362.5 שקל.

 

ומה לגבי המס שעל נישום לשלם?

המס הרעיוני מחושב על פי מדרגות מס כאשר לכל מדרגת מס נקבע שיעור מס גבוה יותר מקודמתה כמפורט בטבלה:

עד שכר של 5,270 שקל, יחושב מס בגובה 10% שהם 527 שקל. בגין שכר שבין 5,271 ועד 9,000 שקל יחושב מס בגובה 14% שהם 522.2 שקל נוספים , כך שסך המס עד לשכר זה יעמוד על 1,049 שקל וכך הלאה.

 

מהמס המחושב מופחתים הזיכויים בגין נקודות הזיכוי, הפקדות לביטוח פנסיוני, מיקום מגורים וכדו'.

 

לדוגמה, שכיר המשתכר 9,000 שקל בחודש (קרוב לשכר ממוצע במשק) המפקיד 7% לביטוח פנסיוני.

 

במקרה זה סך המס עומד על 1,049 שקל והוא זכאי להחזר בסך 213 שקל בגין ההפקדות הפנסיוניות ( 213 שקל = 35% X 7% X 8,700 תקרת שכר לזיכוי )

 

יתרת המס המחושב לפני נקודות הזיכוי : 836 שקל = 213 – 1,049 שקל, שווה ערך לכ- 3.83 נקודות זיכוי.

 

נזכיר שכל תושב זכאי ל- 2.25 נקודות ותושבת ל- 2.75 נקודות, מכך שאם יושלמו לגבר עוד 1.58 נקודות ולאשה 1.08 נקודות הם לא ישלמו מס כלל. תוספת 2 נקודות בגין ילד אחד בגיל 1-2 תספק תשובה אף מעבר לנחוץ בכדי לפטור אותם ממס לחלוטין.

 

לטובת העניין נציין שתי דוגמאות:

 

1. אישה עם 9.75 נקודות זיכוי (5 ילדים כששניים מהם עד גיל 5) לא תשלם מס על שכר של כ- 14,770 שקל.

 

2. אישה עם 3 ילדים הזכאית ל- 6.75 נקודות זיכוי או גבר עם שני ילדים בגילאים 1-2, או הורה יחיד, יהיו פטורים ממס עד לשכר של כ 12,000 שקל.

 

ניתן להמשיך ולחשב את סף המס לכל אחד על פי נקודות הזיכוי שלו וללמוד שתוספת נקודות זיכוי לרמות השכר הנמוכות לבעלי משפחות לא תתרום להם דבר. ואם נחזור להבטחות הפוליטיקאים נגלה כאמור שהן ריקות מתוכן.

 

הקלה על השכבות החלשות

אז מי הם משלמי המיסים ברמות השכר הנמוכות?

 

גברים ונשים, ללא ילדים בגילאים המזכים בנקודות זיכוי, שאינם חיילים משוחררים או בעלי תארים אקדמיים, ואינם גרים באזורים מועדפים, ברמות שכר של למעלה מ 5,800 שקל לגברים ו- 6700 שקל לנשים. (כל בעלי השכר הנמוך מכך אינם משלמים מס כלל).

 

אכן מדובר בקבוצת אוכלוסיה משמעותית ביותר שיש למצא דרכים להקל עימם את נטל המס בכדי שהנטו שלהם יספיק להעניק להם רמת חיים נוחה. אך האם באמת נכון הוא להעביר אליהם את נקודות הזיכוי ממשפחות עם ילדים צעירים?

 

שיטת המס הנוכחית בנויה על בסיס רחב של הקלה על השכבות החלשות:

 

1. ככל שהשכר גבוה יותר משלמים יותר מס על כל שקל נוסף.

 

2. משפחות עם ילדים צעירים מקבלים הנחה במיסוי בשנות גידולם.

 

3. משפחות יחידניות ו/או פרודות מקבלות הטבות מס גבוהות יותר.

 

4. תושבים באזורים מסויימים מקבלים הנחות מס משמעותיות.

 

אז ממי מבקשים להעביר כסף ולמי? העברת נקודות הזיכוי למשפחות בעלות שכר נמוך לא תגדיל להם את הנטו, שכן לרוב אינן משלמות מס, אבל היא בהחלט תקטין את הנטו בכ- 500 שקל ויותר, במשפחות בהן אחד מההורים משתכר 14,000 שקל ויותר ( תלוי במספר הילדים באותה משפחה).

 

מועמדים יקרים צאו ולימדו בטרם תכריזו הכרזות חסרות קשר למציאות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים