מתכננים זיופים בקלפי? הפרקליטות תדרוש עונשי מאסר בפועל

המשנה לפרקליט המדינה שיגר מכתב לכל פרקליטי המחוזות ורח"ט תביעות: " נבקשכם להתייחס בחומרה לעבירות אלה ולקבוע בגינן עמדה עונשית, שתדרוש ככלל מרכיב של מאסר בפועל שלא ירוצה בדרך של עבודות שירות"
נחמן גור
כ"א אדר התשע"ה / 12.03.2015 12:26

המשנה לפרקליט המדינה אלי אברבנאל הוציא מכתב ובו אזהרות חמורות לקראת בחירות הקרובות.

במכתב, שהופנה לפרקליטי המחוזות ולרח”ט תביעות, הוא כותב: “מדי מערכת בחירות, נתקלות הרשויות בתופעה חמורה של מעשי הונאה וזיוף, שמטרתם להטות את תוצאות הבחירות לכנסת.

“מדובר בקשת רחבה של מעשים: החל ממקרים בהם אנשים מגיעים לקלפי ובוחרים באמצעות תעודות זהות שאינן שלהם (בדרך כלל תעודת זהות של נפטרים או של אנשים השוהים בחו”ל) ועד למקרים חמורים במיוחד, בהם בעלי תפקיד בוועדות קלפי פועלים כדי להטות את תוצאות הספירה.

“מעשים אלה מהווים עבירה לפי חוק הבחירות לכנסת..”

אברבנאל מוסיף כי הוא אינו כותב על בסיס הערכות בעלמא:  “קיים בסיס ממשי לקבוע כי מדובר בתופעה רחבה. מעבר להערכות שונות על היקף המעשים, בידינו נתונים מתוך דו”ח מיוחד של מבקר המדינה שפורסם בשנת 2014 בו מועלה חשד כי בבחירות לכנסת ה-19 נעשו כ-1500 מעשים מהסוג הראשון המתואר.

“מדובר בחשדות קונקרטיים הנוגעים לשימוש בלתי חוקי בתעודות זהות שפרטיהן צורפו לדוח (לאחרונה הועבר הנושא לחקירת המשטרה).

“תופעה זו חמורה, הן בגין הפוטנציאל הקיים בה להטות הלכה למעשה את תוצאות הבחירות, והן משום הזלזול בהליך הדמוקרטי הגלום בה”.

הפרקליט מוסיף, כי “החובה לשמור על טוהר הבחירות ותקינותן מחייבים להתייחס למעשים שכאלה במלוא החומרה ולחתור לצמצומם ככל הניתן, כדי להבטיח את הגינות הבחירות ומילוי רצון הבוחר”.

לכן, הוא מנחה את פרקליטי המחוזות ורח”ט תביעות: “בעצה אחת עם פרקליט המדינה, נבקשכם להתייחס בחומרה לעבירות אלה ולקבוע בגינן עמדה עונשית, שתדרוש ככלל מרכיב של מאסר בפועל שלא ירוצה בדרך של עבודות שירות.

“יש להחיל עמדה זו על כל קשת המעשים המתוארת לעיל. דהיינו – ככלל, יש לטעון בפני בתי המשפט כי מן הראוי להטיל מאסר בפועל שאינו לריצוי בעבודות שירות, גם על אדם המעורב, בעצמו, כמסייע או כמשדל, באירוע יחיד של הצבעה באמצעות תעודת זהות של אחר.

“מובן שככל שחומרת המעשה עולה, כך ראוי להחמיר במשך המאסר. כך יהיה אם אדם המארגן הצבעה של כמה אנשים באמצעות תעודות זהות שאינן שלהם או מזייף תוצאות בקלפיות תוך ניצול היותו בעל תפקיד בועדת קלפי.

“סטייה מעמדה זו (לרבות בהסדרי טיעון), תתאפשר רק במקרים חריגים וטעונה אישורם של פרקליט המחוז או ראש יחידת התביעות הרלוונטים”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות