קצין חינוך ראשי: “אין שום סיבה שרב יישא דברים בטקס ההשבעה”

תא"ל אבנר פז צוק, שלח מכתב לראש אכ"א: "הנני מוצא טעם לפגם בכך שהדמויות המרכזיות בטקס, לצד מפקד היחידה, הינם הרב החיילי ורב היחידה. הטקס איננו טקס דתי ואין סיבה שיראה כך" • דרעי: "לא ייתכן שרבנים יהפכו ללא רצויים"
חיים טוויל
כ' אדר התשע"ה / 11.03.2015 21:21

קצין חינוך ראשי בצה”ל, תא”ל אבנר פז צוק, שלח מכתב לראש אגף כוח אדם בצה”ל, אלוף חגי טופולינסקי, בו הוא קובל על כך שבמהלך השבעת טירונים לצה”ל –  הרבנים הצבאיים נוטלים חלק מרכזי בטקסים. לדעתו, יש בכך “טעם לפגם”.

וכך כתב במכתב המופנה לראש אכ”א:

הנדון: טקס השבעת טירונים – בקשה לבחינה מחודשת.

ראש אכ”א שלום.

1. מספר מפקדים פנו אלי בתקופה האחרונה ושאלו אותי לדעתי על מבנה הטקס, תוך הבעת תרעומת על מרכזיותם של הרבנים הצבאיים בטקס שמהותו הינה השבעת הטירון אמונים לצה”ל ולמדינת ישראל.

2. בחנתי את ההוראה 33-13-04 נוהג וטקס בצה”ל/ טקס השבעת טירונים. 3. הנני מוצא טעם לפגם בכך שהדמויות המרכזיות בטקס, לצד מפקד היחידה, הינם הרב החיילי ורב היחידה. הטקס איננו טקס דתי ואין סיבה שיראה כך.

4. ממליץ לשנות את סעיפים 3-ה 3-ח 3-ט באופן הבא: א. מפקד היחידה ילוה את האישיות המרכזית ללא ליווי רב חיילי (או רב אחר). ב. הקראת פרק מהתנ”ך – יבוצע ע”י אחד ממפקדי הטירונים (מ”פ/מג”ד) – להחלטת מפקד היחידה. (אין בלעדיות לרבנות בנושא התנ”ך) ג. סעיף ט -“דבר הרב החיילי” – לבטל! אין שום סיבה ששום רב יישא דברים בטקס השבעה לצה”ל ולמדינה.

5. מצ”ב ההוראות לעיונך. 6. להתייחסותך אודה”.

בעקבות חשיפת המכתב קרא יו”ר ש”ס אריה דרעי לרמטכ״ל לגנות את הדברים. “לא ייתכן שרבנים במדינת ישראל, בטקס ההשבעה בכותל המערבי שהוא מקומם הטבעי, יהפכו ללא רצויים”.

בראיון שהעניק פז צוק לאתר ynet לפני יותר מחצי שנה, הוא התבטא כי הוא מוטרד מהמגמה של פעילות שיעורי יהדות המוצעת על ידי רבנים ליחידות צה”ל בחינם. “קשה לי להתחרות בפעילות שמוצעת ליחידות בחינם”, אמר.

יחד עם זאת, בניגוד לקצין חינוך ראשי הקודם, תא”ל אלי שרמייסטר, שהוביל לדו”ח המבקר במכתב ששיגר לרמטכ”ל גנץ ובו מחה נגד פלישת תוכני דת מטעם הרבנות הצבאית, פז צוק מעיד על יחסי עבודה שוטפים וטובים עם הרב הצבאי הראשי, תא”ל רפי פרץ.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “לאורך השנים פקודת ‘טקס השבעת טירונים’ שונתה מספר פעמים, ובימים אלו נבחנת בצה”ל בהמלצת גורמים מקצועיים.

“במסגרת זו נבחן מחדש אופיו של טקס ההשבעה בדגש על הגדרת מרחב הפעולה של המפקד ועל ההוראות המחייבות בפקודה, זאת תוך שמירה על צביון צה”ל כצבא ממלכתי הכולל בתוכו משרתים בעלי אמונות שונות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות