שתף קטע נבחר

אובמה מציג: רפורמה מקיפה ברגולציה הפיננסית

לדברי הנשיא, מדובר ברפורמה הגדולה ביותר בתחום מאז השפל הגדול של שנות השלושים. הרפורמה כוללת הרחבת סמכויות הפדרל ריזרב, כללי משמעת ושקיפות חדשים, והקמת סוכנות להגנה פיננסית על הצרכנים

נשיא ארה"ב ברק אובמה הציע אתמול (ד') רפורמה מקיפה של הרגולציה הפיננסית במדינה. לדברי הנשיא, מדובר ברפורמה הגדולה ביותר בתחום מאז השפל הגדול של שנות השלושים.  הרפורמה המוצעת תגדיל את התערבות הממשלה בשווקים הפיננסיים ובמערכת הבנקאות וההשקעות.

 

 

לדברי אובמה, "לא בחרנו את האופן שבו פרץ המשבר הנוכחי, אבל יש לנו אפשרות לבחור את המורשת שהמשבר הזה יותיר מאחוריו".

 

"הממשל שלי מציע רפורמה מקיפה במערכת הרגולציה הפיננסית, שינוי בסדר גודל שלא נראה מאז הרפורמות שיושמו אחרי השפל הגדול", אמר הנשיא בהערות שפרסם הבית הלבן. התוכנית תוצג באירוע מיוחד בהמשך היום, והיא נדרשת עדיין לאישור הקונגרס.

 

הצעותיו של אובמה מעניקות לפדרל ריזרב - הבנק המרכזי של ארה"ב - סמכויות נוספות לאכיפה של רגולציה קשיחה על כל חברה פיננסית או בנק שמהווים סיכון מערכתי משמעותי לתשתית הפיננסית הרחבה יותר.

 

בנוסף, נמסר מהבית הלבן כי הרפורמות יכניסו משמעת חדשה ונהלי שקיפות חדשים לשווקים הפיננסיים, ויאפשרו למשקיעים להתמודד טוב יותר עם קריסה של מוסד פיננסי גדול אחד או יותר. בנוסף, מעניקה הרפורמה סמכות לממשלה להלאים ולפרק חברות גדולות שאינן בנקים, שנקלעו לקשיים, כמו למשל ענקית הביטוח AIG.

 

כפי שנמסר בעבר מהבית הלבן, הרפורמות כוללות יצירה של סוכנות להגנה פיננסית על הצרכן, שתגן על האמריקנים מהתרחשויות קיצוניות בשוקי האשראי, החיסכון והמשכנתאות.

 

"תרבות של חוסר אחריות"

לדברי אובמה, המשבר הנוכחי הוא תוצר של "תרבות של חוסר אחריות", מערכת רגולטורית מעידן השפל הגדול, הענקת תנאים חסרי רסן למנהלים, חובות מוגזמים והצפת השווקים במוצרים פיננסיים חדשים ומסוכנים.  

 

לדברי הנשיא, "היעדר של פיקוח מוביל לניצול לרעה שיטתי ומבני. במקום לצמצם סיכונים, השווקים הגדילו את הסיכונים שלקחו על עצמם אנשים פרטיים וחברות גדולות כאחד. היה הרבה יותר מדי חוב ולא מספיק הון במערכת. והצמיחה הכלכלית הובילה לשאננות".

 

"מיליוני אמריקנים שעבדו קשה והתנהגו באחריות ראו את חלומותיהם נשחקים בגלל חוסר האחריות של אחרים וכישלונה של הממשלה לספק פיקוח הולם... אנו מבקשים ליצור מסגרת שבה השווקים יוכלו לתפקד באופן חופשי והוגן, בלי השבריריות שבמחזורים עסקיים רגילים מובילה לסיכון בקריסה פיננסית. המערכת שאנו רוצים היא כזו שעובדת גם עבור עסקים וגם עבור צרכנים", אמר אובמה.

 

ההצעות שכלולות בתוכנית החדשה נמצאות בפיתוח כבר שישה חודשים, וצפויות לעורר דיון סוער בבתי הנבחרים האמריקנים. המימשל נקט כבר בצעדים משמעותיים, בהם הגבלת שכר הבכירים במוסדות פיננסים שקיבלו סיוע ממשלתי, ביצוע של "מבחני עמידות" לבנקים הגדולים וחיוב חלקם לגייס הון נוסף. בנוסף, הידק הממשל את הרגולציה על המסחר בנגזרים ומכשירים פיננסיים נוספים.

 

הנבחרים בקונגרס ובסנאט צפויים לקיים מספר שימועים על הרפורמה ברגולציה עד אמצע יולי. הרפובליקנים השמרנים בקונגרס הציעו כבר תוכנית חלופית. 


פורסם לראשונה 17/06/2009 19:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: CNN
אובמה: רפורמה מקיפה
צילום: CNN
מומלצים