ניצחו אראלים את המצוקים: מוהרא”ש שיק זצ”ל מברסלב

בבית חולים במנהטן נפטר הבוקר, בגיל 74, הגאון רבי אליעזר שלמה שיק זצ"ל, רבם של חסידי ברסלב ביבנאל, לאחר מחלה קשה • בשבוע האחרון חלה הידרדרות חמורה במצבו הרפואי • אבל כבד בקרב חסידיו בישראל ובמרכזים שהקים בארה"ב • הלווייתו בבורו פארק תתקיים ב-11:00; ביום ראשון תצא הלווייתו מבית הכנסת הגדול ביבנאל
אלי שוורץ ואלחנן שטאובר
י"ז שבט התשע"ה / 06.02.2015 09:06

בבית חולים במנהטן נפטר הבוקר (שעון ישראל) הגאון רבי אליעזר שלמה שיק זצ”ל, רבם של חסידי ברסלב ביבנאל, לאחר מחלה קשה.

הלווייתו תצא היום (שישי, שעון ניו יורק) בשעה 11:00 מבית הכנסת שהקים בשכונת בורו-פארק. ארונו יוטס ארצה וביום ראשון תצא הלווייתו מבית הכנסת הגדול ביבנאל.

למרות שבמכתב שפרסם השבוע כתב בצורה ברורה כי רצונו להיקבר בחלקה שהכין לעצמו ביבנאל, מיד לאחר פטירתו פרצה מחלוקת בקרב בני המשפחה, כאשר חלק מבני משפחתו דרשו לקוברו בבית העלמין במונסי.

מוהרא”ש זצ”ל נולד בישראל בכ”א באייר ה’ת”ש, לרב מנחם זאב ורעייתו מלכה שיק, שעלו לארץ ישראל מהונגריה בתחילת מלחמת העולם השנייה. בילדותו למד בתלמוד תורה ‘עץ חיים’. לאחר מכן עבר יחד עם משפחתו לארצות הברית. למד בישיבתו של האדמו”ר מקאשוי ולאחר מכן למד במשך חמש שנים בישיבת תפארת ירושלים של הגאון רבי משה פיינשטיין זצ”ל.

בחורף תשי”ז, בהיותו כבן 16, נתקל לראשונה בספר ‘משיבת נפש’ שלוקט על ידי הרב אלתר מטעפליק מכתביהם של רבי נחמן מברסלב ורבי נתן מברסלב, ומאז התקרב לחסידות ברסלב.

בשבט תשכ”ב נישא לבתו של רבי אשר ישעיה הלוי רוטנברג, האדמו”ר מקאסאן. את חופתו ערך הגר”מ משה פיינשטיין זצ”ל.

שנתיים לאחר נישואיו החלו להגיע אליו בחורי ישיבות ואברכים על מנת ללמוד אצלו, ובמקביל החל להתכתב עם מעריצים רבים שפנו אליו מארצות הברית, מאנגליה ומישראל.

מכתבים אלו לוקטו בהמשך לסדרת ספריו המרכזית – שו”ת ‘אשר בנחל’, המונה כ-120 כרכים. אחד מתלמידיו הדפיס את קובץ המכתבים הראשון ללא ידיעתו וקיבץ אותם לחוברת בשם ‘נועם אשר בנחל’.

מאוחר יותר שונה שם הסדרה לשמה הנוכחי, כאשר בשם הסדרה רמוזים ראשי התיבות של שמו – רבי אליעזר שלמה.

בשנת תשל”ג החל להדפיס גם ספרי חיזוק שכתב בעצמו. הראשונים שהודפסו היו ‘קריאת שמע שעל המיטה’ עם פירוש וספר ‘ארך אפיים’. הוא הדפיס והפיץ גם את ספרי רבי נחמן בכמויות גדולות ובמחירי קרן.

סייע בהקמת בית מדרש של חסידי ברסלב בשדרה ה-16 בשכונת בורו פארק, ומסר שם שיעור שבועי.

בשנת תשכ”ו נסע בפעם הראשונה לקברו של רבי נחמן באומן. בנסיעתו עבר דרך ארץ ישראל ונפגש לראשונה עם גדולי חסידי ברסלב, כמו הרב שמואל הורוביץ והרב לוי יצחק בנדר.

החל משנות השבעים יצאו נגדו מנהיגי ברסלב בירושלים, בראשות הרב לוי יצחק בנדר והרב שמואל הורביץ, וכתבו על ספריו “שאין רוח חכמים נוחה מהם”. בקרב שאר חסידי ברסלב כתיבתו נחשבת “מדומיינת” ונטען שהוא ממלא פערים בידע הקיים ללא מקורות

בתחילת שנת תשל”ז הקים בית מדרש עצמאי בשדרה התשיעית בבורו פארק, בשם ‘היכל הקודש – חסידי ברסלב’. בין מקורביו אז היו גם רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, הרב חיים קרמר, הרב ניסן דוד קיוואק, הרב אליהו גודלבסקי ועוד.

החל משנת תש”מ נהג להגיע מספר פעמים בשנה לישראל לבקר את חסידיו בירושלים, בני ברק, טבריה ובעיקר בצפת – שם הקים את בית מדרשו לפני שהגיע ליבנאל.

בשנת תשמ”ו התיישב עם קבוצה מחסידיו ביבנאל שבגליל התחתון. במקום, שהפך למרכז קהילתו, מתגוררות כ-400 משפחות של חסידיו. לקהילה ישנם ישיבות, כוללים, בית מדרש ובית תבשיל.

בשנת תשע”ב חנכו ביבנאל את בית הכנסת הגדול של חסידי ברסלב. לרב שיק מאות תלמידים נוספים בישראל. בתי מדרש של חסידיו קיימים בירושלים, בני ברק, אשדוד, בת ים, נתיבות, תל אביב, באר שבע ועוד.

קבוצה מתושבי יבנאל התנגדה להתיישבות הקהילה במושבה, אך במהלך השנים פחתה ההתנגדות.

בארצות הברית, שם היה מקום מגוריו במהלך רוב השנה, קיים ריכוז נוסף של תלמידיו. מלבד בית מדרשו המרכזי בבורו פארק, הקימו תלמידיו בתי מדרש במונרו, מונסי ובוויליאמסבורג.

בשנת תשע”א הקימו חסידיו בוויליאמסבורג את ‘מרכז חסידי ברסלב’ שבו שוכנים תלמוד תורה, בית ספר לבנות, בית מדרש, ישיבה ובית דפוס המדפיס את ספריו של רבי נחמן מברסלב ותלמידיו ואת מאות הספרים של הרב שיק.

בניסן תשע”ב לקה בהתקף לב חמור ועבר ניתוח לב פתוח. לאחר תקופת שיקום קצרה שב לתפקד.

ביום רביעי לפני שבוע אושפז באופן בהול, לאחר שבבדיקות דם התגלה כי חלה במחלה קשה. הוא אושפז בבית חולים במנהטן, והבוקר נפטר.

הרב שיק עודד בעבר את חסידיו להשיא את ילדיהם בגילאים צעירים מאוד. הוא עודד את תלמידיו להפיץ ברחובות את ספרי ברסלב במחיר הקרן, וכן את הקונטרסים שחיבר. 

• מבוסס על ויקיפדיה

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברוך דין האמת
    07/02/2015 19:13
    ברסלב של רבינו
  1. למה לא אומרים מתי ההלויה

    • שיראל אוחנה   07/02/2015 20:04

      מחר ב17:00 18:00 19:00

    • ברסלבי   08/02/2015 09:23

      ראשון ב 20:00 בערב ביבנאל. ברוך דיין האמת.